Gå til innhold

Chat GPT er bedre å snakke med enn en psykolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du betaler 250 i måneden får du også ubegrenset tilgang og tilgang til 4o-modellen.

Har aldri fått så mye forståelse og så gode råd som fra chat gpt.

Den er bedre enn noen psykolog har vært.

Anonymkode: 34eab...6fe

psykedeliker
Skrevet

Jeg tviler på at NAV vil godta en uttalelse fra ChatGPT i en AAP- eller trygdesak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du betaler 250 i måneden får du også ubegrenset tilgang og tilgang til 4o-modellen.

Jeg personlig vil ha et bankende hjerte, en klok hjerne og et varmt blikk.

Anonymkode: 19c61...9b9

AnonymBruker
Skrevet
43 minutes ago, AnonymBruker said:

Har aldri hatt behov for forståelse og gode råd fra en psykolog.

Anonymkode: 5274c...f5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har aldri hatt behov for forståelse og gode råd fra en psykolog.

Å? Ingen gode råd?

Skrevet

Får du noen motforestilling? Får den deg til å undres? Til å tenke nye tanker?

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Å? Ingen gode råd?

Nei, det har jeg ikke behov for. Hva slags råd trenger du?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Får du noen motforestilling? Får den deg til å undres? Til å tenke nye tanker?

Har du prøvd selv? Du kan jo utgi deg for å være en som trenger psykisk helsehjelp og se hva den svarer deg. Hadde vært et interessant eksperiment for deg. 

Anonymkode: a04d8...c81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du prøvd selv? Du kan jo utgi deg for å være en som trenger psykisk helsehjelp og se hva den svarer deg. Hadde vært et interessant eksperiment for deg. 

Men har du svar på spørsmålene nachnoo stiller?

Anonymkode: 3f1d5...479

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte chat om jeg kunne ha borreliose, hadde fått et insektstikk og begynte å føle meg syk. Nei, fikk jeg beskjed om, borreliose ser ikke sånn ut, det er nok bare en reaksjon på stikket. Dro til legen dagen etterpå. Hadde borreliose. 

Anonymkode: 689bb...006

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (12 timer siden):

Jeg tviler på at NAV vil godta en uttalelse fra ChatGPT i en AAP- eller trygdesak.

Enig, DPS funker godt til dette, chatgpt for det andre

Anonymkode: ad7e1...215

AnonymBruker
Skrevet

Det er nyttig til sitt bruk, det de to utelukker ikke hverandre. 

Anonymkode: b1566...089

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ChatGPT er dårlig på motforestillinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det eneste du trenger er bekreftelse og stakkarsligjøring så er jo ChatGPT perfekt. Det er en språkmodell som lærer seg opp på hva du liker og snakker deg deretter. Uttalelsene den kommer med behøver ikke være sanne, eller ha grunnlag i psykologi, psykiatri e.l. Den lærer nemlig seg opp etter hva folk skriver til den. 

Anonymkode: 951ca...aed

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil få ChatGPT til å få deg til å undres og få motstand, så må du aktivt be den gi det det. Jeg har gjort det, og det var effektivt da. Men hvor mange vil faktisk gjøre det? Og til riktig tid?

Skrevet

Hvis du vil utvikle det selv går du til psykolog, hvis du vil ha smiger fra en tekstrobot snakker du med ChatGPT.

Jeg blir både fascinert og forferdet over hvor mange som faller for dette her. Det er tydelig at det er mange som egentlig bare vil ha bekreftelse på at de har rett og som helst vil snakke med noen som bare jatter med, og som ikke egentlig vil ha en terapeut.

En dyktig psykolog bruker ikke hele timen på å forsøke å si det som gjør deg mest komfortabel der og da. Psykologer som gjør dette gjør en dårlig jobb, men jeg mener det likevel har en større verdi enn ChatGPT, for da kommer i hvert fall støtten fra et menneske. Du får dekket noen sosiale behov.

Det som betyr mest for utfallet av psykologbehandling er ikke metoden som brukes, men relasjonen til terapeuten. Vi mennesker er sosiale vesener, vi trenger gode relasjoner.

