Gå til innhold

Norsk skole preges av rasisme, grov språkbruk og seksualiserte uttrykk, ifølge en fersk rapport. Men det sies ingenting om hvem som faktisk står bak.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skriv Almir Martin, nestleder i LIM (Likestilling, integrering, mangfold).

Utdanningsdirektoratet og NIFUs ferske rapport Spørsmål til Skole-Norge setter søkelys på alvorlige problemer i norske klasserom.

Men rapporten sier ingenting om hvem som bruker dette språket, eller hvorfor. Det gjør det vanskelig å forstå – og enda vanskeligere å gjøre noe med det.

Som tidligere mangfoldsrådgiver i skolen har jeg sett dette på nært hold. Jeg har hørt hvem som sier «jævla homo», «jævla hviting» og «hore». Jeg har sett hvor rasisme, homofobi og kjønnsforakt kommer fra. Det smerter meg å si det, men svært ofte kommer det fra elever med minoritetsbakgrunn – rettet mot både majoritetsungdom og andre minoriteter.

-

Ja, hvorfor er vi så redde for å snakke om dette?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-trenger-mer-arlighet-og-bedre-forstaelse-for-ytringsfrihet-i-skolen/o/5-95-2535120

Anonymkode: 8ba89...030

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper om du bruker hermetegn for sitater slik at leser skjønner hva som er dine tanker og hva du kopierer fra en artikkel.

Anonymkode: 0a771...be6

AnonymBruker
Skrevet

Det burde også snakkes om hvem som står bak det økende jødehatet.

Anonymkode: 5aeaa...230

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, hvorfor er vi så redde for å snakke om dette?

Hvor har du det fra at det handler om manglende mot? Folk er forskjellige, og det kan ligge helt andre årsaker bak.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutes ago, psykedeliker said:

Hvor har du det fra at det handler om manglende mot? Folk er forskjellige, og det kan ligge helt andre årsaker bak.

Som hva da?

Anonymkode: 8ba89...030

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som hva da?

Det må du nok spørre hver enkelt om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...