Gå til innhold

Er det noen her som vet?


Gjest minime

Anbefalte innlegg

Gjest minime

Jeg sliter med tvangstanker pluss diverse annet... Har nettopp begynt hos psykolog, og han anbefalte meg å begynne med Fontex ved siden av terapien.

Nå har det seg slik at jeg er _svært_ skeptisk til bruk av slike "lykkepiller"; Redd for avhengighet, for bivirkninger - og jeg vil ikke være "en av dem" som har behov for slikt... (Ikke ment negativt overfor alle de som bruker medisiner, men kun ut fra min frykt for å være "gal"... Håper dere forstår meg rett her...)

Har noen av dere erfaringer ved bruk av Fontex? Hvordan virker de, hvor raskt virker de og hva er bivirkningene?

Jeg har også lest at Johannesurt kan ha god effekt - på linje med denne typen medisiner... Har dere noen erfaring med Johannesurt? Er det verdt et forsøk? Virker så mye mer ufarlig enn "ordentlig" medisin...

Håper noen her tar seg tid til å svare... Jeg vil så gjerne bli bra, men er redd for å bli avhengig av medisin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

redd for å være "gal"?

hallo, anti-depressiva jo ikke det samme som anti-psykotika heller da liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror et skritt på veien mot å bli frisk igjen er å stole på den som hjelper deg!

Psykologen din vil aldri finne på å sette deg på medisiner som i det lange løp gjør deg syk/avhengig. Poenget er jo at du over tid skal fungere godt og ha det bra uten medisiner eller terapi.

Veien dit kan være lang og tung men tillit til den som hjelper deg er et stort steg i riktig retning. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minime

Jeg tror et skritt på veien mot å bli frisk igjen er å stole på den som hjelper deg!

Psykologen din vil aldri finne på å sette deg på medisiner som i det lange løp gjør deg syk/avhengig. Poenget er jo at du over tid skal fungere godt og ha det bra uten medisiner eller terapi.

Veien dit kan være lang og tung men tillit til den som hjelper deg er et stort steg i riktig retning. Lykke til!

Tusen takk for svaret ditt - det var god lesning...

Jeg vet selvfølelig at psykologen min ikke vil anbefale noe som er "farlig", men jeg er som sagt svært skeptisk til bruk av legemidler. (Tar knapt nok en hodepinetablett til vanlig...)

Foreløpig har jeg fått litt tid til å tenke på, men jeg bør nok, som du sier, stole på at dette er det beste for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minime

redd for å være "gal"?

hallo, anti-depressiva jo ikke det samme som anti-psykotika heller da liksom.

Leste du innlegget mitt? I så fall ville du skjønt hva jeg mente her; Når jeg sliter med disse tvangstankene, er det faktisk tider hvor jeg føler meg gal... Det er jo tross alt ikke "normalt" å ha det slik! Forøvrig er jeg fullstendig klar over at jeg ikke er "gal" - at dette ikke er noen psykose (ja, jeg vet forskjellen...). Og jeg vet også forskjellen på nevrose og psykose - jeg tror nok heller du bør lese innlegg litt bedre før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En som vet litt

kjære minime

Jeg kjenner godt til hvor plagsomt det kan være med slike tvangstanker. Har og har hatt slike plager selv over mange år.

Jeg har vært mye bedre i senere år så jeg vet at det nytter. Jeg hadde også som deg store vegringer mot piller. De mest virkningsfulle pillene de senere år har vist seg å være de nye "lykkepillene" samt et eldre preparat som heter anafranil. Jeg har prøvd begge deler og synetest faktisk det noe eldre preparatet anafranil virket best. Men dette er jo individuelt.

Jeg kan ikke i farten huske å ha lest at Johannesurt hjelper mot tvangsplager. Derimot sies det å skulle hjelpe mot mildere depresjoner. Den senere tid har Johannesurt sin virkning på moderate og dypere depresjoner heller visst seg å være tvilsom. (Ligger en artikkel om dette på NettDoktor.no)

Jeg angret i ettertid at jeg ikke tok i mot tilbudet om piller på et tidligere stadium, slik at jeg kunne kommet meg langt tidligere. Jeg vil råde deg til å forsøke å bearbeide din redsel mot piller slik at du i det minste tar skrittet og forsøker for en periode.

Når det gjelder tvangsplager er det vel eksponeringsterapi som har visst seg absolutt som beste behandling. Det finnes en egen interesseorganisasjon for personer som har tvangsplager. De har egne hjemmesider og heter Ananke.

Ønsker deg en god helg og lykke til. :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minime

kjære minime

Jeg kjenner godt til hvor plagsomt det kan være med slike tvangstanker. Har og har hatt slike plager selv over mange år.

Jeg har vært mye bedre i senere år så jeg vet at det nytter. Jeg hadde også som deg store vegringer mot piller. De mest virkningsfulle pillene de senere år har vist seg å være de nye "lykkepillene" samt et eldre preparat som heter anafranil. Jeg har prøvd begge deler og synetest faktisk det noe eldre preparatet anafranil virket best. Men dette er jo individuelt.

Jeg kan ikke i farten huske å ha lest at Johannesurt hjelper mot tvangsplager. Derimot sies det å skulle hjelpe mot mildere depresjoner. Den senere tid har Johannesurt sin virkning på moderate og dypere depresjoner heller visst seg å være tvilsom. (Ligger en artikkel om dette på NettDoktor.no)

Jeg angret i ettertid at jeg ikke tok i mot tilbudet om piller på et tidligere stadium, slik at jeg kunne kommet meg langt tidligere. Jeg vil råde deg til å forsøke å bearbeide din redsel mot piller slik at du i det minste tar skrittet og forsøker for en periode.

Når det gjelder tvangsplager er det vel eksponeringsterapi som har visst seg absolutt som beste behandling. Det finnes en egen interesseorganisasjon for personer som har tvangsplager. De har egne hjemmesider og heter Ananke.

Ønsker deg en god helg og lykke til. :-)

mvh

Tusen takk for flott svar :) Dette ga meg troen på at jeg faktisk kan bli frisk av dette... (I følge psykologen ser det svært bra ut nemlig...)

Vi prøvde dette du kaller eksponeringsterapi sist gang jeg var der; Det var tøft og jeg fikk et slags panikkanfall etterpå... Men er det dette som skal til for å bekjempe elendigheten, så skal jeg holde ut :)

God helg til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...