emilie321 Skrevet 8. august Skrevet 8. august Etter først stenting og deretter hjerteinfarkt, så har jeg på ny fått smerter i brystet. Har også vært mer sliten enn vanlig. Så i forrige uke ble det en tur på sykehuset hvor jeg ble ett døgn. Legen mente jeg hadde fått angina igjen. Går bla på 2 typer blodfortynnende, hvor den ene skulle jeg bare gå på i ett år etter hjerteinfarktet. Har 3måneder igjen å gå på de. Og så begynner det å bli tett igjen nå. Er redd og har samtidig skyldfølelse fordi jeg føler det er min egen feil, selvom legen sa dette ikke var min feil. Venter på CT av hjertet og etter det så blir det vurdert hva videre. Er redd. Er ikke klar for å rusle ennå, men er det noe håp? @ISW eller andre. Har du/dere noen beroligende å komme med? 0 Siter
frosken Skrevet 8. august Skrevet 8. august emilie321 skrev (15 minutter siden): Etter først stenting og deretter hjerteinfarkt, så har jeg på ny fått smerter i brystet. Har også vært mer sliten enn vanlig. Så i forrige uke ble det en tur på sykehuset hvor jeg ble ett døgn. Legen mente jeg hadde fått angina igjen. Går bla på 2 typer blodfortynnende, hvor den ene skulle jeg bare gå på i ett år etter hjerteinfarktet. Har 3måneder igjen å gå på de. Og så begynner det å bli tett igjen nå. Er redd og har samtidig skyldfølelse fordi jeg føler det er min egen feil, selvom legen sa dette ikke var min feil. Venter på CT av hjertet og etter det så blir det vurdert hva videre. Er redd. Er ikke klar for å rusle ennå, men er det noe håp? @ISW eller andre. Har du/dere noen beroligende å komme med? Jeg kan ikke veldig mye om hjerter, men allikevel vil jeg anta at det er MYE som kan gjøres for å holde deg frisk nok i mange år ennå. Hvor lenge regner du med på å vente på CT? Synes du skal parkere skyldfølelsen. Du gjør som best du kan, og det er ikke engang sikkert at du ville vært bedre selv med en perfekt livsstil. Jeg tenker at det er litt sånn at vi får gjøre som best vi kan, og når vi har gjort det, så er det urimelig å påføre seg selv skyldfølelse for dårlig helse. Har du forresten vurdert å melde deg inn i LHL? Virker som om de har mye å tilby både når det gjelder informasjon, trening og andre ting. 0 Siter
emilie321 Skrevet 8. august Forfatter Skrevet 8. august frosken skrev (8 minutter siden): Jeg kan ikke veldig mye om hjerter, men allikevel vil jeg anta at det er MYE som kan gjøres for å holde deg frisk nok i mange år ennå. Hvor lenge regner du med på å vente på CT? Synes du skal parkere skyldfølelsen. Du gjør som best du kan, og det er ikke engang sikkert at du ville vært bedre selv med en perfekt livsstil. Jeg tenker at det er litt sånn at vi får gjøre som best vi kan, og når vi har gjort det, så er det urimelig å påføre seg selv skyldfølelse for dårlig helse. Har du forresten vurdert å melde deg inn i LHL? Virker som om de har mye å tilby både når det gjelder informasjon, trening og andre ting. Håper virkelig det er mye de kan gjøre. På sykehuset fikk jeg beskjed om at det ville komme innkalling innen 1 måned. Skal prøve å parkere den dårlige samvittigheten. Gjør jo det jeg har blitt fortalt at jeg bør gjøre (bla på hjerteskolen) både med kosthold, røyking og trening. Så mer får jeg ikke gjort. Har meldt meg inn i LHL. Burde kanskje ta en telefon dit (hvis jeg finner igjen nummeret) 0 Siter
