Gå til innhold

FRP vil sende seriekriminell mindreårig asylsøker ut av Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare å vedta en ny lov som sier at kriminalitet fører til utvisning. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drømmeautomat skrev (8 timer siden):

Det er en god idé det, hurtigspor for asylsøknad ved mye kriminalitet. Eneste fare er et at kriminalitet kunne blitt et motiv for å få ferdigbehandlet søknaden, men jeg tror ikke det ville blitt et problem i praksis.

nachnoo skrev (1 time siden):

Ja, om man også sender tilbake tilfeller som dette raskt, så vil det vel kunne ha en viss avskrekkende effekt.

Greit at han kanskje har hatt en traumatisk oppvekst, men det går ikke an å oppføre seg sånn.

Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

Dette er vanskelig, fordi jeg er prinsipielt helt enig med deg (og FrP) i at kriminelle innvandrere ikke har noe i Norge å gjøre.

Men bare se hvor ekstremt vanskelig det var å bli kvitt Krekar, for eksempel. Den nidkjære advokaten hans klarte jo å trenere utsendelsen i flere tiår og det måtte en dom til i Italia for å få sendt han i fengsel der. Og hvem vet hva som skjer når han har sonet ferdig, om terroristen da kommer tilbake hit.

Jeg er litt redd for at løsningene til FrP vil gi andre konsekvenser (f.eks. svekket rettssikkerhet) - jeg vil ikke si at det Trump og ICE gjør i USA nå trenger å være et eksempel til etterfølgelse. Hva enn løsningen er, så må den være gjennomtenkt. For meg blir det litt for enkelt å bare si "kast dem ut" - minner litt om Trumps retorikk med "lock her up" - selv om jeg jo som sagt er helt enig i at vi ikke kan ha seriekriminelle asylsøkere gående løse i Norge. 

Trinity80
Skrevet

Det som skjer i USA og mtp ICE er konsekvens av mange ti år med forsømmelse. Mange misforstår å hjelpe kontra det å skape kaos og kriminalitet.

Man hjelper når man har kapasitet til å integrere og følge opp. Å ha frislipp hvor vi får svenske tilstander (nevner bare ETT land) er ingen tjent med. Hverken asylsøkere eller landet de søker asyl til.

Skrevet
Trinity80 skrev (12 timer siden):

Det som skjer i USA og mtp ICE er konsekvens av mange ti år med forsømmelse. Mange misforstår å hjelpe kontra det å skape kaos og kriminalitet.

Man hjelper når man har kapasitet til å integrere og følge opp. Å ha frislipp hvor vi får svenske tilstander (nevner bare ETT land) er ingen tjent med. Hverken asylsøkere eller landet de søker asyl til.

Ja, men jeg kommenterte mer generelt rundt retorikken om at det bare er å kaste noen ut av landet dersom de er kriminelle.

Jeg vil tro at vi i Norge skal bevare prinsippet rundt at det skal foreligge en rettskraftig dom før det eventuelt kan skje en utvisning. Det vil uansett medføre at en sak kan gå mange runder i rettsapparatet, og, ref Krekar, kunne ta svært lang tid.

Slik det virker som det praktiseres i USA nå, er at du omtrent kan bli plukket opp på gata og kastet ut av landet, gjerne etter å ha tilbragt noe tid i en mindre koselig leir først. Noen fortjener sikkert det, men neppe flertallet. Jeg er opptatt av at Norge skal forbli en rettsstat, selv om vi kan ha en streng asyl- og innvandringspolitikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt patetisk det dere skriver om å kaste han ut av landet. At dere er enig med et parti som engang hadde en rasistisk partileder (Siv Jensen) sier vel det meste. Dere nordmenn er vant med å leve i trygge Norge og forstår ikke realiteten som rammer mennesker i verden (krig, sult, vold, osv.). Dere må skamme dere. Å være et menneske handler ikke om å like og beskytte sine egne, men også andre fra alle land. Det kalles nestekjærlighet, noe dere selvfølgelig ikke har. 

Anonymkode: 3e6aa...370

AnonymBruker
Skrevet
16 minutes ago, ISW said:

Slik det virker som det praktiseres i USA nå, er at du omtrent kan bli plukket opp på gata og kastet ut av landet, gjerne etter å ha tilbragt noe tid i en mindre koselig leir først. Noen fortjener sikkert det, men neppe flertallet.

De som kastes ut i USA har ikke lovlig opphold. 

Anonymkode: 42373...b4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som kastes ut i USA har ikke lovlig opphold. 

USA er et litt rart land i så måte, for selv om du pr definisjon ikke har lovlig opphold, så kan du ha en jobb, familie (som evt har lovlig opphold) - sånn er det ikke i Norge. Mange kan ha bodd i USA i flere tiår, fått barn i USA, osv. Jeg vet ikke om en riktig tilnærming bare er å ukritisk kaste ut slike personer, uten dom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er helt patetisk det dere skriver om å kaste han ut av landet. At dere er enig med et parti som engang hadde en rasistisk partileder (Siv Jensen) sier vel det meste. Dere nordmenn er vant med å leve i trygge Norge og forstår ikke realiteten som rammer mennesker i verden (krig, sult, vold, osv.). Dere må skamme dere. Å være et menneske handler ikke om å like og beskytte sine egne, men også andre fra alle land. Det kalles nestekjærlighet, noe dere selvfølgelig ikke har. 

