Gå til innhold

Til dere som har migrene og erfaring med dette selv.


Poetica

Anbefalte innlegg

Kan jeg be dere være så snill å ta en titt på innlegget mitt på forum for barnesykdommer? http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=show&id=1133803

Kanskje kan dere hjelpe oss litt? Fortell litt om hvordan det fungerer med migreneanfall i flere dager, etc. Jeg hadde satt umåtelig stor pris på det, da jeg er ganske bekymret.

På forhånd tusen, tusen takk!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en meget pliktoppfyllende jente, kanskje for mye.

Hva som skjer med kroppen under og etter slike anfall, vet jeg ikke. Men jeg har aldri hørt det er farlig.

Jeg har selv migrene og det står vanligvis på i 2 dager. En sjelden gang 3, slik som nå fra onsdag til fredag. Men jeg har heldigvis ikke kvalme, "bare" hodepine. Bruker Zomig og de virker bra.

Kanskje hun bør prøve en annen medisin. Uansett, så ville jeg ha ringt legen og snakket med ham.

Nå når konfirmasjonen nærmer seg, ville det vært godt for henne å slippe anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Synes du burde ha tatt henne med til lege,slik at hun fikk prøve ut en ny medisin og event. tatt flere prøver.

Jeg får synsforstyrrelser ved forvarsel av et anfall,og da må jeg bare vente...Det tar som regel 1-4 timer før den er over meg som en mare.Som regel varer anfallene 3 dager,og da er det KUN medisin (-har prøvd flere typer,men ingen virket spes.Endte opp med revmatisme medisin..!)hvile,mørke og ro som duger.Altså,noe din datter ikke får for mye av.Jeg vet ikke hva som skjer med kroppen/hodet under slike anfall,defor så synes jeg det er en enda størr grunn til at du tar datteren med til lege slik at dere får klarhet i dette.Å ikke vite er forferdelig,spes. når det dreier seg om ens egne barn.

(Kan migrenen settes i sammenheng med mens eller eggløsning? Enkelte får den sterkere da en ellers...)

Men altså,et anfall på 4 dager synes jeg ikke,i utgangspunktet, er uvanlig tatt i betrakning at hun ikke lar kroppen hvile,men kansje litt urovekkende likevell...

Konklusjonen er i allefall; ring legen i morgen den dag!

Bedre å være føre var.

Føler virkelig med dattra di,Poetica!

Håper hun finner den rette medisinen og egenbehandling,slik at hun kan forbrede seg selv litt før anfallene.

Jeg har lært _mye_ på å studere alt før-i-og etter anfallene mine.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en meget pliktoppfyllende jente, kanskje for mye.

Hva som skjer med kroppen under og etter slike anfall, vet jeg ikke. Men jeg har aldri hørt det er farlig.

Jeg har selv migrene og det står vanligvis på i 2 dager. En sjelden gang 3, slik som nå fra onsdag til fredag. Men jeg har heldigvis ikke kvalme, "bare" hodepine. Bruker Zomig og de virker bra.

Kanskje hun bør prøve en annen medisin. Uansett, så ville jeg ha ringt legen og snakket med ham.

Nå når konfirmasjonen nærmer seg, ville det vært godt for henne å slippe anfall.

Ja, det var det der med å få time, da... Det absolutt tidligste barnelegen kunne ta i mot henne er 8.mai...

Jeg snakket med Migreneforbundet (eller hva de heter) i går, det var godt å få luftet mine frustrasjoner med noen som vet... (Akkurat som det har vært godt å få synspunkter fra deg og de andre her).

Hun mente at siden hun var såpass plaget som det hun er, vil det antagelig være mulig å få litt mer avansert medisinering nå. (Det er alderen som har begrenset disse mulighetene til nå) Jeg håper det.

Det var rart å høre ett annet menneske si at hun oppfattet at datteren min er forholdsvis "hardt angrepet" av migrene, det er den følelsen jeg også har hatt, men helt uten faglig grunnlag, tross alt.. Jeg og jenta mi har snakket masse de siste to dagene om problemet, og hun har fortalt om nye ting hun opplever ved anfall, som jeg ikke var klar over. Bl a at hun har problemer med å snakke ordentlig, at det blir babling... Det visste jeg ikke, og da jeg kikket på nettet, fant jeg ut at akkurat det ikke er så uvanlig for migrenikere.

