Gå til innhold

hei, det er meg igjen.....:) HJELP


Gjest 5barnsmor

Anbefalte innlegg

Gjest 5barnsmor

Hei på dere....igjen...(begynner å bli noe flau)

jeg har fremdeles problemer med disse bildene + at jeg lurer litt på noe angående overskrift og meny....

for å ta det siste først : hvordan lager jeg siden slik at overskrift og meny til venstre står i ro selv om du må skrolle nedover for å se resten av innholdet....hvis dette er "frames" kan du forklare hvordan jeg gjør det i front page? når jeg trykker på frames på verktøylinjen kommer det ikke opp noe valg (de er der men er ikke svarte slik at jeg kan trykke på dem)

når det gjelder bildene så har jeg i front page en knapp som heter atuto thumbnail...da lager den selv det lille bildet og lagrer det store....problemet mitt er at jeg ikke klarer (fatter, begriper , skjønner eller får en aha opplevesle) om hvor jeg lager dette bildet mindre....og lager tilbakeknapp....bildet kommer opp i adobe photo deluxe selv om jeg henter det inn i front page og da får jeg jo ikke lage link på det!!!! *river meg i håret* det jeg trenger å vite er : lagrer jeg det som gif, jpeg, eller pdd...og hvor lager jeg det mindre slik at når du klikker på det på nettet så kommer det opp i dette århundret...

noen som skjønnte denne klønete forklaringen??? jeg er utrolig takknemlig hvis noen klarer å få dette inn i hodet mitt!!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ! Får å få scroller må du lage sida i frames.Det gjorde vertfall jeg..Når du klikker på ny side så kommer det opp en meny og der står det frames.vel en frames der som passer deg,og deretter går du på egenskaper og velger scroller.Skjønnte du?

det andre er jeg ikke helt sikker på så da sier jeg ikke noe om det foreløpig.

Om du ikke skjønner så hyl ut så skal vi se hva vi får til...

Ps :har du yahoo messenger?

Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt om det med bilder, jeg.

I et bildebehandlingsprogram kan du gjøre bildet mindre. Vet ikke helt hvordan du gjør det i Photo Deluxe, men gjetter på at du har en valg som er omtrent Image - Size og kan endre størrelsen der. MIndre bilder - mindre filstørrelser.

Pass også på at oppløsningen på bildet er 72 pixler per inch. Regner med at du kan stille inn det også der et sted. Dette er oppløsningen som brukes på skjermer. (Dvs at man det er 72 pixler (1 pixel = er den minste enheten i et digitalt bilde, en firkant med samme farge) per tomme

Når du har endret bildestørrelsen, så lagrer du bildet i den mappen det skal ligge i siten. Bildet vil bli oppdatert automatisk på hjemmesiden hvis det har samme filnavn som før. Ellers må du linke til det på nytt.

Fotografier lagres gjerne som .jpg-filer.

Bilder med få - rene - farger, sånn som logoer, tegneserier etc lagres som .gif.

Animasjoner også. Det er kun disse to formatene +.png som kan brukes på Internett.

Vet ikke hva slags muligheter det er for å komprimere bildet i Photo Deluxe. I Photoshop har du mulighet for å velge forskjellige kvalitetsnivåer på bildene når du lagrer.

Kan anbefale å bruke et bra bildebehandlingsprogram som Adobe Photoshop eller Jasc Paint Shop Pro (mye billigere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt om det med bilder, jeg.

I et bildebehandlingsprogram kan du gjøre bildet mindre. Vet ikke helt hvordan du gjør det i Photo Deluxe, men gjetter på at du har en valg som er omtrent Image - Size og kan endre størrelsen der. MIndre bilder - mindre filstørrelser.

Pass også på at oppløsningen på bildet er 72 pixler per inch. Regner med at du kan stille inn det også der et sted. Dette er oppløsningen som brukes på skjermer. (Dvs at man det er 72 pixler (1 pixel = er den minste enheten i et digitalt bilde, en firkant med samme farge) per tomme

Når du har endret bildestørrelsen, så lagrer du bildet i den mappen det skal ligge i siten. Bildet vil bli oppdatert automatisk på hjemmesiden hvis det har samme filnavn som før. Ellers må du linke til det på nytt.

Fotografier lagres gjerne som .jpg-filer.

Bilder med få - rene - farger, sånn som logoer, tegneserier etc lagres som .gif.

Animasjoner også. Det er kun disse to formatene +.png som kan brukes på Internett.

Vet ikke hva slags muligheter det er for å komprimere bildet i Photo Deluxe. I Photoshop har du mulighet for å velge forskjellige kvalitetsnivåer på bildene når du lagrer.

