Gå til innhold

Dere som tror på Gud – hvilken Gud tror dere på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når dere sier at dere tror på Gud – hva slags Gud mener dere da?

Er det den kristne Gud, slik han ofte fremstilles – som en slags personlig skikkelse, en eldre mann med hvitt skjegg som sitter i himmelen og følger med på alt som skjer? En Gud som griper inn i verden, svarer på bønner og har en plan for hvert menneske?

Eller tenker dere på Gud mer som en "kraft" – kanskje slik Einstein beskrev det? Han mente ikke på en personlig Gud, men mer som en form for intelligens eller orden som ligger bak naturens lover og universets struktur. En slags "upersonlig" Gud, som ikke nødvendigvis har vilje eller intensjon, men som likevel er grunnlaget for alt som finnes. (Han skrev også: "Bibelen er en samling av ærbødige, men likevel primitive legender, som er ganske barnslige". Han avviste også eksplisitt jødedommen som "primitiv overtro".)

Eller kanskje noe helt annet? Noe mellom disse? En slags spirituell tilstedeværelse, men ikke nødvendigvis bundet til en spesiell religion?

Anonymkode: 61038...a31

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var kristen så var det nok i begynnelsen ganske bibeltro, så utviklet det seg til smågodt-teologi, dvs jeg plikte det jeg likte fra kristendommen. Slik de fleste langvarig troende gjør. Så etter noen år ble det mørkt igjen. Kristendommen kan være en veldig mørk og okkult samt negativ religion. Gud er alt og du er ingenting. I følge Bibelen er han ikke noen snill gud.

Anonymkode: fd244...479

stjernestøv
Skrevet (endret)

Jeg tror Gud er lys og kjærlighet, en energi som gjennomstrømmer alt. Som en sol og strålene går inn i alle mennesker og alt levende selvfølgelig. Og egentlig alt, alt er energi. 

Endret av stjernestøv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...