Men da kvelden kom, var det den samme diskusjonen får å få henne til sengs. Jeg har siden hun fikk migrene understreket viktigheten med regelmessighet og å få nok søvn. Hun har selv erfart at søvnmangel er en utløsende faktor for anfallene. Men neida, hun drøyer det, vil gjerne holde ut lengst mulig før hun legger seg... Mamma ha'kke peiling, vettu.

Nå lakker det mot konfirmasjonen, og jeg håper hun slipper migreneanfall mens det står på, og tden før. Men det spørs da, hun gleder seg jo voldsomt, og det er enkelte ganger nok til å utløse anfall. Jeg håper virkelig hun slipper det på den store dagen sin!

Til høsten skal det være et familieseminar, vi har allerede meldt oss interessert, lenge før tid og sted er bestemt. Jeg har også meldt henne inn i organisasjonen, i håp om at informasjon derfra lettere vil nå fram.

:o)

Takk for at du delte dine opplevelser, Rusle, det gjør meg litt klokere! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Synes du burde ha tatt henne med til lege,slik at hun fikk prøve ut en ny medisin og event. tatt flere prøver.

Jeg får synsforstyrrelser ved forvarsel av et anfall,og da må jeg bare vente...Det tar som regel 1-4 timer før den er over meg som en mare.Som regel varer anfallene 3 dager,og da er det KUN medisin (-har prøvd flere typer,men ingen virket spes.Endte opp med revmatisme medisin..!)hvile,mørke og ro som duger.Altså,noe din datter ikke får for mye av.Jeg vet ikke hva som skjer med kroppen/hodet under slike anfall,defor så synes jeg det er en enda størr grunn til at du tar datteren med til lege slik at dere får klarhet i dette.Å ikke vite er forferdelig,spes. når det dreier seg om ens egne barn.

(Kan migrenen settes i sammenheng med mens eller eggløsning? Enkelte får den sterkere da en ellers...)

Men altså,et anfall på 4 dager synes jeg ikke,i utgangspunktet, er uvanlig tatt i betrakning at hun ikke lar kroppen hvile,men kansje litt urovekkende likevell...

Konklusjonen er i allefall; ring legen i morgen den dag!

Bedre å være føre var.

Føler virkelig med dattra di,Poetica!

Håper hun finner den rette medisinen og egenbehandling,slik at hun kan forbrede seg selv litt før anfallene.

Jeg har lært _mye_ på å studere alt før-i-og etter anfallene mine.

Lykke til!!!

Takk for innspill, Nemi, det setter jeg pris på, føler meg som en fisk på land når det gjelder dette.

Hun har vært oppfulgt av lege på barneavdelingen mtp migrenen, i snart to år. Etter grundige utredninger, tester og prøver kom de fram til migrene. Hun følges fremdeles opp, men legen hennes har ikke mulighet til å ta oss inn før 8.mai, dessverre... Synd, for hun har jo konfirmasjon den 4. mai, så hun skulle nok hatt noe forebyggende til da.

Det kan virke som om det har forverret seg etter at hun fikk mensen, men siden den ikke kommer hver måned enda, er det ikke godt å si i hvilken grad dette påvirker anfallsfrekvensen....

Jeg håper at de nå er villig til å gi henne litt andre medisiner, de har tidligere vært avvisende til dette, pga hennes lave alder, de bør helst være fylt 16 år.

Hun har lært ganske mye hun også, etterhvert, bl a kan hun lett skille mellom vanlig hodepine og begynnende migreneanfall. Synsforstyrrelsene sier hun er verst i begynnelsen av anfallene og avtar men forsvinner ikke før anfallet er over. Hennes forvarsel ser ut til å være kvalme. Dessuten har hun fått problemer med å snakke ordentlig, og strever med at ordene bare blir til babbel. Dette er nytt.

Hun har forsterket lysskyhet, sarthet for lyder, forsterkete luktbevissthet og svimmelhet under hele anfallet. Helt klassisk etter det jeg nå har forstått. Det er alltid på nøyaktig samme del av hodet smertene ligger.