Kan anbefale å bruke et bra bildebehandlingsprogram som Adobe Photoshop eller Jasc Paint Shop Pro (mye billigere).

Glemte å si at filstørrelsen ikke endrer seg når du forandrer størrelsen på bildet i FrontPage. Det må gjøres i et bildebehandlingsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Frames-side er egentlig en side som består av flere sider med fra to sider og oppover. Denne siden kan du kalle INDEX, om du vil ha en meny til venstre, -så er det altså en egen side som du kan kalle MENY, - som du "henter opp" og så en høyreside som du kan kalle MAIN eller HOYRE eller no sånt...

Både MENY-siden og HOYRE-siden er da to individuelle sider som må lages, enten direkte fra INDEX-siden eller hver for seg, og så "hentes opp" i INDEX-siden. INDEX-siden få sånn sett "to vinduer" som du selv kan strekke og dra i - for at menyen skal bli så smal som du vil ha den etc.

En INDEX-side er da altså seg selv + de to sidene den består av.

SKJØNTE DU DET? :-)

Når du så har laget denne INDEX-SIDEN så går du på MENY-siden og linker de tingene du har der til sider som så skal dukke opp på plassen til MAIN-siden.

Begynn altså med en NEW page som skal være en FRAME-side helt fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

En Frames-side er egentlig en side som består av flere sider med fra to sider og oppover. Denne siden kan du kalle INDEX, om du vil ha en meny til venstre, -så er det altså en egen side som du kan kalle MENY, - som du "henter opp" og så en høyreside som du kan kalle MAIN eller HOYRE eller no sånt...

Både MENY-siden og HOYRE-siden er da to individuelle sider som må lages, enten direkte fra INDEX-siden eller hver for seg, og så "hentes opp" i INDEX-siden. INDEX-siden få sånn sett "to vinduer" som du selv kan strekke og dra i - for at menyen skal bli så smal som du vil ha den etc.

En INDEX-side er da altså seg selv + de to sidene den består av.

SKJØNTE DU DET? :-)

Når du så har laget denne INDEX-SIDEN så går du på MENY-siden og linker de tingene du har der til sider som så skal dukke opp på plassen til MAIN-siden.

Begynn altså med en NEW page som skal være en FRAME-side helt fra starten av.

eeehhhhhhh....skjønte da noe...:))

men når jeg åpner en ny side skal jeg da velge noe fra verktøylinjen for at det skal være en frame side....eller lager jeg disse tre hver for seg? og skal jeg klippe og lime dem sammen?

bruker front page (ikke front page ekspress)

anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 5barnsmor

Hei ! Får å få scroller må du lage sida i frames.Det gjorde vertfall jeg..Når du klikker på ny side så kommer det opp en meny og der står det frames.vel en frames der som passer deg,og deretter går du på egenskaper og velger scroller.Skjønnte du?

det andre er jeg ikke helt sikker på så da sier jeg ikke noe om det foreløpig.

Om du ikke skjønner så hyl ut så skal vi se hva vi får til...

Ps :har du yahoo messenger?

Ragnhild

jeg har ikke hørt om yahoomessenger så det har jeg sikkert ikke :)

jeg får ikke opp noen meny når jeg velger ny side....så hvor velger e jeg da frames?

jeg bruker front page (ikke front page ekspress)

kan du hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeehhhhhhh....skjønte da noe...:))

men når jeg åpner en ny side skal jeg da velge noe fra verktøylinjen for at det skal være en frame side....eller lager jeg disse tre hver for seg? og skal jeg klippe og lime dem sammen?

bruker front page (ikke front page ekspress)

anyone?

Du skal velge den som en FRAME-side ja, du får et valg på hvordan du vil at sidene skal fordeles. en smal til venstre og en bred til høyre f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

Du skal velge den som en FRAME-side ja, du får et valg på hvordan du vil at sidene skal fordeles. en smal til venstre og en bred til høyre f.eks :)

ok, det rimer....MEN hvor velger jeg??? har lett overalt på verktøylinjen men er ikke så mye klokere enda???

vet du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det rimer....MEN hvor velger jeg??? har lett overalt på verktøylinjen men er ikke så mye klokere enda???

vet du??

Det er så lenge siden jeg brukte Frot Page så jeg husker ikke hvordan det var satt opp.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det rimer....MEN hvor velger jeg??? har lett overalt på verktøylinjen men er ikke så mye klokere enda???

vet du??

Når du går på File > New > Page, så får du opp en boks. Der velger du Frames Pages og den typen rammer du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke hørt om yahoomessenger så det har jeg sikkert ikke :)

jeg får ikke opp noen meny når jeg velger ny side....så hvor velger e jeg da frames?

jeg bruker front page (ikke front page ekspress)

kan du hjelpe?

kan du sende meg mail?