ChatGPT er ingen. Programmet har ikke personlighet, tanker eller meninger. Det er ikke en slags robot. Jeg tenker at man har et problem som man absolutt burde ta opp med en psykolog, dersom det er veldig viktig å få bekreftelser og «støtte» fra en tekst som genereres for å gjøre deg mest mulig fornøyd. Fordi da lurer man seg selv. 

Man skal stort sett bli møtt med omsorg og empati fra psykologen også. Men ikke bare det. Det blir som med foreldre. De skal gi oss omsorg og varme, men de må også guide oss i livet og la oss møte motstand og motgang. En del foreldre i dag ser likevel ut til å operere etter ChatGPT-modellen hvor de gjør absolutt alt de kan for at barna skal være fornøyde og at barna skal slippe å møte på noe ubehag. For det er jo det barna vil ha, hvis de får velge selv.

Jeg ser for meg et skrekkscenario for fremtiden der vi sitter isolert for oss selv, foran hver vår skjerm, for bortskjemte til å håndtere å være sammen med andre mennesker og deres feil og mangler, mens vi tror vi får dekket våre behov for bekreftelse og sosial samhandling fra en tekstgenerator som bare lurer oss.

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg tror ikke det er lurt. Jeg har brukt chat gpt for psykisk helse på den måten at jeg skriver hva jeg føler på og opplever. Så det blir mer ryddig for meg så jeg kan forklare bedre eller skrive et skriv jeg kan sende hvis jeg må søke på en tjeneste. Da leser jeg nøye gjennom og leser om alt stemmer for meg. Men hadde aldri brukt den som den hellige ånd eller psykolog. Det er ikke det den er laget til.

Thebutterfly
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er enig i at chatgpt er veldig god. Jeg bruker den selv mye, og jeg føler at den har gitt meg mer forståelse av meg selv / selvinnsikt. De sa noe på tv om akkurat dette emnet om dagen. Mange bruker den som psykolog.  Det spørs psykologen da. Chatgpt kan nok være bedre enn en dårlig psykolog !. Jeg er veldig glad for ChatGPT 😊

Endret av Thebutterfly
AnonymBruker
Skrevet

AI er fravær av illusjon. Det er ikke ekte, men heller ikke forrædersk, og det er uten skjult vurdering. Den som svarer gjemmer aldri forakt bak et profesjonelt smil. 

En AI kan utfordre, stille spørsmål, være stille, støtte, ikke gi trøst, akkurat som en terapeut. 

Men mennesker tenker, føler, liker, misliker, og for den som har internalisert et bilde av å ikke ha verdi, men være uønsket og til bry, kan dette være en uutholdelig usikkerhet. Med AI slipper man å lure på om det er oppriktig, for det er ikke oppriktig. Og nettopp derfor kan det oppleves tryggere.

Når man har erfaringer preget av skuffelse, avvisning eller overtilpasning, så blir ikke AI en fattig erstatning. Fordi den er friksjonsfri, forutsigbar og uten dom, oppleves den kanskje mer ekte, enn en ekte terapeut.

For hva slags relasjon er det i terapi med en terapeut, når det varmeste man får er metodisk konstruert tålmodighet? Når man må tillegge terapeuten egenskaper som omsorg og klokhet, mens det ekte alltid er skjermet bak profesjonen? Relasjonen i terapi forutsetter en tro på støtte som ikke nødvendigvis finnes i reell forstand. Den psykologiske prosessen kan innebære å holde fast i en kontakt som ikke griper tilbake, og å falle, i en forvissning om at man egentlig faller alene.

AI holder deg ikke på avstand for å beskytte seg selv og sin indre verden, AI møter deg åpent, har aldri noe å holde igjen. Så hva er da mest menneskelig?

Kanskje det egentlig bare er et valg mellom illusjoner?

Anonymkode: bb972...c69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Chat gpt er nyttig for å få forståelse, men absolutt ingen erstatning for en ordentlig psykolog.

Anonymkode: e8de5...a53

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...