Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man opereres for grå stær så har jeg forstått det slik at man er våken? Hvordan klarer de å holde øyet både åpent og stille når de skjærer i det? Har ikke helt skjønt det, så om noen vet hadde jeg satt pris på svar.

Har også fått med meg at man kan velge mellom multifokal og vanlig linse (den nye man får satt inn). Hvilken er best å velge?

Anonymkode: 27ea8...c82

Skrevet

Jeg kan garantere at det verken er vondt eller ubehagelig.  Hvilken linse du bør ta vet jeg ikke.  Offentlig helsevesen dekker bare vanlig linse.

emilie321
Skrevet

Jeg har grå stær og veldig skjeve hornhinner. Har fått høre at jeg kan betale noe ekstra så får jeg linser som korrigerer dette.  Det er noe jeg selvfølgelig vil benytte meg av den dagen jeg må/kan få operasjon. Hadde vært deilig å få sluppet briller.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 19.26):

Når man opereres for grå stær så har jeg forstått det slik at man er våken? Hvordan klarer de å holde øyet både åpent og stille når de skjærer i det?

De bruker en øyelokksperre som gjør at du ikke kan blunke. Du får også lokalbedøvelse og beskjed om å se på et punkt. Dette i kombinasjon, gjør at øyet forholder seg rolig. Det kan kanskje være at du får en øyedråpe som utvider pupillen?

Litt forenklet forklart: Det lages et ørlite snitt i hornhinnen, for å komme til linsen, som ødelegges med ultralyd (som @laban er inne på), og den kunstige linsen settes inn. Det lille snittet trenger sjelden noe sting for å bli lukket, men lukkes av seg selv  av trykket i øyet.

AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 19.26):

Har også fått med meg at man kan velge mellom multifokal og vanlig linse (den nye man får satt inn). Hvilken er best å velge?

Anonymkode: 27ea8...c82

Den som har blitt brukt i mange år, er en linse som er lik overalt (monofokal), og er standard. Noen må kanskje bruke briller, pga. lang/nærsynthet, etter å ha satt inn denne. Multifokal innebærer at den har områder for lang- eller nærsynthet, slik at briller kan bli overfløadig. Hjernen vender seg visst til det.

Hvilken linse som er best for deg, må du diskutere med øyelegen ut ifra livssituasjon, aktivitetsnivå og helsesituasjon. F.eks. ved diabetes og grønn stær, vet jeg at man ikke bør ha multifokal linse. Om du vurderer å gå for den, spør om fordeler vs. ulemper/bivirkninger. Du skal kunne ta et informert valg.

Eva Sofie
Skrevet
emilie321 skrev (På 23.6.2025 den 23.15):

Jeg har grå stær og veldig skjeve hornhinner. Har fått høre at jeg kan betale noe ekstra så får jeg linser som korrigerer dette. 

Jeg skal ikke si det helt sikkert, men jeg har hørt noe om at egenbetaling gjelder også for linser som er multifokale m.m. Men det kan ha endret seg.

Nicklusheletida
Skrevet

Det er fort gjort. Jeg tok ikke noe beroligende, men du får tilbud om det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...