Gå til innhold

Kan legen nekte å henvise?


Nica

Anbefalte innlegg

Lurer på..kan fastlegen nekte å skrive ut en henvisning til psykolog i dette tilfellet:

Tilbudet som ble gitt etter suicidalvurdering og bakgrunn med ting som voldtekt, skillsmisse, spiseforstyrrelser (som hang mer eller mindre sammen med resten..), var veldig dårlig. Noen av vennene mine tok kontakt med en psykolog de kjente til. Har snakket med vedkommende og han har både tid og mulighet til å ta imot meg, men vil ha henvisning fra fastlegen. Fastlegen har hittil vist seg lite villig til å skrive ut noe...

E det nødvendig å ha henvisning? Kan en annen lege skrive ut det?

litt frustrerende å føle at en sloss mot veggen og systemer, når en virkelig skulle hatt noe hjelp til å klare å bare stå på beina og klare å stå opp om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke komentere dette konkrete tilfellet, men kun ta det generelt:

1. En lege kan nekte å henvise. Når myndighetene har bestemt at det skal være henvisning til spesialisthelsetjenesten, er dette bl.a. fordi legene skal prioritere hvem som skal få en dyrere tjeneste som det også er mangel på.

2. En hvilken som helst lege kan henvise deg.

3. Dersom psykologen aksepterer det, kan du behandles uten henvisning. I disse tilfeller må en betale en høyere egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...