Gå til innhold

Kaffe, sånn eller slik?


vilma

Anbefalte innlegg

Sitter her og nyter min morrakaffe.

Selv er jeg svoren tilhenger av kokekaffe. Mulig det har noe med at jeg er en innbarka lofoting.

Faktum er uansett at jeg ikke kan tenke meg noe bedre enn duften av nykokt kaffe. Den beste koppen er den første. Da må jeg riste lit på kjelen slik at kaffen siger ned, før jeg heller den klare, livgivende, glovarme, velduftende og brune væsken i koppen.

Har fått med meg at jeg er ganske skjelden, iallefall her jeg bor nå på vestlandet. Rett som det er får jeg spørrende blikk fra kassadamen. "Ja du er vel klar over at dette er kokemalt?", spør hun da. Og det er jeg jo.

Men nå er jeg muligens på glid mot en filtertilværelse. på jobben har vi mokkamaster, og jeg har måttet innrømme at kaffen fra den slett ikke er så værst. Selvsagt ikke like godt , men godt nok til at det summert med lettvindtheten er i ferd med å få vektskålen til å bikke over.

Så, kanskje, når jeg en gang får råd til mokkamaster.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mye god kaffe man kan ha på moccamasteren. Når du nå får en slik bør du prøve å måke noe espressokaffe ned i filteret. Da lukter det nykverna kaffe i hele huset.

Hva er prisen på småbruk i Lofoten om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En duft av nytraktet kaffe som sprer seg rundt i huset om morgenen - siver under dørstokken på soverommet, får en til å oppdage hvor tissetrengt en_egentlig_ er og tvinger en til å stå opp selv om en helst ikke vil.

ah - deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bære det ikkje flyt skrovaværinga rundt oppi koppen, e kokakffe en rein nyyytelse! :-)Helst ska man ork å mal bønner`n sjøl...

Men æ innrøm, æ gjør det ikkje så ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye god kaffe man kan ha på moccamasteren. Når du nå får en slik bør du prøve å måke noe espressokaffe ned i filteret. Da lukter det nykverna kaffe i hele huset.

Hva er prisen på småbruk i Lofoten om dagen?

Det blei solgt et lite bruk hær, med et par hus, hovedhuset fra 1800-tallet, lite mark, men nyydelig plassering, førr 600.000.-

Ellers kainn du meld dæ inn hær, så får du mail når det kommer nye gårda tel salgs.

http://www.gardsbruk.no/

Likavæl vil æ anbefal å kjøp et lite hus i Moskenes kommune. Masse vill natur, og hærlige folk! Bellige hus dær! Ennu....

Hær e et hovedhus ved ei diger stand tel salgs, hyttetomte du kainn fradel, 15 min. tel sæntrum, ca. 750.000.- Men det e masse jord, og huset e vel rundt 200 kvm.

Fikk du løst på karsk eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye god kaffe man kan ha på moccamasteren. Når du nå får en slik bør du prøve å måke noe espressokaffe ned i filteret. Da lukter det nykverna kaffe i hele huset.

Hva er prisen på småbruk i Lofoten om dagen?

Nå har du jo fått noen priser ser jeg. Jeg hadde ikke peiling. Hadde jeg hatt midler skulle jeg ikke vært "usein", for er det noe jeg ønsker meg så er det nettopp det.

Men dessverre "for the time being", har jeg ikke tilgjengelige midler hverken til småbruk, eller mokkamaster..... Men bære veint tel æ får fota mæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En duft av nytraktet kaffe som sprer seg rundt i huset om morgenen - siver under dørstokken på soverommet, får en til å oppdage hvor tissetrengt en_egentlig_ er og tvinger en til å stå opp selv om en helst ikke vil.

ah - deilig :)

Ja, nettopp.

Bare det at jeg vil kjenne duften av nykokt og ikke nytraktet. Og aller best er det selvsagt når duften siger inn under soveromsdøra. Det betyr jo at noen har kokt kaffen til meg, og aldri er den så god som da! *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bære det ikkje flyt skrovaværinga rundt oppi koppen, e kokakffe en rein nyyytelse! :-)Helst ska man ork å mal bønner`n sjøl...

Men æ innrøm, æ gjør det ikkje så ofte!

Enig der! Skrovaværinga e en uting, og sørlig vess de ligg å flyt i kaffen. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokekaffe er nå best da syns jeg, men filterkaffe er godt det også! Selv får jeg klare meg med pulverkaffe som snille DOLere har sendt nedover til meg! :-) (Er lei espresso)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe kokekaffe her i gården. Enten espresso eller filtermalt.

Jeg tilhører ikke kokekaffe-generasjonen ;-)

Men du trenger vel ikke en Mokkamaster. De litt billigere er bra de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken

Ja, vesst kok-kaffen ikke e førr tynn e det den beste. (syntes eg før iallefall) Men så kjøpte jeg meg moccamaster-som helt klart gir den beste trakta-kaffen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokekaffe er i alle fall bedre enn traktekaffe, men min kaffe lages i espressomaskin.

Sterkt skal det være. Traktekaffe blir fort bitter og skvipete..

Et tips, forresten: man skal lage minst halve kolbens kapasitet av kaffemengde når man trakter (for maks utnyttelse av trakterens egenskaper) - for meg som er eneste kaffedrikker i huset ville derfor trakting uansett være uaktuelt. Fem kopper blir i drøyeste laget, og traktekaffe på termos er ikke å anbefale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...