Gå til innhold

FRP vil sende seriekriminell mindreårig asylsøker ut av Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryter ikke dette mot internasjonale avtaler?

https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-raser-over-seriekriminell-mindrearig-burde-blitt-sendt-ut/s/5-95-2555619

Onsdag skrev Nettavisen om en 17 år gammel marokkansk gutt som har søkt asyl i Norge. Etter at han kom til Norge i februar 2024, er han registrert med 89 lovbrudd. Noen av disse sakene dreier seg om vold, ran og et tilfelle av drapsforsøk.

Da rettssaken startet i april, hadde 17-åringen nettopp sluppet ut fra fengsel den 10. april etter å ha blitt dømt for et brutalt ran som ble begått i september i fjor. Da ble han løslatt, siden han hadde sonet ferdig delen med ubetinget fengsel og skulle over på seks måneders ungdomsstraff.

Nå er 17-åringen siktet for drapsforsøk på Grønland i Oslo, natt til 11. mai.

En av dem som har fått med seg saken, er Frps innvandringspolitiske talsperson, Erlend Wiborg. Han reagerer kraftig.

– Denne personen burde ikke fått være i Norge så lenge som den har vært. Fyren er registrert med 89 lovbrudd, både vold, ran og drapsforsøk. Han er åpenbart en fare for samfunnet. Den fyren burde blitt i utgangspunktet blitt sendt ut av Norge med en gang.

Anonymkode: 42373...b4e

Skrevet

Har ingen problemer med å se at Wiborg har et poeng eller to..

Skrevet

Synes Norge kan få lov å søke asyl fra denne gutten. Han har nok problemer, men det får faktisk være en grense. 

Skrevet
Trinity80 skrev (7 timer siden):

Synes Norge kan få lov å søke asyl fra denne gutten. Han har nok problemer, men det får faktisk være en grense. 

Enig, Norge kan faktisk ikke redde hele verden. 

Skrevet

Jeg synes han har lagt inn en svært dårlig søknad.

Skrevet

Fremkommer det hvorfor han søker asyl?

Det er ikke krig eller nød i Marokko, ikke diktatur men kongedømme. Det må da være langt viktigere å bruke ressurser på personer som virkelig trenger regulær beskyttelse. 

Det synes som det er innbyggerne i Norge som trenger beskyttelse mot kriminelle som ham i saken her.

Anonymkode: 7cb16...2f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fremkommer det hvorfor han søker asyl?

Det er ikke krig eller nød i Marokko, ikke diktatur men kongedømme. Det må da være langt viktigere å bruke ressurser på personer som virkelig trenger regulær beskyttelse. 

Det synes som det er innbyggerne i Norge som trenger beskyttelse mot kriminelle som ham i saken her.

Anonymkode: 7cb16...2f3

Det er der jeg også fant ut. Jeg vil presisere at de er et "konstitusjonelt monarki" akkurat som Norge. Kongen er ingen diktator.

De har demokratiske valg av et parlament akkurat som oss. Det er regnet som et trygt land.

Jeg synes noen ganger vil bør returnere til utrygge land også i ekstreme tilfeller. Ikke for et enkelt lovbrudd, men hvis de støtter terror (Krekar) eller begår ran og vold gang på gang som denne fyren. Vi må ha rett til å beskytte oss selv også.

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg har vært i Marokko og snakka med folk som bor der. Jeg skjønner at folk reagerer på at denne ungdommen har opphold og skal ikke ha noen sterk mening om det. Men det er en misforståelse at Marokko er demokratisk, og kongens makt kan på ingen måte sammenlignes med Norge. I praksis er Marokko et monarkisk diktatur. Det er riktig at det er valg og et parlament, men i praksis er kongens makt så å si uinnskrenket. Han kan når som helst overstyre parlamentet. Under covid var det kongen som vedtok å stenge grensene over natta, uten noen parlamentarisk behandling, bare for å ta ett eksempel. 

