mm25 Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 hei doktor! jeg er en ung dame på 25 som har hatt pollenallergi siden jeg var liten. jeg har nylig vært hos en allergispesialist, siden jeg er kokkelærling og reagerer på en del matvarer. jeg er veldig allergist mot bjørk, og har fått svar på at det er mange kryssallergier til dette, men går det ikke an å sjekke spesifisert på en del matvarer som f.eks eple, jeg har fått beskjed om at jeg må finne ut av dette selv, legen sa også at jeg kunne ha sekundær laktoseintolleranse, pga av all kryssallergien, kan du fortelle litt om dette, og hvordan jeg evt finner ut om jeg har det? vennlig hilsen mm25 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49255-sekund%C3%A6r-laktoseintolleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Kjære mm25 Frukt og grønnsaker som kryssreagerer med bjørk er de fleste steinfrukter (eple, pære, plomme, kirsebær, fersken osv) og gulrot, potet, selleri. Det gjelder bare frukt og grønt i RÅ form, ikke kokt eller stekt bortsett fra selleri. Du må ikke holde deg borte fra alt dette, men merker du at du begynner å klø i munnen når du spiser noen av disse kan du prøve å unngå det du klør av. Det samme gjelder om du klør når du håndterer rå gulrot og potet, da må andre skrelle for deg. Sekundær laktoseintoleranse har ikke med kryssallergier å gjøre - det er at du reagerer på melkesukker etter en tarminfeksjon og derfor ikke tåler melk en periode etter en tarminfeksjon. Symptomene er diare, mye luft i magen og bobling i magen, ev. magesmerter. Plagene går over etter noen uker når tarmen er helt "frisk" igjen. Dette er bl.a. grunnen til at vi anbefaler å ikke drikkemelk mens man har en tarminfeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49255-sekund%C3%A6r-laktoseintolleranse/#findComment-195562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.