Gå til innhold

Hva skjedde? Talseth

Anbefalte innlegg

Gjest pettter

Jeg er en mann på 40 år som har hatt suprapubisk kateter siden september, og har hatt mye problemer med dette (infeksjoner, smerter etc.).

Noen ganger får jeg noen intense takvise smerter (jagende, og av og til samtidig med sterk svie/brenning i urinveiene). Våknet i natt med slike smerter - og først trodde jeg at kateteret hadde gått tett siden det ikke hadde kommet urin i posen som forventet. Skylte kateteret - og det var noe vanskelig å få væske inn gjennom kateteret - men det eneste som kom ut igjen var skyllevæsken - så det virket som om det ikke var væske i blæra. (Jeg har normalt svært store urinmengder om natten - og ut i fra det jeg hadde drukket i går kveld burde det ha kommet mye mer urin i posen). De kraftige smertene varte i ca en time - og etter det kom det noen mindre tak utover natten. Etter ca en time begynte det å renne urin i posen - og da ga også de sterkeste smertene seg.

Jeg har hatt noen lignende episoder før - men i natt varte "anfallet" lenger og smertene var også sterkere enn før. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49244-hva-skjedde-talseth/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Man kan aldri være helt sikker på noe man ikke kan undersøke selv. Men etter det du beskriver, vil jeg tro at enden på kateteret (suprapubisk blærekateter er en tynn slange som går gjennom huden nederst på magen inn i urinblæren for å tømme den for urin) har forskøvet seg ned så det har ligget i utløpet fra blæren. Bevegelse eller andre tilfeldige forhold kan føre til at det legger seg på åplass i blæren igjen. Men opplever du dette ofte, bør du snakke med legen din om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49244-hva-skjedde-talseth/#findComment-193138
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...