Det er heller ikke reell presse- eller ytringsfrihet, du kan bli arrestert og tiltalt for f.eks. kritikk av kongen eller islam. Det har også skjedd at folk bare har "forsvunnet" etter å ha sagt noe galt. Hva som er denne søttenåringens grunnlag for opphold vet jeg ikke, men det er fullt mulig å f.eks. være forfulgt av myndighetene i Marokko, og det er ingen grunn til å skjønnmale dette landet.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Jeg har vært i Marokko og snakka med folk som bor der. Jeg skjønner at folk reagerer på at denne ungdommen har opphold og skal ikke ha noen sterk mening om det. Men det er en misforståelse at Marokko er demokratisk, og kongens makt kan på ingen måte sammenlignes med Norge. I praksis er Marokko et monarkisk diktatur. Det er riktig at det er valg og et parlament, men i praksis er kongens makt så å si uinnskrenket. Han kan når som helst overstyre parlamentet. Under covid var det kongen som vedtok å stenge grensene over natta, uten noen parlamentarisk behandling, bare for å ta ett eksempel. 

Det er heller ikke reell presse- eller ytringsfrihet, du kan bli arrestert og tiltalt for f.eks. kritikk av kongen eller islam. Det har også skjedd at folk bare har "forsvunnet" etter å ha sagt noe galt. Hva som er denne søttenåringens grunnlag for opphold vet jeg ikke, men det er fullt mulig å f.eks. være forfulgt av myndighetene i Marokko, og det er ingen grunn til å skjønnmale dette landet.

Det virker ganske overdrevent å kalle det et diktatur. I følge FNs demokrati-indeks er de på linje med Tyrkia og Ukraina.

Norge ~ 10

USA 8

Marokko, Tyrkia, Ukraina 5

Kina 2

Afghanistan ~ 0.

Drømmeautomat
Skrevet (endret)

Kall det gjerne autoritært demokrati, hybridregime eller lignende om det er bedre. Poenget er at kongen i praksis har enorm makt og stort sett kan overstyre den parlamentarisk valgte forsamlingen (som for øvrig, i følge mine bekjente der, er bunnkorrupte og trenger å holdes i sjakk av kongen). Det er i alle tilfeller helt usammenlignbart med Norge. Og ytrer du kritikk eller ellers utviser politisk dissidens kan du risikere å bli forfulgt av myndighetene. Det kan du forøvrig også om du er homofil. Sex med noen av samme kjønn kan i Marokko straffes med fengsel i opp til 3 år. Loven håndheves aktivt. I tillegg kommer risiko for trakassering og vold fra omgivelsene, som politiet neppe vil slå ned på. Det samme gjelder for øvrig voldtekt av en kvinne, eller familievold. Det vil nesten aldri bli etterforsket av politiet.

Statistisk sett er den aktuelle gutten i Norge pga. familiegjenforening. Men Marokko er for betydelige grupper ikke et trygt land, og det har et styresett som ikke kan sammenlignes med Norge.

EDIT: Ser han er her fordi han har søkt asyl. Da er årsaken til at han ennå er her høyst sannsynlig at Norge ikke har ferdigbehandlet søknaden hans. Hvis Norge hadde sent ham tilbake ville Norge brutt både eget lovverk og FNs flyktningekonvensjon. Hadde FrP vært en anelse mer pragmatisk hadde de gått inn for hurtigere behandling av asylsøknader. Samt gjerne høyere straffer for voldskriminalitet sånn at folk med rulleblad som dette ikke går fritt.

Endret av Drømmeautomat
Skrevet
5 minutes ago, Drømmeautomat said:

Kall det gjerne autoritært demokrati, hybridregime eller lignende om det er bedre. Poenget er at kongen i praksis har enorm makt og stort sett kan overstyre den parlamentarisk valgte forsamlingen (som for øvrig, i følge mine bekjente der, er bunnkorrupte og trenger å holdes i sjakk av kongen). Det er i alle tilfeller helt usammenlignbart med Norge. Og ytrer du kritikk eller ellers utviser politisk dissidens kan du risikere å bli forfulgt av myndighetene. Det kan du forøvrig også om du er homofil. Sex med noen av samme kjønn kan i Marokko straffes med fengsel i opp til 3 år. Loven håndheves aktivt. I tillegg kommer risiko for trakassering og vold fra omgivelsene, som politiet neppe vil slå ned på. Det samme gjelder for øvrig voldtekt av en kvinne, eller familievold. Det vil nesten aldri bli etterforsket av politiet.

Statistisk sett er den aktuelle gutten i Norge pga. familiegjenforening. Men Marokko er for betydelige grupper ikke et trygt land, og det har et styresett som ikke kan sammenlignes med Norge.

Du mener han bør få bli i Norge?

