Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter med å få venner. Hovedgrunnen er at jeg er redd for å bli avvist så tør sjeldent ta initiativ og at jeg er redd for å bli mislikt og såret, så hvis jeg først har kommet i kontakt med noen sliter jeg med å åpne meg og også det å ikke trekke meg unna til slutt. En annen ting er at jeg tror jeg fremstår ganske lukket og muligens uinteressert også når folk møter meg, er også ganske så innadvendt og sosialt klønete.

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre på dette? Er det mest bare øvelse som gjelder her eller?

Endret av Siena
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Siena skrev (På 26.7.2025 den 15.29):

Jeg sliter med å få venner. Hovedgrunnen er at jeg er redd for å bli avvist så tør sjeldent ta initiativ og at jeg er redd for å bli mislikt og såret, så hvis jeg først har kommet i kontakt med noen sliter jeg med å åpne meg og også det å ikke trekke meg unna til slutt. En annen ting er at jeg tror jeg fremstår ganske lukket og muligens uinteressert også når folk møter meg, er også ganske så innadvendt og sosialt klønete.

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre på dette? Er det mest bare øvelse som gjelder her eller?

Du må ha tro på deg selv.  Du trenger ikke å åpne deg for alle og enhver.  Finn ut hvem du liker og ikke tenk så mye på å bli likt.

Skrevet
Frigg skrev (16 timer siden):

Du må ha tro på deg selv.  Du trenger ikke å åpne deg for alle og enhver.  Finn ut hvem du liker og ikke tenk så mye på å bli likt.

Du har gode poeng. Jeg må nok jobbe en del med troen på meg selv og lære meg å stå mer støtt i meg selv. Jeg vil jo også tro at til mer jeg forsøker og til mer jeg putter meg selv ut der så vil det bli lettere etter hvert, forhåpentligvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Steder på nett du kan bli litt kjent med folk først? Slike som deg, litt innadvendte sjeler, kan i balnt synes det er enklere å skrive enn å snakke f.eks.

Anonymkode: 7bb96...b98

Ja, jeg kan kjenne meg igjen i det. Jeg har lastet ned ett par venne apper, men ikke fått noen matcher ennå.

psykedeliker
Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre på dette?

Fokusér på dine egne interesser og hobbyer først. Så oppsøker du miljøer med folk som deler de samme interessene. Det kan ta litt tid, men etterhvert blir dere kjent gjennom den felles aktiviteten.

Skrevet
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Fokusér på dine egne interesser og hobbyer først. Så oppsøker du miljøer med folk som deler de samme interessene. Det kan ta litt tid, men etterhvert blir dere kjent gjennom den felles aktiviteten.

Ja, det var ett godt tips. Jeg har lenge lyst til å begynne med klatring, men har ikke turt fordi jeg tenker på hva andre måtte tenke om meg. Men jeg jobber med meg selv og håper at jeg kan tørre en dag.

psykedeliker
Skrevet
Siena skrev (23 minutter siden):

Jeg har lenge lyst til å begynne med klatring, men har ikke turt fordi jeg tenker på hva andre måtte tenke om meg.

Da ville jeg valgt en annen aktivitet som du også kan drive med helt alene.

Skrevet
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Da ville jeg valgt en annen aktivitet som du også kan drive med helt alene.

Ja, jeg har ett par aktiviteter jeg driver med alene av og til.

Skrevet

Jeg blir litt matt og kvalm over dette "vær deg selv"-greiene. Det finnes mennesker som er usympatiske og vanskelige. De kan ikke bare fortsette å være seg selv om de skal få venner.

For å gjøre det enkelt, har jeg spurt AI om hva som generelt regnes som positive, menneskelige egenskaper. Dette er svaret:

De viktigste positive menneskelige egenskapene som trekkes frem i forskning og litteratur er ofte:

• Empati og medfølelse: Evnen til å forstå og bry seg om andre menneskers følelser og behov.

• Ærlighet og integritet: Å være pålitelig, sannferdig og konsekvent i ord og handling.

• Optimisme og positivitet: Å ha et grunnleggende positivt syn, møte utfordringer med et smil og tro på gode løsninger.

• Ansvarsbevissthet: Å ta ansvar for egne valg og handlinger, samt å være til å stole på.

• Tålmodighet: Evne til å håndtere motgang og vente på resultat uten å miste roen.

• Generøsitet og vennlighet: Å være gavmild, hensynsfull og støtte andre, både med tid, ressurser og omsorg.

• Samarbeidsevne og hjelpsomhet: Å kunne arbeide godt i team, støtte og hjelpe andre uten å tenke på egen vinning.

• Selvtillit og selvbilde: Å tro på seg selv, sine evner og både vise ydmykhet og trygghet.

• Lojalitet: Å være trofast og vise støtte til de man har en relasjon til.

• Kreativitet og tilpasningsdyktighet: Evne til å løse problemer, tenke nytt og tilpasse seg endringer.

• Utholdenhet og motstandskraft (resiliens): Å stå i motgang og lære av feil.

• Ydmykhet: Evne til å erkjenne egne begrensninger og verdsette andres bidrag.

Flere kilder poengterer også at det å kunne utvikle og styrke slike egenskaper over tid er avgjørende for personlig vekst, gode relasjoner og samfunnsutvikling.