frosken Skrevet 8. august Skrevet 8. august emilie321 skrev (17 minutter siden): Håper virkelig det er mye de kan gjøre. På sykehuset fikk jeg beskjed om at det ville komme innkalling innen 1 måned. Skal prøve å parkere den dårlige samvittigheten. Gjør jo det jeg har blitt fortalt at jeg bør gjøre (bla på hjerteskolen) både med kosthold, røyking og trening. Så mer får jeg ikke gjort. Har meldt meg inn i LHL. Burde kanskje ta en telefon dit (hvis jeg finner igjen nummeret) LHL har visst stengt frem til 14. august, men etter det synes jeg du skal ringe dem og lufte bekymringene dine. Rådgivningstjeneste 0 Siter
emilie321 Skrevet 8. august Forfatter Skrevet 8. august frosken skrev (2 minutter siden): LHL har visst stengt frem til 14. august, men etter det synes jeg du skal ringe dem og lufte bekymringene dine. Rådgivningstjeneste Takk😊 0 Siter
ISW Skrevet 9. august Skrevet 9. august Hei, Trist å høre at dette har skjedd. Det trenger absolutt ikke å være sånn at en åre har blitt trang som følge av «forkalkning» - ofte er det sånn at det danner seg blodpropper som delvis tetter åren og at man derfor får anginasymptomer, da noe blod passerer men ikke nok. Dette kan skje både der åren er stentet og andre steder. I blant kan det være nødvendig med bypassoperasjon og ikke bare stenting. Men dette får du nok vite mer om etter CT. Det er ikke din feil, og det er mest uflaks. Skjønner at det kjennes tungt nå - dette overlever du og det er ikke uvanlig. 0 Siter
emilie321 Skrevet 9. august Forfatter Skrevet 9. august ISW skrev (6 timer siden): Hei, Trist å høre at dette har skjedd. Det trenger absolutt ikke å være sånn at en åre har blitt trang som følge av «forkalkning» - ofte er det sånn at det danner seg blodpropper som delvis tetter åren og at man derfor får anginasymptomer, da noe blod passerer men ikke nok. Dette kan skje både der åren er stentet og andre steder. I blant kan det være nødvendig med bypassoperasjon og ikke bare stenting. Men dette får du nok vite mer om etter CT. Det er ikke din feil, og det er mest uflaks. Skjønner at det kjennes tungt nå - dette overlever du og det er ikke uvanlig. Takk for beroligende svar. Har fått beskjed om at jeg skal fortsette å trene, men gi meg/ta lang pause hvis jeg får vondt. Skal ikke presse meg ved smerter. Har bla fått imdur som jeg står på fast og tar en spray med nitro rett før trening. Det går ganske greit å trene styrke, men får fort litt vondt når jeg går og skal ikke gå så veldig langt før jeg merker det i brystet. Men det går bedre etter jeg begynte på imdur og amlodipin zentiva (i tillegg til andre hjertemedisiner) Synes jeg har dårlig kapasitet, så det er ikke mye jeg egentlig greier, men prioriterer det å få trent. Det må vel være det viktigste nå? (Ved siden av hjertevennlig kosthold) 0 Siter
ISW Skrevet 10. august Skrevet 10. august emilie321 skrev (19 timer siden): Takk for beroligende svar. Har fått beskjed om at jeg skal fortsette å trene, men gi meg/ta lang pause hvis jeg får vondt. Skal ikke presse meg ved smerter. Har bla fått imdur som jeg står på fast og tar en spray med nitro rett før trening. Det går ganske greit å trene styrke, men får fort litt vondt når jeg går og skal ikke gå så veldig langt før jeg merker det i brystet. Men det går bedre etter jeg begynte på imdur og amlodipin zentiva (i tillegg til andre hjertemedisiner) Synes jeg har dårlig kapasitet, så det er ikke mye jeg egentlig greier, men prioriterer det å få trent. Det må vel være det viktigste nå? (Ved siden av hjertevennlig kosthold) Du må gjerne trene så lenge