Gå til innhold

Elektrosjokk


Gjest deprimert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fine1365379966

Jeg har prøvd ECT (elektrosjokk), og det er ikke lenge siden.

Generelt får de tilbud om det som ikke har hatt utbytte av annen behandling (så som samtaleterapi og medisiner).

Det er vel stort sett slik at ECT er det siste som blir prøvd.

Jeg hadde kjempegod effekt av ECT. Og det er ingenting å være redd for.

Forresten så leste jeg på et venteværelse om en psykiater som uttalte at hvis han ble deprimert , så ville han prøvd ECT FØRST.

Han sa at mange er redd for bivirkningene, men det er da bivirkninger av medisin også, sa han, - psykiateren. Ja, ja.

Du bør anakke med legen /terapeuten din om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert

Jeg har prøvd ECT (elektrosjokk), og det er ikke lenge siden.

Generelt får de tilbud om det som ikke har hatt utbytte av annen behandling (så som samtaleterapi og medisiner).

Det er vel stort sett slik at ECT er det siste som blir prøvd.

Jeg hadde kjempegod effekt av ECT. Og det er ingenting å være redd for.

Forresten så leste jeg på et venteværelse om en psykiater som uttalte at hvis han ble deprimert , så ville han prøvd ECT FØRST.

Han sa at mange er redd for bivirkningene, men det er da bivirkninger av medisin også, sa han, - psykiateren. Ja, ja.

Du bør anakke med legen /terapeuten din om dette.

Hei og takk for svar!

Hvor "syk" må man være for å få tilbud om denne behandlingen?

Jeg har gått i terapi i to år og har brukt medisin i ett år.

Er stadig like deprimert og er temmelig utslitt og lei av alt.

Har ihvertfall ikke hatt effekt av noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipoline

Kjære deprimert

Jeg har fått behandling med elektrosjokk for et par år siden. Da hadde mange ulike medisiner blitt prøvd og jeg var innlagt på psykehuset. Desverre hadde det ikke veldig god effekt, bare midlertidig. Jeg ble også svært påvirket i fht. kognitive funksjoner, dvs. treg i hukommelse, logikk ol.

Det er ellers en meget god behandling med få bivirkninger og en behandling som har vært brukt i en årrekke. Den har særlig god effekt ved depresjoner som er preget av tiltaksløshet. Men av en eller annen grunn brukes det ikke så ofte. Kanskje pga. at det kreves endel av behandlere da det må være både anestesilege, psykiater og sykepleier tilstede. Noen steder gis behandlingen også poliklinisk. Spør din behandler om det er noe for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

Hei og takk for svar!

Hvor "syk" må man være for å få tilbud om denne behandlingen?

Jeg har gått i terapi i to år og har brukt medisin i ett år.

Er stadig like deprimert og er temmelig utslitt og lei av alt.

Har ihvertfall ikke hatt effekt av noen av delene.

Hei!

Jeg vet ikke akkurat hvor "syk" man må være. Jeg vil tro at du må ha en "dyp" eller "alvorlig" depresjon. (Dette er det vanskelig for noen terapeuter å bedømme, etter min

mening).

Jeg har inntrykk av at det viktigste er at du har vært deprimert lenge og at du har prøvd mange medisiner (og ingen av dem har hjulpet eller at du ikke tåler dem).

ECT gis nå bare på den ene siden av hjernen og ikke på begge sider som før. Da er det ikke vanlig med de bivirkningene som "bipoline" nevner. Jeg har ikke merket noen bivirkninger.

Det er sant at ECT ikke kurerer . Bedringen har begrenset varighet (f.eks. 6 mnd).

Og jeg tror også at "bipoline" har rett i dette at behandlingen er ressurskrevende..

Å komme ut av en dyp depresjon redder liv.

Så må man kanskje fortsette å prøve ut medisiner, slik som jeg gjør.

Jeg prøver nå andre stemningsstabilatorer (Lamictal) i stedet for Litium som jeg brukte før ( den virket ikke godt nok og den gav ekstrasystoli ).

Psykiateren vil også at jeg skal prøve enda flere AD

Bare spør her og slå opp i bøker og på internett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...