Gå til innhold

Sliten tobarnsmor ønsker sykemelding, hva ville du ha gjort som fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet
laban skrev (7 timer siden):

Jeg er for øvrig enig i at løsningen for slitne småbarnsforeldre ikke er å bebreide mor for ha fått barna.

Selvsagt skal ikke mor alene bebreides. Hvor mye paret makter av oppgaver er deres felles ansvar. Det gjelder både hvor stor stillingsandel de skal ha til sammen og hvor mange barn de skal ha.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frosken skrev (21 timer siden):

Kan hende du vil synes den episoden av podcasten Fastlegen hvor de diskuterer dette caset, er interessant. Enig i at leger skal være veldig bevisst når de skal sykemelde, men programleder forklarer godt hvorfor dette ikke er fullt så enkelt som at løsningen bare er å si nei til sykemelding i alle slike tilfeller. 

For noen vil reduserte stillinger kunne være en ok løsning, men det forutsetter jo både god nok økonomi og fleksible arbeidsplasser. Jeg tror enkelte vil trenge hjelp til å sortere og finne løsninger, og dersom vi først rekker å bli veldig kjørt, så er problemløsningsevnen ganske redusert. 

Selvsagt kan det finnes tilfeller der folk er så tappet for krefter at de ikke klarer å fungere på jobb, uten at de er egentlig syke. 

Men jeg mener det er noe fundamentalt galt når pasienten ber legen sin om sykemelding. Hun bør legge fram sin situasjon, så er det opp til legen å foreslå noe som bidrar til bedring. 

Skrevet
Babette skrev (1 minutt siden):

Selvsagt kan det finnes tilfeller der folk er så tappet for krefter at de ikke klarer å fungere på jobb, uten at de er egentlig syke. 

Men jeg mener det er noe fundamentalt galt når pasienten ber legen sin om sykemelding. Hun bør legge fram sin situasjon, så er det opp til legen å foreslå noe som bidrar til bedring. 

I podcasten er det legen som etter 20 min spør pasienten om hun selv har et forslag til noe som kan hjelpe på kort sikt. For min egen del har jeg aldri bedt om sykemelding, jeg også oppfatter rollefordelingen slik du beskriver.

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

I podcasten er det legen som etter 20 min spør pasienten om hun selv har et forslag til noe som kan hjelpe på kort sikt. For min egen del har jeg aldri bedt om sykemelding, jeg også oppfatter rollefordelingen slik du beskriver.

Ja men dette er vel ikke et reelt tilfelle? Antar at legen gir henne denne replikken for å utløse en debatt.

Skrevet
Babette skrev (26 minutter siden):

Ja men dette er vel ikke et reelt tilfelle? Antar at legen gir henne denne replikken for å utløse en debatt.

Ja, han har jo laget et case. 

Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Ja, han har jo laget et case. 

Ser det ligger et innlegg i debatten fra en konserndirektør på Aftenpostens nettsider, hun er uenig med legen men slår et slag for gradert sykemelding. Jeg er enig i at full sykemelding kan være første skritt mot permanent utstøting fra arbeidslivet/uføretrygd hvis den blir langvarig, sånn sett er gradert bedre.

Men dette forutsetter at hun enten har en type jobb som ikke fører til opphoping av uløste oppgaver, eller at disse kan fordeles på andre. 

Jeg har observert flere tilfeller der ansatte har vært sykemeldt et år, dvs. så lenge det er mulig, og deretter gått over på arbeidsavklaringspenger (AAP). Tror sistnevnte har maxtid på 3 år. Hva skjer etter dette? Dessverre har de fleste jeg kjenner til blitt uføre, kun én er tilbake som frisk og i full jobb. Men for all del: Dette er svogerforskning.

I en sak ble jeg også oppgitt over dullingen til NAV. Vi innkalte den ansatte til flere møter der hun lot være å møte opp og uten å gi beskjed om dette. Hennes veileder i NAV kom opp med mange "gode" unnskyldninger på den ansattes vegne. Ved et tilfelle avbrøt jeg ferien min for et møte som ikke ble noe av.

Jeg påstår likevel ikke at dulling er noe som kjennetegner NAV generelt. 

Skrevet (endret)
Babette skrev (10 minutter siden):

Dette er svogerforskning.

🙂   Men forskning viser at risikoen for å ende med uføretrygd øker klart når sykemelding overstiger 3 måneder.

Endret av nachnoo
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

🙂   Men forskning viser at risikoen for å ende med uføretrygd øker klart når sykemelding overstiger 3 åneder.

Det er skremmende, og bør være en wake up-call for flere instanser.

Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Jeg har heller aldri bedt om sykemelding. Og ikke nok med det: Gjennom alle min "100" år i arbeidslivet har jeg aldri vært sykemeldt av lege, kun brukt egenmelding i noen dager av gangen. 

Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (1 time siden):

Hvis alle som er slitne skal be legen sin om sykemelding, vil sykefraværet bli skyhøyt. Alle småbarnsforeldre er i perioder slitne. Så ser jeg for meg at slitenheten vil forplante seg til de som er igjen på jobb, for der er det for få folk på jobb. 