du ikke får vondt i brystet (og hvis du får vondt i brystet må du ta nitro etter instruks fra legen din). Og at du spiser et hjertevennlig kosthold er alltid bra. Men jeg tror egentlig ikke det er et dårlig kosthold eller feil du har gjort som har forårsaket dette - jeg tror det er en blodåre som har blitt delvis blokkert av en blodpropp, og ikke at avleiringene plutselig har økt som følge av at du har levd usunt. Du må ha respekt for brystsmertene når du er i aktivitet. Problemet er at hjertemuskelen blir irritabel når blodtilførselen ikke er i samsvar med behovet for oksygenrikt blod, og hvis du presser det gjennom dette uten å ta nitro, så risikerer du hjerterytmeforstyrrelser som kan være litt skumle. Ergo så ville jeg ikke presset meg, får du hjertebank og svimmelhet må du stoppe med en gang og ta nitro, og så vet du nok mer etter å ha tatt CT av hjertet. 0 Siter
emilie321 Skrevet 10. august Forfatter Skrevet 10. august ISW skrev (3 timer siden): Du må gjerne trene så lenge du ikke får vondt i brystet (og hvis du får vondt i brystet må du ta nitro etter instruks fra legen din). Og at du spiser et hjertevennlig kosthold er alltid bra. Men jeg tror egentlig ikke det er et dårlig kosthold eller feil du har gjort som har forårsaket dette - jeg tror det er en blodåre som har blitt delvis blokkert av en blodpropp, og ikke at avleiringene plutselig har økt som følge av at du har levd usunt. Du må ha respekt for brystsmertene når du er i aktivitet. Problemet er at hjertemuskelen blir irritabel når blodtilførselen ikke er i samsvar med behovet for oksygenrikt blod, og hvis du presser det gjennom dette uten å ta nitro, så risikerer du hjerterytmeforstyrrelser som kan være litt skumle. Ergo så ville jeg ikke presset meg, får du hjertebank og svimmelhet må du stoppe med en gang og ta nitro, og så vet du nok mer etter å ha tatt CT av hjertet. Tusen takk for utfyllende svar. Skal prøve så godt jeg kan å trene "riktig" og å ta nitro når/hvis jeg får smerter eller svimmelhet. Setter stor pris på at du deler din kunnskap 😊 0 Siter
emilie321 Skrevet onsdag kl 14:56 Forfatter Skrevet onsdag kl 14:56 ISW skrev (På 10.8.2025 den 12.30): Du må gjerne trene så lenge du ikke får vondt i brystet (og hvis du får vondt i brystet må du ta nitro etter instruks fra legen din). Og at du spiser et hjertevennlig kosthold er alltid bra. Men jeg tror egentlig ikke det er et dårlig kosthold eller feil du har gjort som har forårsaket dette - jeg tror det er en blodåre som har blitt delvis blokkert av en blodpropp, og ikke at avleiringene plutselig har økt som følge av at du har levd usunt. Du må ha respekt for brystsmertene når du er i aktivitet. Problemet er at hjertemuskelen blir irritabel når blodtilførselen ikke er i samsvar med behovet for oksygenrikt blod, og hvis du presser det gjennom dette uten å ta nitro, så risikerer du hjerterytmeforstyrrelser som kan være litt skumle. Ergo så ville jeg ikke presset meg, får du hjertebank og svimmelhet må du stoppe med en gang og ta nitro, og så vet du nok mer etter å ha tatt CT av hjertet. Har misforstått litt, skulle ikke ta CT av hjertet, men Scintigrafi av hjertet. Har fått time om ikke så lenge. Vet ikke stort om den undersøkelsen annet enn det som sto i innkallingen. Det går litt bedre etter jeg begynte på imdur og amlodipin, men må innimellom ta litt ekstra nitro (tar fast nitro før trening) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.