Gå til innhold

Hvordan vet man om man burde være innlagt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder depresjon når man er bipolar hvordan vet man om man burde være innlagt eller ikke? 

Og hva kan man gjøre for å klare seg hjemme fremfor å bli innlagt? Per nå er jeg ikke så veldig dårlig, men frykter å bli det (depresjon). 

Anonymkode: 893fc...210

Skrevet

Den eneste gang jeg har vært innlagt med depresjon, er når den var langvarig og de skulle evaluere om jeg trengte elektrosjokk.

Alle andre gikk over av seg selv.

Tror de fleste med depresjoner ikke blir innlagt.

Anonymkode: 9a699...400

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Den eneste gang jeg har vært innlagt med depresjon, er når den var langvarig og de skulle evaluere om jeg trengte elektrosjokk.

Alle andre gikk over av seg selv.

Tror de fleste med depresjoner ikke blir innlagt.

Hva med suicidalitet i tillegg da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva med suicidalitet i tillegg da? 

Det har jeg sldri vært innlagt for. 

Skrevet

Innleggelse eller ikke.

Jeg synes pasientens ansvar er å kontakte fastlegen og ærlig fortelle hvordan en har det. Så får det være fastlegens ansvar å ta stilling til innleggelse eller ikke.

Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

Innleggelse eller ikke.

Jeg synes pasientens ansvar er å kontakte fastlegen og ærlig fortelle hvordan en har det. Så får det være fastlegens ansvar å ta stilling til innleggelse eller ikke.

Hva om en er innunder dps og går i behandling der. Kan fastlegen likevel innlegge, eller er det psykiater på dps som må gjøre det da?

Anonymkode: 4a8b1...835

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om en er innunder dps og går i behandling der. Kan fastlegen likevel innlegge, eller er det psykiater på dps som må gjøre det da?

Hos meg varierer det mellom fastlege og behandler på DPS.

Det er jo egentlig ikke du som bestemmer om du skal legges inn.  Du bare beskriver hvordan du har det.  Men jeg skjønner jo spørsmålet.  Spesielt hvis du skal til fastlegen. Da må en jo selv ta avgjørelsen om man skal kontakte lege eller ei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man går på DPS, er det naturlig at behandlere der vurderer om pasienten bør innlegges. Men fastlegen kan fortsatt henvise til innleggelse. Det er ingen regler som hindrer det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 17.41):

Og hva kan man gjøre for å klare seg hjemme fremfor å bli innlagt?

Har du noen tiltaksplan/kriseplan e.l.?

Der kan det stå tiltak du selv skal gjøre, slik at du har et verktøy å følge. F.eks. å fokusere på å opprettholde døgnrytme, ikke ligge i sengen hele dagen, ikke sove mye på dagtid/sørge for nok søvn, jevnlige måltider etc.

En slik plan inneholder også tiltak for hva gjøre når det og det skjer/ikke fungerer. Ta det opp med behandler senere. Jeg tror det kanskje er anbefalt at den utarbeides i en periode du er stabil.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (22 timer siden):

Innleggelse eller ikke.

Pasienten vil jo gjerne bestemme dette selv, det gjelder sykemelding også. 

Anonymkode: f0bc6...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Pasienten vil jo gjerne bestemme dette selv, det gjelder sykemelding også. 

Vil - Ja

Men det er legen som skal avgjøre. 

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Vil - Ja

Jeg er ikke uenig i at det er legen som har siste ordet. 

Men i praksis hos meg så er det jeg som bestemmer.  Legen stoler helt på min vurdering.  Nå har jeg vært syk så lenge og kjenner meg selv så godt at når jeg kjenner at det er tid for en ny innleggelse så legger hun meg inn. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Men i praksis hos meg så er det jeg som bestemmer.  Legen stoler helt på min vurdering.  Nå har jeg vært syk så lenge og kjenner meg selv så godt at når jeg kjenner at det er tid for en ny innleggelse så legger hun meg inn. 

