Gå til innhold

Forbrukertips om sommeren: Telefonselgere og hvordan man blir kvitt dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte bare å dele et lite råd.

Mange blir frustrerte over å bli ringt igjen og igjen av selgere, selv om de ikke tar telefonen. Og uansett hvor mange numre man blokkerer, så kommer et nytt nummer gjennom.

Dessverre er det slik det fungerer. Systemene som callsentre bruker, er satt opp for å omgå denne typen adferd.

Et moderne callsenter disponerer flere hundre telefonnumre, som alle byttes kvartalsvis eller oftere. Dersom man ikke oppnår kontakt med den man ringer, vil systemet forsøke igjen og igjen, da fra andre telefonnumre. Å blokkere telefonnumre er en kamp du ikke kan vinne, fordi callsenteret alltid ligger foran deg. Man kan selvfølgelig hevde at dette er uetisk, men det er sånn det er.

Løsningen er meget enkel, og består ikke av å ignorere telefonene. Løsningen er:

1) Besvar anropet.

2) Dersom du ikke er interessert - si følgende på en høflig måte: "Jeg ønsker ikke produktet deres eller å snakke med dere, og du sparer tid og kostnader for oss begge ved å slette meg fra listene deres og sperre mitt telefonnummer".

3) Avslutt samtalen.

Dette tar til sammen mellom 15 og 20 sekunder.

Denne oppfordringen er callsenteret pålagt å følge. De ønsker ikke å kaste bort sine ansattes tid på noen som uansett aldri vil kjøpe noe. Jeg gjør dette selv, og det blir respektert. Men hvis man er ufin/hysterisk, osv. - og ikke formidler dette budskapet, så kan man risikere å bli ringt igjen.

Skrevet

En presisering - dette gjelder norske telefonnumre/callsentre. Ukjente utenlandske numre bør ikke besvares (og i alle fall ikke ringes tilbake til).

Worriesome Plenty 2
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Man kan reservere seg det har du rett i. Det gjorde jeg for lenge siden. Men har man ett kundeforhold kan man bli oppringt lovlig allikevel. Har borettslag/ sameie telia feks kan du bli ringt opp mange ganger og bli tilbudt mobiltelefoni. Det skal lite til for å bli oppgitt som kunde eller giver (veldedighet).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...