Det finnes ingen absolutte "topp fem", men empati, ærlighet, positivitet, ansvarlighet og generøsitet er gjennomgående sett på som spesielt sentrale for å være et godt menneske og bidra til et godt samfunn.

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Jeg blir litt matt og kvalm over dette "vær deg selv"-greiene. Det finnes mennesker som er usympatiske og vanskelige. De kan ikke bare fortsette å være seg selv om de skal få venner.

For å gjøre det enkelt, har jeg spurt AI om hva som generelt regnes som positive, menneskelige egenskaper. Dette er svaret:

De viktigste positive menneskelige egenskapene som trekkes frem i forskning og litteratur er ofte:

• Empati og medfølelse: Evnen til å forstå og bry seg om andre menneskers følelser og behov.

• Ærlighet og integritet: Å være pålitelig, sannferdig og konsekvent i ord og handling.

• Optimisme og positivitet: Å ha et grunnleggende positivt syn, møte utfordringer med et smil og tro på gode løsninger.

• Ansvarsbevissthet: Å ta ansvar for egne valg og handlinger, samt å være til å stole på.

• Tålmodighet: Evne til å håndtere motgang og vente på resultat uten å miste roen.

• Generøsitet og vennlighet: Å være gavmild, hensynsfull og støtte andre, både med tid, ressurser og omsorg.

• Samarbeidsevne og hjelpsomhet: Å kunne arbeide godt i team, støtte og hjelpe andre uten å tenke på egen vinning.

• Selvtillit og selvbilde: Å tro på seg selv, sine evner og både vise ydmykhet og trygghet.

• Lojalitet: Å være trofast og vise støtte til de man har en relasjon til.

• Kreativitet og tilpasningsdyktighet: Evne til å løse problemer, tenke nytt og tilpasse seg endringer.

• Utholdenhet og motstandskraft (resiliens): Å stå i motgang og lære av feil.

• Ydmykhet: Evne til å erkjenne egne begrensninger og verdsette andres bidrag.

Flere kilder poengterer også at det å kunne utvikle og styrke slike egenskaper over tid er avgjørende for personlig vekst, gode relasjoner og samfunnsutvikling.

Det finnes ingen absolutte "topp fem", men empati, ærlighet, positivitet, ansvarlighet og generøsitet er gjennomgående sett på som spesielt sentrale for å være et godt menneske og bidra til et godt samfunn.

Litt usikker på om du mener at jeg er usympatisk og vanskelig eller om jeg bare misforstår? Ellers fin liste.

Skrevet

Jeg mener ingenting om deg - selvsagt for jeg kjenner deg ikke.

Jeg reagerer på alle svarene du får der de svarer: Vær deg selv.

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Okei, jeg forstår.

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg tror øvelser som går på selvhevdelse, selvsikkerhet og sosial frihet kan hjelpe deg, sida du beskriver deg selv som sjenert og hemmet. Dette finner du garantert mange bøker om, og du kommer sikkert langt med youtube også. Studer og så, viktigst, øv og sett ut i live. 

Skrevet (endret)
Drømmeautomat skrev (7 minutter siden):

Jeg tror øvelser som går på selvhevdelse, selvsikkerhet og sosial frihet kan hjelpe deg, sida du beskriver deg selv som sjenert og hemmet. Dette finner du garantert mange bøker om, og du kommer sikkert langt med youtube også. Studer og så, viktigst, øv og sett ut i live. 

Ja, det høres fornuftig ut. Skal se hva jeg finner av bøker og videoer. 

Endret av Siena
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Åpenbart sikter du til mitt innlegg i en annen tråd tidligere i dag til en annen bruker, hvor jeg oppfordrer henne til å være seg selv i møte med andre mennesker. Vedkommende sier at hun prøver å være en annen enn den hun er. Det jeg mener er at ingen kan flykte fra seg selv ved å forsøke å være en annen person enn den de er. Jeg kan f. eks ikke bli som Else Kåss Furuseth om jeg så hadde gått inn for det, for vi er totalt ulike. Min annerledes personlighet hadde skint gjennom ganske fort. Vi er født med en personlighet, og det er ikke så mye vi kan gjøre for å endre den, siden det er selve kjernen i hvem vi er. Men selvfølgelig går det an å prøve å legge av seg uheldige egenskaper, og tilegne seg gode. Blir man lett bråsint, går det f.eks an å jobbe med å bli mer tålmodig, osv. Så ja, alle har et forbedringspotensial. Men det er det med den grunnleggende personligheten jeg mener ikke er så lett å få gjort noe med, ergo må man bare "være seg selv", for det kommer man faktisk ikke utenom. Det er umulig å ikke "være seg selv". ;)

Skrevet
Siena skrev (18 timer siden):

Ja, det høres fornuftig ut. Skal se hva jeg finner av bøker og videoer. 

Jeg endte opp med å låne boken "Våg mer" av Gunnar Cramer og Dag Furuholmen. Ville bare tipse om den her i tilfelle noen som sliter med det samme skulle komme innom tråden 🙂 Jeg har naturligvis ikke lest den ferdig ennå, men den virker bra og lettlest så langt i alle fall, også er den skrevet av to psykiatere som jo er ett pluss. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...