Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har i snart ett år slitt med en rekke kroppslige symptomer som har hatt stor påvirkning på både livskvalitet og fungering i hverdagen. Jeg har gjennomført en rekke undersøkelser og tiltak uten å få noe klart svar på hva som er galt og jeg begynner nå å bli ganske desperat etter hjelp og innspill ettersom det har pågått ganske lenge nå.

For ca. ett år siden var livet mitt veldig bra. Jeg følte meg fysisk og mentalt sterk, trivdes godt og hadde overskudd. Alt gikk min vei i livet! 

Men plutselig etter en rekke hendelser begynte en rekke plager. Det startet med en svært ubehagelig opplevelse på restaurant (plutselig svimmelhet, høy puls, følelse av å besvime), etterfulgt av Covid-19, og en langvarig ørebetennelse som måtte behandles med antibiotika (Fenoksymetylpenicillin og øredråper). Mens jeg gikk på antibiotika kuren følte jeg meg veldig dårlig og de siste dagene av kuren startet det hele og det har siden vært vedvarende symptomer siden da. Jeg vet ikke om noe av dette har sammenheng eller er relevant men det var hvertfall da det startet. 

Symptomene jeg har hatt siden da :

Lett til moderat brystsmerte/stikking og stramhet i brystet, ofte i hvile

Noen ganger veldig intense, kortvarige smerter i brystet

Konstant indre uro og “stressfølelse” uten ytre årsak

Høy hvilepuls (ofte rundt 100 bpm)

Lett til moderat nedstemthet og redusert motivasjon

Kort lunte og høy sensitivitet for stress eller stimuli

Søvnforstyrrelser – spesielt svært lite dyp søvn (målt med Apple Watch). Sover veldig dårlig, våkner om natten, aldri uthvilt

Periodevis hodepine, nummenhet i venstre arm, og følelse av at hjertet “hopper over et slag”

Noen ganger merker jeg en uvanlig følelse i halsen, som om noe sitter fast eller muskler trekker seg sammen

Av og til føles det som jeg sliter litt med å puste

Jeg føler meg ofte “utenfor meg selv”, som om jeg ikke kjenner meg igjen mentalt

Undersøkelser og tiltak hittil:

Hjerteundersøkelse (ultralyd): helt normal

Mange blodprøver: Hb, B12, folat, TSH, fritt T4, D-vitamin, jernstatus, glukose m.m – alt innenfor referanse

Hormonprøver: Total testosteron og SHBG er normale, fritt testosteron i øvre sjikt. 

Tarmflora-test (privat): Viste lavt mikrobiologisk mangfold, sannsynligvis påvirket av antibiotika. Tok denne noen få mnd etter antibiotika kuren. 

Kosttilskudd forsøkt: L-theanine, ashwagandha, melatonin, magnesium, probiotika..etc Har prøvd det meste som kan hjelpe til med psykisk helse, tarmflora, søvn og roe ned kroppen. 

Livsstilstiltak: Søvnlogg (Apple Watch), faste rutiner, trening (daglig), turer, yoga, pusteteknikker, kostholdsendringer. 

Prøvd refluxmedisin (Pantoprazol) uten særlig effekt

Har forsøkt å kutte snus i perioder – opplevde muligens en liten bedring, men startet igjen. Prøver å slute igjen. 

Dette er kun noen av mange ting jeg har prøvd, føler jeg snart har prøvd det meste uten noen bedring.. 

Hvorfor jeg skriver dette:

Fastlegen tror dette skyldes generell angstlidelse. Jeg har også fått henvisning til psykolog og er åpen for at psykiske faktorer kan spille en rolle. Jeg har hatt mild sosial angst tidligere i livet, i spesifikke situasjoner (intervjuer, større folkemengder osv.). Men det som gjør meg usikker er at disse symptomene kommer helt ut av det blå for eksempel når jeg slapper av, spiser middag, eller ser en film og de kan vare i timevis og er daglig. De fysiske smertene og følelsen av at “noe er galt” virker for sterke og vedvarende til å forklares av angst alene. Og at det oppstod i en periode i livet der det ikke gir noen mening at jeg helt plutselig skulle utviklet så sterk angst. 

Mine tanker om mulige årsaker:

jeg har forsøkt å gjøre meg opp noen teorier, blant annet:

Autonom ubalanse (POTS, vagus-dysfunksjon?)

Senfølger etter antibiotikabruk (påvirket tarmflora eller vagusnerven)

Søvnforstyrrelser som ikke er avdekket (søvnapné?)

Lavt nivå av stresshormoner, eller funksjonell vagusdominans

Stille refluks eller irritasjon av spiserøret som gir brystsmerter og halsfølelse

Hormoner i ubalanse? 

Nevrologiske årsaker eller muskelsmerter i brystkassen

En kombinasjon av somatisk og psykisk stress som har overaktivert systemet

Jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg – enten det er via egne erfaringer, kunnskap, eller tips om spesialister. Jeg ønsker ikke å «overdiagnostisere» meg selv men jeg føler jeg har havnet i et ubehagelig og kronisk kroppslig stress-system som ingen har klart å forklare ennå.

Tusen takk for at du leste, og setter stor pris på alle innspill! 