Du skaffer mange stemmer til FrP med den retorikken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere nordmenn er vant med å leve i trygge Norge og forstår ikke realiteten som rammer mennesker i verden (krig, sult, vold, osv.). Dere må skamme dere. Å være et menneske handler ikke om å like og beskytte sine egne, men også andre fra alle land. Det kalles nestekjærlighet, noe dere selvfølgelig ikke har. 

Denne saken handler om en som ved en lykkelig tilfeldighet ikke har blitt drapsmann, allerede før han har fått opphold her. Du synes ikke det blir litt unyansert å påstå at alle som ikke ønsker å importere ham til det "trygge" samfunnet sitt, mangler nestekjærlighet?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, ISW said:

USA er et litt rart land i så måte, for selv om du pr definisjon ikke har lovlig opphold, så kan du ha en jobb, familie (som evt har lovlig opphold) - sånn er det ikke i Norge. Mange kan ha bodd i USA i flere tiår, fått barn i USA, osv.

Slik burde det jo ikke ha vært.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kalles nestekjærlighet, noe dere selvfølgelig ikke har. 

Det er korrekt. Så mye nestekjærlighet har jeg ikke at jeg synes det er greit å være seriekriminell voldsutøver.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Dette må være trolling?

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette må være trolling?

Det finnes folk som tenker sånn. Ikke mange men noen prosent. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (56 minutter siden):

Det er korrekt. Så mye nestekjærlighet har jeg ikke at jeg synes det er greit å være seriekriminell voldsutøver.

Glad du ikke er min behandler, for det er ganske tydelig at du ikke har kjærlighet for alle. Forstår forresten nå hvorfor kjemi med behandler må stemme med pasient. Og du og meg hadde mest sannsynlig fått dårlig kjemi. Føler synd for pasientene dine som er innvandrere og har begått kriminelle handlinger, de trives sikkert ikke hos deg.

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (5 timer siden):

Denne saken handler om en som ved en lykkelig tilfeldighet ikke har blitt drapsmann, allerede før han har fått opphold her. Du synes ikke det blir litt unyansert å påstå at alle som ikke ønsker å importere ham til det "trygge" samfunnet sitt, mangler nestekjærlighet?

Hva er unyansert med å påstå at dere mangler nestekjærlighet når dere ønsker å kaste en ungdom ut av landet(som har dessverre begått kriminelle handlinger)? 

Det er forresten ikke problematisk å diskutere utvisning av enkelte individer som begår kriminelle handlinger. Poenget er bare at når dette temaet diskuteres, så har det som oftest rasistiske undertoner. Som at dere ønsker at han kastes ut av landet, som om han var en søppelsekk. Videre er det svært alvorlig at dere diskuterer uten å vite nøyaktig hva denne saken dreier seg om. Dere lar følelsene deres tar over hånd og det viser deres intensjoner og motiver: å rakke ned på innvandrere. Og det er rasisme i min bok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er unyansert med å påstå at dere mangler nestekjærlighet når dere ønsker å kaste en ungdom ut av landet(som har dessverre begått kriminelle handlinger)? 

Det er forresten ikke problematisk å diskutere utvisning av enkelte individer som begår kriminelle handlinger.

Det er det denne tråden handler om - ett enkeltindivid som har begått alvorlige kriminelle handlinger før han har fått oppholdstillatelse.  

Det er ikke en norskfødt ungdom med (beste)foreldre med innvandrerbakgrunn eller noe sånt. De kan selvsagt ikke kastes ut av landet, uansett hva slags forbrytelser de begår. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er bare at når dette temaet diskuteres, så har det som oftest rasistiske undertoner. Som at dere ønsker at han kastes ut av landet, som om han var en søppelsekk. Videre er det svært alvorlig at dere diskuterer uten å vite nøyaktig hva denne saken dreier seg om. Dere lar følelsene deres tar over hånd og det viser deres intensjoner og motiver: å rakke ned på innvandrere. Og det er rasisme i min bok.

For meg er det revnende likegyldig hva slags farge eller nasjonalitet denne ungdommen har. Han søker om å få bosette seg i et samfunn der han ikke engang klarer å innordne seg de helt grunnleggende reglene mens han venter på avgjørelsen. Det er ikke kulturelle misforståelser som ligger bak ran og drapsforsøk, siviliserte land har et lovverk som forbyr det. Jeg fastholder at det er en dårlig søknad fra akkurat denne asylsøkeren. Jeg rakker ikke ned på noen fra samme land som ham eller asylsøkere generelt. 

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (21 timer siden):

Du synes ICE gjør en god jobb?

Anonymkode: b075b...f10

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er forresten ikke problematisk å diskutere utvisning av enkelte individer som begår kriminelle handlinger. Poenget er bare at når dette temaet diskuteres, så har det som oftest rasistiske undertoner. Som at dere ønsker at han kastes ut av landet, som om han var en søppelsekk. 

Ro deg ned. Intet rasistisk med dette. Hadde ment nøyaktig det samme om personen hadde vært en hvit mann fra Tyskland.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har vedkommende noe her å gjøre? Har han tilknytning til Norge?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...