Kanskje jeg skal prøve å bestille en innleggelse selv :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje jeg skal prøve å bestille en innleggelse selv :) 

Ville kanskje formulert deg annerledes😉

Det hele kommer jo an på forholdet du har med fastlegen din. Jeg har hatt samme lege i tjue år så hun har vært med meg gjennom mye. Hun vet at jeg ikke foreslår innleggelse uten god grunn.

Skrevet
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Jeg mener ikke å være frekk, men mange steder skal det mye mer til for å bli lagt inn enn at pasienten føler det er på tide. Min erfaring,  som pårørende,  er at så lenge pasienten sier at de ikke kommer til å prøve å ta livet sitt, så skal det veldig mye til for å få til en innleggelse.  Selv om pasienten er dypt deprimert. 

Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Vil - Ja

Det er legen som skal avgjøre,  men hvis man fremstiller seg som suicidal,  så er det vel ofte det som avgjør?  Jeg opplever det som at det er større sjanse for at en moderat deprimert person med selvmordstanker blir lagt inn, kontra en alvorlig deprimert person som sier at han ikke har samvittighet til å ta livet sitt pga familien.  Selv om sistnevnte kanskje er sykere. 

AnonymBruker
Skrevet
motiva2 skrev (8 minutter siden):

Jeg mener ikke å være frekk, men mange steder skal det mye mer til for å bli lagt inn enn at pasienten føler det er på tide. Min erfaring,  som pårørende,  er at så lenge pasienten sier at de ikke kommer til å prøve å ta livet sitt, så skal det veldig mye til for å få til en innleggelse.  Selv om pasienten er dypt deprimert. 

Har alltid benektet jeg kommer til å ta eget liv. Blir enda innlagt. Det også uten å være dypt deprimert.

Kan være fordi de ser hvor utrolig god hjelp jeg har fått ut av det. 

Har kun gode opplevelser på min vei i psykiatrien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har alltid benektet jeg kommer til å ta eget liv. Blir enda innlagt. Det også uten å være dypt deprimert.

Kan være fordi de ser hvor utrolig god hjelp jeg har fått ut av det. 

Har kun gode opplevelser på min vei i psykiatrien.

Godt å høre! Jeg er kanskje farget av at det har vært vanskelig å få hjelp til en av mine nærmeste.  Selv har jeg vært lagt inn under alvorlige depresjoner, men det er alltid tydelig at det er trangt om plassene, så jeg blir litt overrasket over hvordan det fungerer andre steder.

Skrevet

Det er heller ikke nok å bli innlagt av DPS eller fastlege, institusjonen må også ønske å ta imot deg. Jeg har opplevd to ganger å møte spesialist dagen etter innkomst og da bli vurdert til at jeg må komme meg på hue og rævva ut derfra. 

Jeg ville vært veldig forsiktig med å foreslå eller be om henvisning til innleggelse om ikke du er skråsikker på at du vil bli tatt imot. Det er ikke spesielt gøy å bli kastet ut i en sårbar tilstand og det kan gjøre vondt mye verre om en allerede er deprimert og ikke tenker 100% balansert og rasjonelt. 

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

Det er heller ikke nok å bli innlagt av DPS eller fastlege, institusjonen må også ønske å ta imot deg. Jeg har opplevd to ganger å møte spesialist dagen etter innkomst og da bli vurdert til at jeg må komme meg på hue og rævva ut derfra. 

Jeg ville vært veldig forsiktig med å foreslå eller be om henvisning til innleggelse om ikke du er skråsikker på at du vil bli tatt imot. Det er ikke spesielt gøy å bli kastet ut i en sårbar tilstand og det kan gjøre vondt mye verre om en allerede er deprimert og ikke tenker 100% balansert og rasjonelt. 

Dette er gode poenger. Leit at du måtte oppleve dette!! Men det viser at det ikke alltid holder å overbevise fastlegen om at man trenger innleggelse.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...