Anonymkode: 6f11b...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er dessverre ingen leger / helsepersonell som svarer her inne lengre, men om du er heldig er det kanskje noen som har vært borti noe lignende og kan komme med tips allikevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg har i snart ett år slitt med en rekke kroppslige symptomer som har hatt stor påvirkning på både livskvalitet og fungering i hverdagen. Jeg har gjennomført en rekke undersøkelser og tiltak uten å få noe klart svar på hva som er galt og jeg begynner nå å bli ganske desperat etter hjelp og innspill ettersom det har pågått ganske lenge nå.

For ca. ett år siden var livet mitt veldig bra. Jeg følte meg fysisk og mentalt sterk, trivdes godt og hadde overskudd. Alt gikk min vei i livet! 

Men plutselig etter en rekke hendelser begynte en rekke plager. Det startet med en svært ubehagelig opplevelse på restaurant (plutselig svimmelhet, høy puls, følelse av å besvime), etterfulgt av Covid-19, og en langvarig ørebetennelse som måtte behandles med antibiotika (Fenoksymetylpenicillin og øredråper). Mens jeg gikk på antibiotika kuren følte jeg meg veldig dårlig og de siste dagene av kuren startet det hele og det har siden vært vedvarende symptomer siden da. Jeg vet ikke om noe av dette har sammenheng eller er relevant men det var hvertfall da det startet. 

Symptomene jeg har hatt siden da :

Lett til moderat brystsmerte/stikking og stramhet i brystet, ofte i hvile

Noen ganger veldig intense, kortvarige smerter i brystet

Konstant indre uro og “stressfølelse” uten ytre årsak

Høy hvilepuls (ofte rundt 100 bpm)

Lett til moderat nedstemthet og redusert motivasjon

Kort lunte og høy sensitivitet for stress eller stimuli

Søvnforstyrrelser – spesielt svært lite dyp søvn (målt med Apple Watch). Sover veldig dårlig, våkner om natten, aldri uthvilt

Periodevis hodepine, nummenhet i venstre arm, og følelse av at hjertet “hopper over et slag”

Noen ganger merker jeg en uvanlig følelse i halsen, som om noe sitter fast eller muskler trekker seg sammen

Av og til føles det som jeg sliter litt med å puste

Jeg føler meg ofte “utenfor meg selv”, som om jeg ikke kjenner meg igjen mentalt

Undersøkelser og tiltak hittil:

Hjerteundersøkelse (ultralyd): helt normal

Mange blodprøver: Hb, B12, folat, TSH, fritt T4, D-vitamin, jernstatus, glukose m.m – alt innenfor referanse

Hormonprøver: Total testosteron og SHBG er normale, fritt testosteron i øvre sjikt. 

Tarmflora-test (privat): Viste lavt mikrobiologisk mangfold, sannsynligvis påvirket av antibiotika. Tok denne noen få mnd etter antibiotika kuren. 

Kosttilskudd forsøkt: L-theanine, ashwagandha, melatonin, magnesium, probiotika..etc Har prøvd det meste som kan hjelpe til med psykisk helse, tarmflora, søvn og roe ned kroppen. 

Livsstilstiltak: Søvnlogg (Apple Watch), faste rutiner, trening (daglig), turer, yoga, pusteteknikker, kostholdsendringer. 

Prøvd refluxmedisin (Pantoprazol) uten særlig effekt

Har forsøkt å kutte snus i perioder – opplevde muligens en liten bedring, men startet igjen. Prøver å slute igjen. 

Dette er kun noen av mange ting jeg har prøvd, føler jeg snart har prøvd det meste uten noen bedring.. 

Hvorfor jeg skriver dette:

Fastlegen tror dette skyldes generell angstlidelse. Jeg har også fått henvisning til psykolog og er åpen for at psykiske faktorer kan spille en rolle. Jeg har hatt mild sosial angst tidligere i livet, i spesifikke situasjoner (intervjuer, større folkemengder osv.). Men det som gjør meg usikker er at disse symptomene kommer helt ut av det blå for eksempel når jeg slapper av, spiser middag, eller ser en film og de kan vare i timevis og er daglig. De fysiske smertene og følelsen av at “noe er galt” virker for sterke og vedvarende til å forklares av angst alene. Og at det oppstod i en periode i livet der det ikke gir noen mening at jeg helt plutselig skulle utviklet så sterk angst. 

Mine tanker om mulige årsaker:

jeg har forsøkt å gjøre meg opp noen teorier, blant annet:

Autonom ubalanse (POTS, vagus-dysfunksjon?)

Senfølger etter antibiotikabruk (påvirket tarmflora eller vagusnerven)

Søvnforstyrrelser som ikke er avdekket (søvnapné?)

Lavt nivå av stresshormoner, eller funksjonell vagusdominans

Stille refluks eller irritasjon av spiserøret som gir brystsmerter og halsfølelse

Hormoner i ubalanse? 

Nevrologiske årsaker eller muskelsmerter i brystkassen

En kombinasjon av somatisk og psykisk stress som har overaktivert systemet

Jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg – enten det er via egne erfaringer, kunnskap, eller tips om spesialister. Jeg ønsker ikke å «overdiagnostisere» meg selv men jeg føler jeg har havnet i et ubehagelig og kronisk kroppslig stress-system som ingen har klart å forklare ennå.

Anonymkode: 6f11b...5aa

Holder nok en knapp på angst/depresjons-relatert.

Anonymkode: d4aac...d32

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...