Gå til innhold

Topimax

Anbefalte innlegg

Håperpåsvarfort
Skrevet

Hei!

jeg er akkurat begynt på topimax for migrene. Legen sa ingenting om alkohol, men leser på nettet at man skal unngå det. Min migrene trigges lite av alkoholen i seg selv, og føler en vinkveld en gang i ny og ned er en viktig del av mitt sosiale liv, og noe jeg ikke vil miste.

hvilken erfaringer har dere med topimax og alkohol? Er det totalforbud eller må man bare gjøre det med litt forsiktighet?

Skrevet
Håperpåsvarfort skrev (6 timer siden):

jeg er akkurat begynt på topimax for migrene. Legen sa ingenting om alkohol, men leser på nettet at man skal unngå det. Min migrene trigges lite av alkoholen i seg selv, og føler en vinkveld en gang i ny og ned er en viktig del av mitt sosiale liv, og noe jeg ikke vil miste.

Jeg bruker også Topimax, mot epilepsi, og anbefalingen om å avstå fra alkohol vil du finne på mange av reseptpliktige medisiner. Jeg bruker selv ikke alkohol, men generelt råd jeg har sett: Om du nylig har startet på Topimax, bli først kjent med hvordan du responderer på medisinen. Vær ev. litt mer forsiktig de første gangene. Drikk godt med vann. Jeg kjenner flere på epilepsimedisiner som drikker alkohol, og det går greit om en drikker fornuftig. Det høres det ut som at du gjør.

For min del, tok det ca. 3 måneder før Topimax stabiliserte seg og bivirkningene ble mindre, nærmest null. Jeg sov svært lite de første månedene, men den går også under navnet "dopamax". Jeg håper virkelig at du opplever at den virker godt for deg med respektable bivirkninger - da har du fått en god medisin.

PS: Som du forstår, er dette kun en brukererfaring, og ikke medisinfaglig råd.

Skrevet

Min erfaring er at det går greit å drikke alkohol, men at jeg drikker mye mindre. Jeg har rett og slett nesten ikke lyst på noe lenger. Ikke at jeg drakk så mye før heller, men det har blitt nesten uinteressant. 

Men folk reagerer forskjellig. Ta det forsiktig og se hvordan du reagerer. Jeg fikk ingen advarsel fra nevrolog. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...