Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har peiling på jerntilskudd? Er rene dråper verre for magen enn tabletter?

Og MÅ man ta høye doser for å behandle jernmangel (ferritin)? 

Anonymkode: 79626...f8c

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen her som har peiling på jerntilskudd? Er rene dråper verre for magen enn tabletter?

Og MÅ man ta høye doser for å behandle jernmangel (ferritin)? 

Kapsler kan være harde for magen, sa min lege, og derfor tok jeg tilskudd annenhver dag. Flytende kan kanskje blandes ut, men snakk med lege eller farmasøyt. Det er behov for høye doser intravenøst ved alvorlig anemi.

For min del  skulle det lite til for å få nivåene opp igjen selv om det i utganspunktet var rimelig lavt. En gang har jeg fått forskrevet Folat-tilskudd, og jeg går fast på en B-multivitamin.

Du kan i tillegg sørge for å få i deg godt med folat gjennom kosten. Eksempler kan være spinat, brokkoli, rosenkål, rødbeter, sukkererter, grønne erter, bønner og linser etc. Og forutsetningen for at kroppen skal ta opp B9, er at kroppen har gode nok nivåer av C-vitaminer.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Kapsler kan være harde for magen, sa min lege, og derfor tok jeg tilskudd annenhver dag. Flytende kan kanskje blandes ut, men snakk med lege eller farmasøyt. Det er behov for høye doser intravenøst ved alvorlig anemi.

For min del  skulle det lite til for å få nivåene opp igjen selv om det i utganspunktet var rimelig lavt. En gang har jeg fått forskrevet Folat-tilskudd, og jeg går fast på en B-multivitamin.

Du kan i tillegg sørge for å få i deg godt med folat gjennom kosten. Eksempler kan være spinat, brokkoli, rosenkål, rødbeter, sukkererter, grønne erter, bønner og linser etc. Og forutsetningen for at kroppen skal ta opp B9, er at kroppen har gode nok nivåer av C-vitaminer.

Ja jeg føler tablettene er litt heftige for meg, men kan jo være dosen/mengden også , slik at dråper ikke nødvendigvis er bedre. 

Hva har folat med dette å gjøre? Påvirker det jernstatus?

Eva Sofie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 17.37):

Ja jeg føler tablettene er litt heftige for meg, men kan jo være dosen/mengden også , slik at dråper ikke nødvendigvis er bedre. 

Hva har folat med dette å gjøre? Påvirker det jernstatus?

Hehe, folat med dette hadde absolutt ingenting. Jeg svarte på kosttilskuddet folat, men vedr. kostholdet svarte jeg på rikt på jern.

Ikke verre...

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (På 30.5.2025 den 3.13):

Hehe, folat med dette hadde absolutt ingenting. Jeg svarte på kosttilskuddet folat, men vedr. kostholdet svarte jeg på rikt på jern.

Ikke verre...

Men jeg skjønner ikke hvorfor folat kom inn i diskusjonen i det hele tatt?

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor folat kom inn i diskusjonen i det hele tatt?

Ikke jeg heller... Jeg ble selv forvirret da jeg leste det, ergo er svaret: lite konsentrasjon/dårlig fokus e.l.

Ingen fare - jeg har vært surrete de siste dagene, av litt ulike årsaker, men helt ufarlig... Verden ser ut til å ha overlevd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...