Gå til innhold

Penetrering etter overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har opplevd at penetrering er vanskelig/umulig etter overgrep? Hva hjalp deg? Jeg har hatt kjæreste en god stund nå, men når det kommer til penetrering greier vi ikke det pga mine smerter. Kjæresten min er snill, tålmodig, omsorgsfull og forståelsesfull, men jeg er i ferd med å miste gnisten pga dette. Jeg prøver å presse meg selv til tross for smertene, men det går ikke. Takknemlig hvis noen har tips/råd.

Anonymkode: a9a6c...20b

Skrevet
Lillemus skrev (1 time siden):

Har du googlet vaginisme?

Takk, Lillemus, ja jeg har prøvd det meste av rådene der, bortsett fra å snakke med lege/psykolog. Greier vel ikke helt å tenke meg til hvordan en psykolog skal kunne hjelpe meg/oss med dette.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk, Lillemus, ja jeg har prøvd det meste av rådene der, bortsett fra å snakke med lege/psykolog. Greier vel ikke helt å tenke meg til hvordan en psykolog skal kunne hjelpe meg/oss med dette.. 

Jeg tenker du bare forsterker problemet ved å presse deg selv og at du absolutt bør snakke med en profesjonell.

Ikke bare anta at en spesialist ikke kan hjelpe deg. Du er ikke den første i verden med det problemet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har hatt kjæreste en god stund nå, men når det kommer til penetrering greier vi ikke det pga mine smerter. Kjæresten min er snill, tålmodig, omsorgsfull og forståelsesfull, men jeg er i ferd med å miste gnisten pga dette. Jeg prøver å presse meg selv til tross for smertene, men det går ikke.

Dette vet jeg er ekstremt vanlig for overgrepsutsatte - men det snakkes lite om. Ikke undervurder den hjelpen du kan få, men du må være klar for det og ha et ønske om å jobbe med det (sammen med din kjæreste).

Har du og din kjæreste klart å snakke åpent og ærlig om hvordan dette oppleves for både ham og deg? Der ingen ord sårer - tvert imot. Snakk sammen, ev. skriv ned på lapper, hva som er viktig for den enkelte og hverandre. Det er kanskje ikke det avgjørende for ham å komme til samleie, om han vet at det ikke er godt for deg? Det er mye annet et par kan gjøre sammen som ikke innebærer penetrering.

Vet kjæresten din at du presser deg så langt at det gjør deg vondt? Hva tenker han i så fall om det? Jeg vet at det å gjøre sin partner noe vondt, er det siste min samboer ønsker. For å få til det, forutsetter det åpenhet og at jeg setter grenser som han ikke oppfatter som avvisning.

Det er krevende å finne tilbake til trygghet etter erfaring med overgrep. Da er det fint at han er tålmodig, viser deg forståelse og viser deg omsorg. Det trenger du. Jeg fikk  konkret øvelse: Vær nær din samboer, med en gjensidig avtale: gå ikke lenger enn dit, uansett. Og det må holdes. Da kan kroppen din lære seg at ikke all nærhet må innebære en forventning om det som fører til smerte.

Skrevet
Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Dette vet jeg er ekstremt vanlig for overgrepsutsatte - men det snakkes lite om. Ikke undervurder den hjelpen du kan få, men du må være klar for det og ha et ønske om å jobbe med det (sammen med din kjæreste).

Har du og din kjæreste klart å snakke åpent og ærlig om hvordan dette oppleves for både ham og deg? Der ingen ord sårer - tvert imot. Snakk sammen, ev. skriv ned på lapper, hva som er viktig for den enkelte og hverandre. Det er kanskje ikke det avgjørende for ham å komme til samleie, om han vet at det ikke er godt for deg? Det er mye annet et par kan gjøre sammen som ikke innebærer penetrering.

Vet kjæresten din at du presser deg så langt at det gjør deg vondt? Hva tenker han i så fall om det? Jeg vet at det å gjøre sin partner noe vondt, er det siste min samboer ønsker. For å få til det, forutsetter det åpenhet og at jeg setter grenser som han ikke oppfatter som avvisning.

Det er krevende å finne tilbake til trygghet etter erfaring med overgrep. Da er det fint at han er tålmodig, viser deg forståelse og viser deg omsorg. Det trenger du. Jeg fikk  konkret øvelse: Vær nær din samboer, med en gjensidig avtale: gå ikke lenger enn dit, uansett. Og det må holdes. Da kan kroppen din lære seg at ikke all nærhet må innebære en forventning om det som fører til smerte.

Tusen, tusen takk for ditt gode svar, Eva Sofie❤️ Tar det med meg videre🥰

Skrevet
Grendel skrev (21 timer siden):

Jeg tenker du bare forsterker problemet ved å presse deg selv og at du absolutt bør snakke med en profesjonell

Tror nok du har rett i det. 

Skrevet

Ta det gradvis, ikke press deg. det går an å klare å nyte det igjen, men ting tar tid. 

Anonymkode: eadc2...ded

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...