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du mener han bør få bli i Norge?

Se edit i innlegget mitt. Norge kan ikke sende ham ut uten å ha behandlet asylsøknaden. FrPs forslag er dårlig og nasjonalegoistisk i kjent stil fordi det enten vil medføre at Norge trekker seg ut av FN-konvensjoner eller overfører byrden på "tredjeland" (hva nå enn FrP mener med det).

Skrevet
14 minutes ago, Drømmeautomat said:

Se edit i innlegget mitt. Norge kan ikke sende ham ut uten å ha behandlet asylsøknaden. FrPs forslag er dårlig og nasjonalegoistisk i kjent stil fordi det enten vil medføre at Norge trekker seg ut av FN-konvensjoner eller overfører byrden på "tredjeland" (hva nå enn FrP mener med det).

Dette er et godt argument for at asylsøkere skal holdes på lukkede områder mens søknaden behandles. 

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er et godt argument for at asylsøkere skal holdes på lukkede områder mens søknaden behandles. 

Jeg syns dette er et enda bedre argument for strengere straffer for voldskriminalitet, samt revurdering av ordningen med "ungdomsstraff" som ble innført i 2014. Da ville denne 17-åringen vært i fengsel. Gjentatt voldskriminalitet ville fortsatt vært et problem om vi kasta ut alle asylsøkere, og tro det eller ei er også hvite nordmenn gjerningspersoner noen ganger.

Skrevet
56 minutes ago, Drømmeautomat said:

Jeg syns dette er et enda bedre argument for strengere straffer for voldskriminalitet, samt revurdering av ordningen med "ungdomsstraff" som ble innført i 2014. Da ville denne 17-åringen vært i fengsel. Gjentatt voldskriminalitet ville fortsatt vært et problem om vi kasta ut alle asylsøkere, og tro det eller ei er også hvite nordmenn gjerningspersoner noen ganger.

Det er visse grupper som er ekstremt overrepresentert når det gjelder ekstrem voldskriminalitet blant ungdom. Det er meningsløst at det skal brukes masse penger på å holde denne voldskriminelle "asylsøkeren" i fengsel. Avslå "asylsøknaden" og den personen ut. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er visse grupper som er ekstremt overrepresentert når det gjelder ekstrem voldskriminalitet blant ungdom. Det er meningsløst at det skal brukes masse penger på å holde denne voldskriminelle "asylsøkeren" i fengsel. Avslå "asylsøknaden" og den personen ut. 

Det må omfattende reformer til for det. Neppe flertall i Stortinget for det heller. Media sover i timen og NRK ser ut som mediakontoret til partiet Rødt. Rødt slipper til noe helt vanvittig mye i Dagsnytt 18 og i nyhetene på NRK. Langt over sin størrelse. Media har massivt bias.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (4 timer siden):

Statistisk sett er den aktuelle gutten i Norge pga. familiegjenforening. Men Marokko er for betydelige grupper ikke et trygt land, og det har et styresett som ikke kan sammenlignes med Norge.

EDIT: Ser han er her fordi han har søkt asyl. Da er årsaken til at han ennå er her høyst sannsynlig at Norge ikke har ferdigbehandlet søknaden hans. Hvis Norge hadde sent ham tilbake ville Norge brutt både eget lovverk og FNs flyktningekonvensjon. Hadde FrP vært en anelse mer pragmatisk hadde de gått inn for hurtigere behandling av asylsøknader. Samt gjerne høyere straffer for voldskriminalitet sånn at folk med rulleblad som dette ikke går fritt.

Enig. Hvis man var pragmatisk, så ville man sørge for veldig rask saksbehandling når en asylsøker er hyperkriminell. 

Skrevet

Hadde han oppført seg slik i Marokko? Hva med i Russland?

Han her må behandles hardt. Han tar Nordmenns gjestfrihet for gitt og tror han kan gjøre som han vil.

Drømmeautomat
Skrevet
frosken skrev (55 minutter siden):

Enig. Hvis man var pragmatisk, så ville man sørge for veldig rask saksbehandling når en asylsøker er hyperkriminell. 

Det er en god idé det, hurtigspor for asylsøknad ved mye kriminalitet. Eneste fare er et at kriminalitet kunne blitt et motiv for å få ferdigbehandlet søknaden, men jeg tror ikke det ville blitt et problem i praksis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...