Gå til innhold

Tok ulovlige abortpiller, ble nektet hjelp og døde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syntes folk om denne saken?

https://www.vg.no/nyheter/i/W0PJ0j/abortforbudet-i-usa-sitt-foerste-offer-amber-ventet-20-timer-paa-hjelp

Sommeren 2022 ble Amber gravid med tvillinger. Hun ville ta abort.

Hun var alenemor til en seks år gammel gutt, legesekretær og drømte om å bli sykepleier.

Den sommeren innførte Georgia forbud mot abort etter uke seks i svangerskapet.

Amber fikk abortpiller i Nord-Carolina, der det ennå var lov.

Men hun fikk en sjelden komplikasjon:

Kroppen støtet ikke ut alt fostervevet. Hun, som ellers var frisk, fikk en bakteriell infeksjon og høy feber. Hun kastet opp blod og besvimte.

Tilstanden forverret seg raskt. Hun fikk påvist akutt blodforgiftning.

Det Amber trengte, var en utskraping av livmoren. Et rutineinngrep som tar rundt fem minutter.

28-åringen var medisinsk sett ikke lenger gravid. Men abortforbudet i Georgia omfatter også utskraping.

Legene risikerer ti års fengselsstraff hvis de bryter loven.

20 timer etter at hun kom på sykehuset, bestemte legene seg for å operere.

Men det var for sent.

Anonymkode: a1f0d...1ed

AnonymBruker
Skrevet

Loven sier også at abort er lov dersom «mors liv står i fare».

Her er det altså legene som gjorde en feil som ledet til et dødsfall. Det er synd, men det er noe som skjer hele tiden, over 50000 mennesker dør hvert år i USA som følge av feilvurderinger av leger. Mange i Norge også.

Feilen ble trolig provosert frem av å ta abortpillen, en pille med kjente risikoer, legene som ga henne pillen bør ha informert henne om risikoene inkludert risikoen for død av pillen (vet ikke om det ble gjort)

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva syntes folk om denne saken?

Basert på teksten tolker jeg dette som at hun frivillig ble gravid, og da samtykker du til at barnet skal få bruke din kropp i 9 måneder før den popper ut. Jeg synes ikke det er greit å behandle barn på den måten, skape dem også drepe dem av hva grunn du vil. Hvis du ikke vil ha barn, greit ikke lag barn, men lager du barn bør du leve med konsekvensene og gjøre det du kan for å gi dem et godt liv.

Anonymkode: e5b85...53d

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Loven sier også at abort er lov dersom «mors liv står i fare».

Basert på teksten tolker jeg dette som at hun frivillig ble gravid, og da samtykker du til at barnet skal få bruke din kropp i 9 måneder før den popper ut. Jeg synes ikke det er greit å behandle barn på den måten, skape dem også drepe dem av hva grunn du vil. Hvis du ikke vil ha barn, greit ikke lag barn, men lager du barn bør du leve med konsekvensene og gjøre det du kan for å gi dem et godt liv.

Hvor står det at hun ble gravid frivillig? Det står: «de færreste vet at de er gravid så tidlig». 
Det kan hende det ikke var planlagt å bli gravid. Mener du likevel man beholde om man blir gravid? 

Likevel er dette grunnen til at ikke noe mannlig underliv har blitt sluppet inn i meg. Jeg stoler ikke engang nok på noe prevensjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Det heter: Hva SYNES i presens!!!

Anonymkode: 64030...8d5

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Likevel er dette grunnen til at ikke noe mannlig underliv har blitt sluppet inn i meg. Jeg stoler ikke engang nok på noe prevensjon. 

Å bli gravid er en gave, ikke vær så redd :) Bare behandle barnet bra etterpå :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

De sier ikke det, frøken?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg SYNES: du har 5 skrivefeil, i din "setning" !

KlArEr Du ÅfINnE AlLe FeM ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...