Gå til innhold

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

blir redd jeg da. må jeg slå av pc og ikke bruke telefonen? hvorfor det? Har hørt det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker torden og lyn! Fordi i timene og dagene før det så har luften vært så lummer og klam at jeg takler nesten ikke å være ute. Etter torden og lyn så er luften mye friskere.

Ja, jeg har også alltid hørt det om å trekke ut kontakter, fordi lynet kan slå ned og dermed ødelegge elektriske apprater som er plugget i.

Men dette er hva jeg hørte da jeg vokste opp på 80-tallet, jeg vet ikke om det fortsatt stemmer.

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jeg elsker torden og lyn! Fordi i timene og dagene før det så har luften vært så lummer og klam at jeg takler nesten ikke å være ute. Etter torden og lyn så er luften mye friskere.

Ja, jeg har også alltid hørt det om å trekke ut kontakter, fordi lynet kan slå ned og dermed ødelegge elektriske apprater som er plugget i.

Men dette er hva jeg hørte da jeg vokste opp på 80-tallet, jeg vet ikke om det fortsatt stemmer.

Ja det har vært veldig lummert nå så det frisker vel opp men det er skremmende, har aldri likt det. 

Ja ikke godt å si om det stemmer da. 

Skrevet
stjernestøv skrev (21 minutter siden):

Ja det har vært veldig lummert nå så det frisker vel opp men det er skremmende, har aldri likt det. 

Ja ikke godt å si om det stemmer da. 

Hva er det som du synes er skremmende med det? Det er jo ikke farlig når du er innendørs.

emilie321
Skrevet (endret)
Vhanja skrev (1 time siden):

En skal også holde seg unna vannkraner/dusj.  Lynet kan slå ned litt unna og elektrisitet kan ledes i vannledninger.  Dette er hva jeg har lært, men leser nå på nett at dette nå er trygt.  Så jeg vet egentlig ikke hva som er riktig.  

Der jeg bor er det heldigvis lynavleder, så da er det mindre sjanse for at det slår ned i selve huset.

Endret av emilie321
Skrevet

Jeg elsker dramatisk tordenvær! Dvs. når  jeg føler meg trygg og ikke er ute i båt (har vært det) eller på snaufjellet uten ly. Har opplevd mange tordenvær, og aldri noe skummelt eller farlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her står det bl.a.: 

«Lyn som slår ned opptil én kilometer unna kan ødelegge TV, data og fryser. Likevel dropper mer enn halvparten av oss å trekke ut kontakten i tordenvær.»

For at man skal kunne trekke ut alt dette, må man jo nesten være hjemme ;) Det har skjedd meg én gang, for kanskje 30-32 år siden, at TV’en tok kvelden etter et lynnedslag en snau km unna. Da var jeg og boligens andre beboer på jobb. 

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (13 timer siden):

Hva er det som du synes er skremmende med det? Det er jo ikke farlig når du er innendørs.

Det var bare så voldsomt i går, verre enn 17 mai salutten. 

UtakknemligDiva
Skrevet

Hvorfor får alle andre det men ikke jeg? Her er det BARE sol!

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Hvorfor får alle andre det men ikke jeg? Her er det BARE sol!

Du lever så utrolig godt opp til nicket ditt 😂

UtakknemligDiva
Skrevet
Vendi skrev (5 minutter siden):

Du lever så utrolig godt opp til nicket ditt 😂

Haha ja😅Men helt seriøst. Enkelte jubler når sola steker, ut og sole seg. Jeg sitter inne med duetten trukket ned (kommer inn lys likevel da den ikke fyller vinduet) og vifta på. Den varmen her er ubehagelig. Hva er folk laget av?

slabbedask
Skrevet
15 hours ago, emilie321 said:

En skal også holde seg unna vannkraner/dusj.  Lynet kan slå ned litt unna og elektrisitet kan ledes i vannledninger.  Dette er hva jeg har lært, men leser nå på nett at dette nå er trygt.  Så jeg vet egentlig ikke hva som er riktig.  

Tidligere brukte man vannrør av metall som kunne lede strøm. Nå brukes plastrør.

stjernestøv
Skrevet
slabbedask skrev (7 minutter siden):

Tidligere brukte man vannrør av metall som kunne lede strøm. Nå brukes plastrør.

dette huset er så gammelt så er nok metall. 

Skrevet
stjernestøv skrev (17 timer siden):

blir redd jeg da. må jeg slå av pc og ikke bruke telefonen? hvorfor det? Har hørt det. 

Du trenger ikke være redd for å bruke mobiltelefon, det var de gamle fasttelefonene man ikke skulle bruke. Hvis mobilen ikke står i lader, er det ingen fare. Jeg pleier å trekke ut kontakten til nett og tv, er redd for tvn min og liker ikke hvis det blir tull med nettet 🙂

stjernestøv
Skrevet
Osten skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke være redd for å bruke mobiltelefon, det var de gamle fasttelefonene man ikke skulle bruke. Hvis mobilen ikke står i lader, er det ingen fare. Jeg pleier å trekke ut kontakten til nett og tv, er redd for tvn min og liker ikke hvis det blir tull med nettet 🙂

Ja det var det sønnen min sa til meg i går kveld. Ok :) 

Skrevet
emilie321 skrev (23 timer siden):

Der jeg bor er det heldigvis lynavleder, så da er det mindre sjanse for at det slår ned i selve huset.

Det er en flere meter høy antenne-lignende sak oppå taket på leiligheten min. Er dette en lynavleder? 

emilie321
Skrevet
Sokk skrev (9 minutter siden):

Det er en flere meter høy antenne-lignende sak oppå taket på leiligheten min. Er dette en lynavleder? 

Vet ikke. Her er den ca 1,5m.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan kjøpe overspenningsvern til hver enkelt stikkontakt og også en for hele sikringsskapet. Jeg har for hele sikringsskapet, vet ikke om det elektriske er trygt da, men i hvert fall tryggere. En gang tok lynet pc- skjermen når jeg satt og surfet. Vet ikke om det var overspenningsvern i den sikringsboksen. Det er lenge siden.

Anonymkode: 3bd6c...d42

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...