Gå til innhold

alfamenn, betamenn, omegamenn, gammamenn, deltamenn, zetamenn, sigmamenn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne skrive litt om de sju personlighetstypene for menn. Det var noen som lurte på dette er nylig.

Alfahannen, det er han som er lederen. Han som er stor og sterk – det er han som er sjefen. Alfaen er liksom kongen, ikke sant? Han er alltid større, sterkere og bedre. Og se her: jeg har en bil som kan kjøre 300 km/t. Jeg kan drikke ren vodka og jeg kan spise verdens sterkeste chili. Det er to av de personlighetstypene jeg gjerne vil kombinere, fordi betaer – beta-hanner – de er alltid de som løper etter en alfa i ræva. Altså de som er beta, de følger etter alfaen. Beta-hanner er de som kommer og sier: «Oi, du er skikkelig kul! Du kan drikke en hel flaske vodka uten å spy! Oi, du kan kjøre 120 km/t på en scooter! Vi ser opp til deg!»

Vi vil løpe etter deg hele tiden. Du er konge, du er kul. Det er det. Beta-hanner vil alltid løpe etter en alfa. For alfaen er han som sier: «Jeg er stor, jeg er sterk, jeg kan holde meg våken i seks døgn, jeg kan drikke en flaske vodka, jeg kan kjøre 120 på scooter, jeg tjener mye penger – mye mer enn deg – og jeg er alltid større, sterkere og bedre enn deg.» Og han er sjefen. Det er en ekte alfahan, som betaer ser opp til. Så det er alfa og beta, ikke sant?

Så har vi det som kalles omega-menn. Omega-menn er nerder. Det er sånne som sitter foran PC-en. Omega-menn har ikke særlig hell med kjærlighet og damer. De bryr seg ikke om hva slags klær de går i. Og de nørder med ting som bussruter, PC-programmer eller andre ting – frimerker, for eksempel. Det er nerder. Nerder er omega. Omega er det samme som nerder som ikke har særlig hell med kvinner og ikke bryr seg om klærne de går i.

De liker ofte skrekkfilmer fordi de identifiserer seg litt med skurkene i filmene – de har det heller ikke noe særlig gøy. De gidder ikke å leke sånne psykolog-leker. Omegaer sier ting som de er, rett ut. De bryr seg ikke om sosialt hierarki og sånt. Så en omega er en nerd med store briller, som er veldig flink til noen ting, men som ikke mange kvinner bryr seg om. Det er en omega.

Jeg vet ikke så mye om gamma ennå, men jeg kan si såpass at en sigma – det er det jeg er. Jeg er faktisk en sigma. Så av de sju personlighetstypene, så er jeg en sigma. Jeg er en slags «lone wolf», altså en ensom ulv. Jeg går min egen vei. Jeg har mine egne mål i livet. Jeg ser ikke opp til noen. Jeg går etter det jeg vil oppnå. Jeg er ikke redd for å stå alene.

Og det som ofte gjelder sigma-hanner er at de ikke kommer så godt overens med alfa-hanner. Men hvis en sigma og en alfahan blir venner, så kan de være veldig sterke sammen. Men ingen alfa tråkker en sigma på tærne, fordi de vet ikke hvordan en sigma reagerer. En sigma er stille og holder seg for seg selv, og de vet ikke hva han kommer til å gjøre hvis han blir tråkket på. Så en alfa har mye respekt for en sigma fordi han er mystisk, og de er litt redde for hvordan han vil reagere. Han går sin egen vei og trenger ikke at andre ser eller godkjenner det han gjør. Han klarer seg selv og har egne mål. Så det er en sigma – det er en sterk person.

Så har vi en zeta, en zeta-mann. Zeta er familiefaren. Hvis du sier «zeta», så mener du en familiefar. En som har naturlig forståelse for kvinner. En som er god til å date og finne en å stifte familie med. En zeta-mann er en som får seg jobb, tar utdanning, fullfører skoleløpet – det er den typiske familiefaren. Så hvis du skal vite hvem som er zeta – 90 % av alle familiefedre med kone og barn, de har en zeta-personlighet. Så vet du det.

En delta er en som du ikke kan putte i en bås. En som på et tidspunkt i livet kan bli enten sigma, gamma, alfa, omega – et eller annet. Det er en slags udefinerbar type. Så det er det.

Anonymkode: 142ce...bf0

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull som er funnet på av noen menn av en eller annen grunn. Ingenting av dette har noen basis i vitenskap.

Anonymkode: 902ec...bc9

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ingenting av dette har noen basis i vitenskap.

Nei, det er ikke basert på vitenskap i vanlig forstand, men såkalt ikke-akademisk forskning - f.eks. feltobservasjoner i spesifikke subkulturer som akademia ofte overser.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Nei, det er ikke basert på vitenskap i vanlig forstand, men såkalt ikke-akademisk forskning - f.eks. feltobservasjoner i spesifikke subkulturer som akademia ofte overser.

Og rightly so.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og rightly so.

Akademia bør ikke overse noe som helst, det kan slå hardt tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Akademia bør ikke overse noe som helst, det kan slå hardt tilbake.

Tror ikke det får så store konsekvenser å ignorere oppgulp som dette.

Selvsagt, å studere incel-bevegelsen generelt kan være lurt. Men det er noe helt annet enn å ta tull som dette seriøst.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men det er noe helt annet enn å ta tull som dette seriøst.

"Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt." - Piet Hein

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 timer siden):

"Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt." - Piet Hein

Meningsløst sitat. Hva med å si hva du faktisk mener i stedet for å bare trolle bort alt du skriver?

Skrevet (endret)

Jeg synes det var litt gjenkjennbart. Se for dere en klasse på VGS:

- Du har lederen som bestemmer hvem som får være med i russegruppen (Alfa)

- De kule kompisene hans (Beta)

- Du har outsideren med høy selvtillit. De som lytter til sær musikk. Alfaen utfordrer ham ikke i frykt for å miste ansikt (Sigma)

- Outsidere med lav selvtillit  / nerd: (Omega)

Jeg ramler litt av på resten Zeta etc fordi alle over ofte blir familiefedre til slutt.

Det er kansje ikke vitenskapelig, men de vitenskapelige inndelingene (Big 5 ?) er for kompliserte for meg i hverdagen.

Endret av Grendel
Skrevet

PS: Jeg er klar over at dette er en incel-religion. Jeg synes allikevel beskrivelsen av typene er litt treffende, helt til det punktet hvor de sier at alle må prøve å bli "alfa" for å få alle damene.

Jordan Peterson er litt der. Det har jeg liten tro på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...