Siena Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Jeg har litt lyst til å bli god på å lage mat og derfor lurer jeg litt på: Hvis du skal invitere folk hjem på middag og du skal servere noe litt 'fancy', hva ville du laget da? 😊Trenger selvfølgelig ikke være superavansert eller 5 retters, men kanskje noe du er god på eller liker å lage eller noe som er litt utenom den vanlige hverdagsmiddagen? 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Oppskriftsrepertoaret mitt begynner å bli dårlig sida jeg stort sett lager kjappe ting nå, men jeg ville tatt med i betraktningen hvor mange gjester det er. Jo flere gjester, jo enklere er det med gryter eller former, der du slipper å dandere hver tallerken. I stedet er du ferdig med det meste før gjestene kommer og maten står og putrer i gryta eller steiker i ovnen. Ostesufflé eller moussaka er et par forslag til formretter jeg kommer på i farta. Vil kanskje da foretrekke moussaka, sufflé kan være litt vanskelig og hit and miss. Moussaka tar tid, men kan bli jævlig god om du lager den fra bunnen. Og nesten som lasagne, men litt mer eksotisk. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Vi skal ha innflytningsfest. Da skal vi servere tapas. Det er ikke stress å lage og det er et sosialt måltid 0 Siter
Sokk Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Jeg lager quiche/pai med grønn salat til hvis jeg skal ha gjester. Enkel oppskrift, idiotsikkert så lenge jeg følger oppskriften. Har også variert den for å lage glutenfri og vegetar, og det fungerte ikke så verst faktisk. Bruker ferdige butterdeigsplater fra frysedisken. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli En god lasagne med hvitløksbaguetter og salat til Enkelt og nydelig. Pizza slår heller aldri feil. Anonymkode: f673d...28c 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli Kylling asian oppskrift fra Tine, har gått igjen hos meg de siste par årene. Nå har den vært gjennom runden med alle venner og alle familiemedlemmer, så nå er den oppbrukt hos meg Du finner den hvis du googler kylling asian. Den et både enkel å lage og veldig god. Pass bare på å bruke litt mer veske/saus enn det som står i oppskiften, da en del forsvinner inn i kjøttet når den står i ovnen. Lages med ris til. 0 Siter
Siena Skrevet 31. juli Forfatter Skrevet 31. juli Tusen takk for tips. Mye godt her, gleder meg til å lage og teste 😊 0 Siter
morsan Skrevet 1. august Skrevet 1. august Hvis gjestene skal mingle litt før maten, lager jeg fx lefseruller og setter fram på et fat. Da får folk noe å nible til mens de får et glass vin fx. Men det er langtfra alltid gjestene får slikt. Hovedretter: Helstekt indrefilet med gode grønnsaker, stekte poteter og saus er jo stas. Nesten litt retro i disse tider. Eksempel på kyllingrett: Kyllingfilet skjæres i store biter og brunes, stekes i ovn med fløte parmesan div krydder og grønnsaker som paprika, broccolini, løk mm. Velg varierte farger på grønnsakene. Serveres med fersk pasta eller ris. Har også ofte laget en deilig kremet fiskesuppe. Jeg starter med å pelle reker og koke kraft på skallene. Kokingen stinker jævelig, men suppen smaker kjempegodt når den er laget på slik kraft. Deretter kommer det litt an på hvem som er gjester om vi lager den med kokosmelk eller fløte (ev begge deler). På den litt mer eksotiske varianten bruker jeg typisk revet ingefær og finhakket chili. Diverse grønnsaker må oppi - gjerne rotgrønnsaker og noe med farge. Når selve suppen er så og si ferdig, legger jeg oppi biter av fisk slik at de kan trekke i suppen. Rekene jeg pillet has oppi rett før servering. Ettersom ikke alle liker koriander, setter jeg typisk fram hakket koriander i en skål på bordet. Serveres med godt brød eller loff. Til dessert har jeg ofte laget pannacotta. Det er enkelt, kan lages ferdig dagen før, og det gjør seg med servering i porsjonsglass. Mannens spesialitet er hjemmelaget karamellpudding. Nå om sommeren er det mye friske bær og is til dessert. Og hovedretten er typisk grilling eller reker. 2 Siter
Eva Sofie Skrevet 5. august Skrevet 5. august morsan skrev (På 1.8.2025 den 19.29): Helstekt indrefilet med gode grønnsaker, stekte poteter og saus er jo stas. Nesten litt retro i disse tider. Jeg synes det kan være greit å fylle en stor ildfast form med mange gode og fargerike grønnsaker i bunnen, og legge over kylling, kjøtt, fisk o.l. på toppen. La det langtidsstekes på lav varme - om jeg har tid. Det gjør seg jo så og si av seg selv. I blant stekes det med folie i starten, andre ganger uten. Det må ikke langtidsstekes, men kan stekes på 45-60 minutter på høyere varme. Tilbehøret jeg foretrekker mest, er potetmos, ris - eller for å fortsette i retro-hjørnet: Bakt potet med hjemmelaget hvitløkssmør. Bakt potet kan tilberedes i mikro. Jeg er også svært svak for panna cotta. Enkel å lage. Den er god når den serveres med friske bær. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.