Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så vondt. Jobber i helse, jobbet i ni år i eldreomsorg. Så gikk det galt for en mnd siden. Jeg var alene, tok kveldstell på en sterkt demens person. Skulle snu meg å hente hansker og pasienten sklir ut av seilet. Personen er stor og jeg hadde ikke sjans til å holde igjen.. Det gikk bra med pasienten, det var en svikt i seilet som de har vurdert tidligere. Selfølgelig skulle jeg være der akkurat da. Pasienten skrek på gulvet mens jeg holdt h , så det hele ble veldig dramatisk. Klart h var redd... hjertet mitt holdt på å falle ut. Så fikk jeg hjelp og i etterkant av det ble det tatt prøver, så ingenting er galt med h. En kollega begynte å hylgråte fordi hun syntes dette var skummelt, hun måtte få flere til å trøste. Jeg selv klarte å holde meg der og da men sliter litt nå. 

Føler ikke de ringer meg å spør om mer vakt etter dette. Hva bør jeg føle? Er 34 år og ganske godt voksen og litt mer erfaren enn hun på 22. 

Anonymkode: 7c85c...32d

Røykvarsler
Skrevet

For en skummel hendelse, ikke rart du sliter i ettertid! Det jeg reagerer mest på utifra det du skriver er at mange trøstet din kollega, men er det noen som har tilbudt deg støtte og debrief etter denne hendelsen? Tror de at siden du ‘holdt deg der og da’ at du ikke opplevde situasjonen like voldsom som din kollega? 
Det gikk fint med pasienten, og det var ikke din feil. Det var en svikt i seilet som de til og med var klar over på arbeidsplassen din. Ja, forstår følelsen av at det er vondt at det skjedde ‘på din vakt’, men slik jeg leser det så kunne du ikke gjort så mye annerledes? 

Du spør hva du bør føle. Jeg tenker at alt det du føler er helt greit, og at du bør tillate deg de følelsene. Samtidig så tenker jeg personlig at du ikke skal legge skylden på hendelsen på deg selv, mtp. slik du fremstiller det i innlegget. 

Er det mangel på vakter, ta en telefon til sjefen og spør? Evt. er det veldig behov for deg som helsepersonell andre steder, der de forhåpentligvis også tar bedre vare på alle sine ansatte, ikke bare de unge og nyutdannede. 

Klem til deg. 💛 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva bør jeg føle?

Hvorfor bør du føle noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er så vondt. Jobber i helse, jobbet i ni år i eldreomsorg. Så gikk det galt for en mnd siden. Jeg var alene, tok kveldstell på en sterkt demens person. Skulle snu meg å hente hansker og pasienten sklir ut av seilet. Personen er stor og jeg hadde ikke sjans til å holde igjen.. Det gikk bra med pasienten, det var en svikt i seilet som de har vurdert tidligere. Selfølgelig skulle jeg være der akkurat da. Pasienten skrek på gulvet mens jeg holdt h , så det hele ble veldig dramatisk. Klart h var redd... hjertet mitt holdt på å falle ut. Så fikk jeg hjelp og i etterkant av det ble det tatt prøver, så ingenting er galt med h. En kollega begynte å hylgråte fordi hun syntes dette var skummelt, hun måtte få flere til å trøste. Jeg selv klarte å holde meg der og da men sliter litt nå. 

Føler ikke de ringer meg å spør om mer vakt etter dette. Hva bør jeg føle? Er 34 år og ganske godt voksen og litt mer erfaren enn hun på 22. 

Hvis ledelsen var klar over at det var en svikt i seilet så må ledelsen definitivt ta dette på sin kappe. Da skulle ikke seilet vært i bruk før dette hadde vært utbedret og det er slettes ikke din feil.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (39 minutter siden):

Hvis ledelsen var klar over at det var en svikt i seilet så må ledelsen definitivt ta dette på sin kappe. Da skulle ikke seilet vært i bruk før dette hadde vært utbedret og det er slettes ikke din feil.

Det var litt diskusjon rundt dette. Jeg skulle såklart ikke sett bort fra pasienten, det gjorde jeg så jeg snudde meg for å da hente hansker. Men alle kan "miste hodet" av og til og det gjorde jeg, skulle stått med pasienten hele tiden. Samtidig så skulle seilet vært byttet ut. Vi prøvde en gang til med samme seil og da sklei hun sakte ut av det igjen men vi tok henne imot før hun igjen gikk i gulvet. Viktig å få med at h ikke gikk hardt i gulvet, jeg holdt, men en ganske tung pasient. Ganske fælt for meg som stod der og pasienten gaper etter hjelp, ikke minst for pasienten som er livredd og ligger p et hardt gulv. Ikke en gøy institusjon.  

Skrevet

Medfølelse 🙂  Husk at det kun er de som gjør noe som også kan oppleve at noe går galt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle feilet på jobb. 

Anonymkode: 14795...f19

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Medfølelse 🙂  Husk at det kun er de som gjør noe som også kan oppleve at noe går galt.

🩷

Ja det er litt kjipt å sitte igjen å tenke over at de prater om det på jobb, kanskje fått historien litt vridd så det høres enda verre ut. Den unge på 22 (som ble så skrekkslagen etter dette) hadde fortalt andre at hun hadde hørt smell, noe som absolutt ikke var tilfelle. Det er kjedelig når det fremstillt sånn. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

det gjorde jeg så jeg snudde meg for å da hente hansker. Men alle kan "miste hodet" av og til og det gjorde jeg, skulle stått med pasienten hele tiden.

...og du skulle ha droppet hansker eller kun stå der statisk? Jeg håper du klarer å se at det er seilet som har ansvaret for hendelsen her, og ikke du? Det understrekes av at seilet sviktet en gang senere.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Føler ikke de ringer meg å spør om mer vakt etter dette.