Skrevet
Babette skrev (30 minutter siden):

Jeg har heller aldri bedt om sykemelding. Og ikke nok med det: Gjennom alle min "100" år i arbeidslivet har jeg aldri vært sykemeldt av lege, kun brukt egenmelding i noen dager av gangen. 

Ikke jeg heller men det å "sykemelde seg" har blitt en del av dagligtalen. Folk "sykemelder seg" hvis det topper seg på hjemmebane eller de krangler med sjefen.

Skrevet
Grendel skrev (5 minutter siden):

Ikke jeg heller men det å "sykemelde seg" har blitt en del av dagligtalen. Folk "sykemelder seg" hvis det topper seg på hjemmebane eller de krangler med sjefen.

Ja og det kan nesten være reelt. Dvs. at de ber om sykemelding og får det.

Skrevet
Nicklusheletida skrev (24 minutter siden):

Hvis alle som er slitne skal be legen sin om sykemelding, vil sykefraværet bli skyhøyt. Alle småbarnsforeldre er i perioder slitne. Så ser jeg for meg at slitenheten vil forplante seg til de som er igjen på jobb, for der er det for få folk på jobb. 

Det kan likevel være grader av slitenhet. I noen tilfeller kan også det som starter med slitenhet utvikle seg til sykdom. Med andre ord er jeg ikke blind for at saken kan ha flere sider, samtidig ville jeg ikke ha sykemeldt kvinnen i podcasten om jeg var hennes lege.

Når det gjelder den økte belastningen for pasientens kolleger hvis hun blir sykemeldt, tviler jeg på om legene tar hensyn til slike konsekvenser i sin vurdering. De er vel mest fokusert på egne pasienters behov?

Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (8 minutter siden):

Det kan likevel være grader av slitenhet. I noen tilfeller kan også det som starter med slitenhet utvikle seg til sykdom. Med andre ord er jeg ikke blind for at saken kan ha flere sider, samtidig ville jeg ikke ha sykemeldt kvinnen i podcasten om jeg var hennes lege.

Når det gjelder den økte belastningen for pasientens kolleger hvis hun blir sykemeldt, tviler jeg på om legene tar hensyn til slike konsekvenser i sin vurdering. De er vel mest fokusert på egne pasienters behov?

Nei, jeg skjønner at legen ikke kan ta hensyn til slike konsekvenser. Jeg tenker samfunnet i helhet når jeg diskuterer nå . Vanskelig å vurdere et enkelttilfelle uten å kjenne personen. Enig i at slitenhet kan utvikle seg til sykdom. F.eks livskriser . 

Noe høyere sykefravær i Norge må vi kanskje regne med iom at vi har en høy andel kvinner i jobb sammenlignet med mange andre land. Norske kvinner får allerede færre barn, så færre barn kan ikke være løsningen på problemet. Hvordan vil Norge være om f.eks 50 år da ? 

AnonymBruker
Skrevet
Babette skrev (19 minutter siden):

Ville du ha sykmeldt Moxnes fordi han ble fersket i å stjele et par solbriller? 

Anonymkode: c2526...e1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Neppe. Og der er du inne på noe viktig: De som burde være våre ledestjerner, dvs. topp-politikere, ser ut til å ha lav terskel for å bli sykemeldt  når de er i hardt vær i forbindelse med ymse typer skandaler eller lignende. Jeg tipper det hovedsakelig er for å skjerme seg fra pågående media. Men det burde være mulig å gå i dekning for pressen uten å bli sykemeldt. De har jo kommunikasjonsfolk til å ivareta den biten.

Skrevet

På seg selv kjenner man ingen andre. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutes ago, AnonymBruker said:

Politikere sykmeldes over en lav sko.

Siste er denne lokalpolitikeren, selvfølgelig fra Frp, som hadde nachspiel på rådhuset. Det ble sunget karaoke i formannskapssalen og ordførerkjedet var i bruk. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/varaordforer-langtidssykmeldt-hadde-nachspiel-pa-radhuset/s/5-95-2566023

Anonymkode: 1339c...6e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Politikere sykmeldes over en lav sko.

Siste er denne lokalpolitikeren, selvfølgelig fra Frp, som hadde nachspiel på rådhuset. Det ble sunget karaoke i formannskapssalen og ordførerkjedet var i bruk. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/varaordforer-langtidssykmeldt-hadde-nachspiel-pa-radhuset/s/5-95-2566023

Anonymkode: 1339c...6e9

It's not the crime, its the cover up

En fillesak i utgangspunktet, men det blir jo en skandale når han lyver om det og "sykemelder seg."

Hvis jeg var han ville jeg sagt: "Ja vi sang karaoke i rådhuset. Helt forkastelig, men veldig gøy. Vi bør unngå å utvise så dårlig dømmekraft i fremtiden, men jeg kan ikke love noe"

Jeg bør kanskje bli PR- rådgiver 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...