[email protected]

så skal vi se hva vi får til her du og jeg

ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

Når du går på File > New > Page, så får du opp en boks. Der velger du Frames Pages og den typen rammer du vil ha.

takk, det funket....

nå har jeg en side med en overskrift og en meny til venstre....det jeg også gjerne ville få til var at menyen og overskriften var konstant selv om du måtte scrolle for å lese resten.....

se her:

http://home.no.net/jaknik

håper du kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 5barnsmor

takk, det funket....

nå har jeg en side med en overskrift og en meny til venstre....det jeg også gjerne ville få til var at menyen og overskriften var konstant selv om du måtte scrolle for å lese resten.....

se her:

http://home.no.net/jaknik

håper du kan hjelpe...

og det bringer meg til mitt neste spm....når du gikk inn på siden min var det meningen at du skulle se en stor rosa firkant på midten hvor jeg hadde skrevet noe....men den fulgte ikke med da jeg lastet opp index siden - hvorfor ikke?

grønnskollingen venter spent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, det funket....

nå har jeg en side med en overskrift og en meny til venstre....det jeg også gjerne ville få til var at menyen og overskriften var konstant selv om du måtte scrolle for å lese resten.....

se her:

http://home.no.net/jaknik

håper du kan hjelpe...

Du har ikke laget en frame-side her, dette er bare en helt vanlig webside med tabell. Når du går på File > New > Page, pass på at du klikker på det fanebladet som heter Frames Pages. DER velger du hva slags oppsett du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

Du har ikke laget en frame-side her, dette er bare en helt vanlig webside med tabell. Når du går på File > New > Page, pass på at du klikker på det fanebladet som heter Frames Pages. DER velger du hva slags oppsett du vil ha.

*SMASK PÅ KINNET*

der fikk jeg det til....og så enkelt som det egentlig var....he,he (jeg fortjener at du flirer av meg nå ja...:))

når jeg lagrer denne som index vil alle tre "sidene" følge med når jeg legger index ut på serveren? eller må jeg gjøre noe à la det flisa forklarte?

-nå nærmer vi oss-

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

Du har ikke laget en frame-side her, dette er bare en helt vanlig webside med tabell. Når du går på File > New > Page, pass på at du klikker på det fanebladet som heter Frames Pages. DER velger du hva slags oppsett du vil ha.

er det mulig å gjøre scrollerne uslynlige? ivertfall på "side 3 - midten eller høyre - eller hva man kaller den" (ikke overskrift eller meny til venstre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

er det mulig å gjøre scrollerne uslynlige? ivertfall på "side 3 - midten eller høyre - eller hva man kaller den" (ikke overskrift eller meny til venstre...)

kanskje jeg skulle lagd meg en liste over spm før jeg spør :)

men dette er det siste akkurat nå : når jeg skal lage de andre undersidene velger jeg ny side i midten og lagrer den som et nytt navn og så følger de to andre med? eller må jeg kopiere noe eller er det enda noe annet jeg må gjøre? f.eks joackim sin side skal jo ha samme overskrift og meny men annet innhold på midten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*SMASK PÅ KINNET*

der fikk jeg det til....og så enkelt som det egentlig var....he,he (jeg fortjener at du flirer av meg nå ja...:))

når jeg lagrer denne som index vil alle tre "sidene" følge med når jeg legger index ut på serveren? eller må jeg gjøre noe à la det flisa forklarte?

-nå nærmer vi oss-

klems

Nå har du hele tre sider - en index-side, en menyside og en innholds-side. For hver ulik innholds-side du lager blir det laget enda en ny fil. Index-siden er bare det som holder det hele sammen. Du må laste alt opp på serveren, både index og innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

*SMASK PÅ KINNET*

der fikk jeg det til....og så enkelt som det egentlig var....he,he (jeg fortjener at du flirer av meg nå ja...:))

når jeg lagrer denne som index vil alle tre "sidene" følge med når jeg legger index ut på serveren? eller må jeg gjøre noe à la det flisa forklarte?

-nå nærmer vi oss-

klems

kanskje jeg skulle lagd meg en liste over spm før jeg spør :)

men dette er de to siste akkurat nå : når jeg skal lage de andre undersidene velger jeg ny side i midten og lagrer den som et nytt navn og så følger de to andre med? eller må jeg kopiere noe eller er det enda noe annet jeg må gjøre? f.eks joackim sin side skal jo ha samme overskrift og meny men annet innhold på midten....og

er det mulig å gjøre scrollerne uslynlige? ivertfall på "side 3 - midten eller høyre - eller hva man kaller den" (ikke overskrift eller meny til venstre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...