Kan du klare å selv ta kontroll over situasjonen? Det er jeg sikker på at vil være til hjelp for deg på sikt.

Hvor ofte pleier du å få tildelt vakter? Kan det være at du nå går og tenker ekstra mye på jobben og derfor synes det er lenge siden sist?

Når vi jobber med mennesker, og selv (heldigvis) er mennesker, vil det en og annen gang skje feil. De aller fleste gangene går det likevel godt.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den unge på 22 (som ble så skrekkslagen etter dette) hadde fortalt andre at hun hadde hørt smell, noe som absolutt ikke var tilfelle.

I slike tilfeller tar man saksforholdet opp direkte med den som har kommet med påstandene.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (6 timer siden):

...og du skulle ha droppet hansker eller kun stå der statisk? Jeg håper du klarer å se at det er seilet som har ansvaret for hendelsen her, og ikke du? Det understrekes av at seilet sviktet en gang senere.

Kan du klare å selv ta kontroll over situasjonen? Det er jeg sikker på at vil være til hjelp for deg på sikt.

Hvor ofte pleier du å få tildelt vakter? Kan det være at du nå går og tenker ekstra mye på jobben og derfor synes det er lenge siden sist?

Når vi jobber med mennesker, og selv (heldigvis) er mennesker, vil det en og annen gang skje feil. De aller fleste gangene går det likevel godt.

Det er sant.. Jeg fikk endel tidligere i vinter, sånn gjerne annenhver helg. Roligere nå etter dette skjedde. Jeg fikk en vakt fra typisk 14 til kl 19, men pleier alltid å få helt ut, altså til kveldsstell osv. Da tenker jeg om det kan være hun unge som ikke tør å la meg være der til kveldstell igjen? 

Men jeg får se. Nå orker jeg ikke å mase. 

Jeg kunne nok satt pasienten helt ned på toalettet, her var pasienten litt over toalettet. Visste ikke h ville skli ut av seilet. Det var så dramatisk men jeg så h ikke slo seg. 

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (6 timer siden):

I slike tilfeller tar man saksforholdet opp direkte med den som har kommet med påstandene.

Ja jeg syntes det var skikkelig kjipt at hun kom det, hun sa til en annen kollega at hun hørte smell. Jeg sa da at smellet ikke kom fra rommet vårt, det kan jeg virkelig være 100 % sikker på. Kjipt om det går rykter nå som ikke er sanne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 22.27):

Bør være to pleiere når en pasient skal i heis, der den ene bare passer på og kanskje prater med pasienten mens den andre steller.  Mener ledelsen bør ta et ansvar for det som hendte hvis de mener en skal være alene med pasienten når de er i heis. 

Anonymkode: 85fa4...b59

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 23.25):

Da tenker jeg om det kan være hun unge som ikke tør å la meg være der til kveldstell igjen?

Er det den unge i 20-årene som er ansvarlig for å sørge for at vaktene er dekket? Det høres i så fall litt rart ut i mine ører... Jeg har liten innvirkning på hvem som settes opp på jobb, særlig når jeg er tilkallingsvikar.

AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 23.25):

Men jeg får se. Nå orker jeg ikke å mase.

Jeg håper at du klarer å legge fra deg grubletankene... Du har håndtert det fint ut ifra situasjonen og forutsetningene du sto i.

Gir deg en virtuell klem om du vil ha...

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Er det den unge i 20-årene som er ansvarlig for å sørge for at vaktene er dekket? Det høres i så fall litt rart ut i mine ører... Jeg har liten innvirkning på hvem som settes opp på jobb, særlig når jeg er tilkallingsvikar.

Jeg håper at du klarer å legge fra deg grubletankene... Du har håndtert det fint ut ifra situasjonen og forutsetningene du sto i.

Gir deg en virtuell klem om du vil ha...

Takk for det 😊 Jeg har heldigvis lagt det litt bak meg. Nei, er bare redd den 20åringen kommer med usanne ting. Jeg vet hva som skjedde, det var ingenting som tydet på at pasienten slo seg. Men brutalt å ligge på et gulv. Så hele greia var ganske kjip. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle feilet på jobb. Det er kjipt, men ingen klarer å gå gjennom et helt arbeidsliv uten å gjøre feil. Det blir mer brutalt for oss som jobber med mennesker. Men jeg tror ledelsen forstår at alle kan gjøre feil.

Anonymkode: 8a6c5...056

Skrevet

Jeg har også feilet på jobb. Prøvde å ta det med leder. Det eneste jeg lærte av det, var å holde kjeft. Dessverre. Men hun var jo klin gæærn. 

FjellOgDalar
Skrevet

Det der skyldes ikke at du sviktet i jobben! Jeg synes heller det er hårreisende at man gir grønt lys for å bruke defekt utstyr. Du kunne jo ikke noe for at seilet var ødelagt. Men når det skjer feil som går utover sårbare mennesker føles det jo forferdelig.  Det er det ikke vanskelig å forstå. Ta med deg at dette tross alt gikk bra. Og hadde du ikke brukt hansker, ville ikke det heller vært bra mtp. hygienen. Og om det var gjort med vilje, ville det være å unndra seg ansvar - som er mer alvorlig enn en teknisk svikt man ikke kan forutse. 

Ingen mennesker gjør alt riktig alltid, mye har en grad av risiko ved seg i livet. 

Hva med å ta en prat med nærmeste leder?  Kanskje dere kan få avklart det du grubler på. Jeg synes kanskje det er litt rart at ingen har tatt initiativ til å ta en slik samtale og bare bry seg med henne som reagerer mer dramatisk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...