Gå til innhold

Når en 65 år gammel kvinne finner kjærligheten med en 30 år gammel mann, kaller vi det en gladsak. Men hva hvis rollene var snudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser det stadig vekk i media – overskrifter som feirer modne kvinner som finner kjærligheten med langt yngre menn. "Hun fulgte hjertet sitt", "Alder er bare et tall", og "Kjærligheten seirer igjen" er noen av de frasene vi leser når en 65 år gammel kvinne får seg en 35 år yngre kjæreste. Det blir hyllet som modig, inspirerende og frigjørende.

Men hva skjer hvis en 65 år gammel mann får seg en kjæreste på 30? Plutselig forandrer tonen seg. Nå snakkes det om "gammel gris", "krisealder" og "mann som ikke klarer å finne noen på sin egen alder". Det som var romantisk i den ene situasjonen, blir dømt i den andre.

Hvorfor dette skjeve blikket? Hvorfor hyller vi den eldre kvinnen for det samme vi kritiserer den eldre mannen for? Begge følger jo hjertet sitt. Begge har funnet kjærlighet, og begge har gjort et valg som burde angå dem og ingen andre.

https://www.tv2.no/underholdning/avslorer-ny-flamme-foler-meg-mer-levende/17806844/

Tre måneder etter bruddet med ektemannen, har AnneMa Yuvali (65) kastet seg ut i datinglivet igjen – og fått øynene opp for en mann 35 år yngre enn henne.

Anonymkode: 51cfb...51b

Skrevet

Det motsatte (eldre mann finner ung dame) er da så vanlig at folk ikke løfter øyebrynet en gang. Er ikke noe å reagere på, så skjønner ikke hvor du har dette fra. 

Anonymkode: f2323...e2e

Skrevet

Jeg skjønner ikke folk som reagerer i det hele tatt.

Det er på ingen måte uvanlig at menn går etter kvinner som er yngre og jeg kjenner flere som har alderforskjeller hvor mannen alltid er eldre enn kvinnen. Selv er mannen min 17 år eldre enn meg, og bortsett fra et par stykker så har ingen reagert nevneverdig over forholdet vårt. 

Se bare i det fillipinske/thaiske miljøet her i Norge hvor dama ofte er 20-30 og mannen er 50+ hvor det attpåtil lages barn. Hva gjør det da at ei eldre dame foretrekker unge menn? 

Anonymkode: 18c4d...cc0

Skrevet

Hvorfor skal vi i det hele tatt bry oss om det så lenge begge er myndige?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi ser det stadig vekk i media – overskrifter som feirer modne kvinner som finner kjærligheten med langt yngre menn.

Gjør vi virkelig det? Stadig vekk?

Det blir hyllet som modig, inspirerende og frigjørende.

Blir det? De få slike sakene jeg kan huske, har satt spørsmålstegn ved begge parters motiver.

Tre måneder etter bruddet med ektemannen, har AnneMa Yuvali (65) kastet seg ut i datinglivet igjen – og fått øynene opp for en mann 35 år yngre enn henne.

Jeg ser ikke på den typen serier hun har vært med i, men jeg har fått med meg litt via diskusjoner i lunsjpausen på jobb og noen medieoppslag. Hun blir da på ingen måte hyllet. Hun blir ledd av og framstilt som både naiv, PR-kåt og ikke spesielt smart. Når det er sagt: Det interesserer meg midt i ryggen hva den dama holder på med. 

Skrevet

Saken med Annema kan sammenlignes med menn på 65 som finner en thailandsk kvinne på 30.

Begge deler blir fordømt av mange.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (10 timer siden):

Hvorfor skal vi i det hele tatt bry oss om det så lenge begge er myndige?

En thailandsk kollega på jobben er gift med en 36 år eldre mann. Hun har kanskje lyst på barn etter hvert, og hun har en annen energi. Hvordan skal han klare å henge med på hennes energi og barneønske?

Anonymkode: 1f11d...a0c

AnonymBruker
Skrevet

Han er 71 og hun 35.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Han er 71 og hun 35.

Her er greia: Hun kommer til å ta alt ansvaret for barnet uansett. Tror du menn i Thailand er likestilt? Eller så vente hun til hun har oppholdstillatelse, skiller seg og finner en yngre og bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

En thailandsk kollega på jobben er gift med en 36 år eldre mann. Hun har kanskje lyst på barn etter hvert, og hun har en annen energi. Hvordan skal han klare å henge med på hennes energi og barneønske?

Det skjønte han sikkert var en realitet med tankte på at han reiste ut til et annet land og valgte en 36 år yngre kone. Enten må han stille opp, eller så må hun vurdere selv om barneønske er så sterkt at hun går fra han for en annen mann som ønsker barn.

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (Akkurat nå):

Her er greia: Hun kommer til å ta alt ansvaret for barnet uansett. Tror du menn i Thailand er likestilt? Eller så vente hun til hun har oppholdstillatelse, skiller seg og finner en yngre og bedre. 

Nettopp, jeg ser det på min svigerbror som har fillipinsk kone og som har sine fillipinske venninner her i Oslo. Det er kvinnene som steller hus, lager maten og tar seg av barna primært. De har alle en aldersforskjell på minst 25 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp, jeg ser det på min svigerbror som har fillipinsk kone og som har sine fillipinske venninner her i Oslo. Det er kvinnene som steller hus, lager maten og tar seg av barna primært. De har alle en aldersforskjell på minst 25 år. 

Jepp. Disse damene er hardtarbeidende og de er smarte. De lar seg heller ikke pille på nesen, selv om mange nordmenn tror alle er underkuet. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (6 minutter siden):

Jepp. Disse damene er hardtarbeidende og de er smarte. De lar seg heller ikke pille på nesen, selv om mange nordmenn tror alle er underkuet. 

Absolutt! Hos min svigerbror så er det veldig tydelig at det er hun som er sjefen i huset, og hun er ikke redd for å be han om ting når det er nødvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er med andre ord filippinsk selv?

Skrevet
Grendel skrev (21 minutter siden):

Svoger kan være hennes ektefelles bror, så hun kan godt være etnisk norsk. 😀 Jeg skjønner ikke hvordan du får det til at hun må være filippinsk?

Skrevet
Lillemus skrev (21 minutter siden):

Svoger kan være hennes ektefelles bror, så hun kan godt være etnisk norsk. 😀 Jeg skjønner ikke hvordan du får det til at hun må være filippinsk?

Fordi jeg tenkte at en svoger er en mann som er "gift eller samboer med ens søster eller bror, eller med ektefelles søsken."

https://snl.no/svoger

AnonymBruker
Skrevet

Nå bør det ligge litt mer info til før man kan si det ene eller andre.

Makten imellom personene er det som for meg har noe å si.

Har ene part tidlig makt på sin side, så tviler jeg på kjærligheten, samme hvem som er eldst.

For noen er trygghet viktigere enn kjærlighet ( ref koner fra Asia).

Anonymkode: e9818...b96

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg er etnisk norsk, men kan godt være jeg brukte ordet feil. Jeg snakker da altså om min manns eldre bror som giftet seg med en fillipinsk dame like før pandemien. 

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (2 timer siden):

Stemmer!

AnonymBruker
Skrevet
21 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er etnisk norsk, men kan godt være jeg brukte ordet feil. Jeg snakker da altså om min manns eldre bror som giftet seg med en fillipinsk dame like før pandemien. 

Du brukte ordet riktig.

https://snl.no/svoger

image.thumb.png.23fbabfb996d5b1601f8c635adc3e9c9.png

Anonymkode: 51cfb...51b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...