Jeg beundrer virkelig dere som lever med dette, det må være fryktelig tøft å bli invalidisert av smerte. (Jeg er glad jeg bare har astmaanfall, jeg)

Jeg må innrømme at jeg føler sinne og frustrasjon, det føles helt meningsløst at jenta mi skal ha det slik.

Nå kommer jeg til å insistere på at hun får mer potent medisin, for dette går utover livskvaliteten hennes, og hun er jo tross alt bare 14 år, da. Det er jo nå det liksom skulle virkelig begynne med moroa, også må hun melde seg ut av alt pga migrene... :o(

Ha en fin dag, Nemi! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest ukens Allers. Der står om Relax, et middel som kom i år. Kanskje verdt å prøve, dersom din datter ikke er for ung for det. Selv ble jeg så å si fri for migrene for seks år siden, da jeg begynte med korallsand, og sluttet med Anervan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest ukens Allers. Der står om Relax, et middel som kom i år. Kanskje verdt å prøve, dersom din datter ikke er for ung for det. Selv ble jeg så å si fri for migrene for seks år siden, da jeg begynte med korallsand, og sluttet med Anervan.

Korallsand? Hvordan fungerer det? Regner ikke med at du drikker sand? :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korallsand? Hvordan fungerer det? Regner ikke med at du drikker sand? :-o

Blander noen få gram i vann. Om det virker, eller det er troen på det som virker, vet jeg ikke. Men jeg har hatt et par harde migreneanfall, når jeg har glemt å ta korallsanden med på ferie. Du får kjøpt den på apotek, det er flere merker, vil ikke drive reklame her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander noen få gram i vann. Om det virker, eller det er troen på det som virker, vet jeg ikke. Men jeg har hatt et par harde migreneanfall, når jeg har glemt å ta korallsanden med på ferie. Du får kjøpt den på apotek, det er flere merker, vil ikke drive reklame her.

Jeg leser ikke ukeblader, jeg, så jeg har selvsagt ikke Allers.. Men jeg burde kanskje kjøpe det, hvis det står om migrene der.... Hmm...

Sto det noe om aldersgrense, da? Min datter er 14 år (og 4 måneder). I dag har hun hatt nok et kraftig migreneanfall, så vi er temmelig spente på hvordan det blir på lørdag, når hun skal konfirmeres... Hun gleder seg noe voldsomt, så det ville være likt seg at hun får anfall da også...

Hvis dette middelet faktisk virker, er jeg villig til å prøve det på henne, alt er faktisk bedre enn disse voldsomme ukentlige anfallene hun har for tiden.

Takk for tipset, fresja! *noterer bak øret* :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest ukens Allers. Der står om Relax, et middel som kom i år. Kanskje verdt å prøve, dersom din datter ikke er for ung for det. Selv ble jeg så å si fri for migrene for seks år siden, da jeg begynte med korallsand, og sluttet med Anervan.

Det stod ikke noe om alder. Det er et middel du tar når du merker at et anfall er i vente. Det virker etter kun 15 min, mye fortere enn de andre av denne typen som er kommet det siste årene. Hun som brukte det hadde bivirkninger av de andre midlene, men ikke av dette. Midlet har vært i bruk så kort tid, at man vet sikkert ikke om det har noen bivirkninger på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke ukeblader, jeg, så jeg har selvsagt ikke Allers.. Men jeg burde kanskje kjøpe det, hvis det står om migrene der.... Hmm...

Sto det noe om aldersgrense, da? Min datter er 14 år (og 4 måneder). I dag har hun hatt nok et kraftig migreneanfall, så vi er temmelig spente på hvordan det blir på lørdag, når hun skal konfirmeres... Hun gleder seg noe voldsomt, så det ville være likt seg at hun får anfall da også...

Hvis dette middelet faktisk virker, er jeg villig til å prøve det på henne, alt er faktisk bedre enn disse voldsomme ukentlige anfallene hun har for tiden.

Takk for tipset, fresja! *noterer bak øret* :o)

Se mitt svar lengre oppe, det kom feil, så du får det nok ikke under nye svar til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...