AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hvorfor er det fortsatt sånn at mange kvinner ender opp med å jobbe doble skift – fulltidsjobb på dagtid og fulltids hushjelp på kveldstid? Er det fordi de har giftet seg med slappfisker som tror husarbeid er en frivillig hobby? Eller handler det om at mange menn rett og slett ikke gidder å ta sin del av Eller, som jeg tror, er det slik at kvinner setter standarden så høyt at alt partneren gjør blir "feil"? Hvis mannen tar oppvasken, men ikke stabler tallerkenene på den "rette" måten, blir det fort kritikk i stedet for takk. Hvis han vasker klær, men velger feil program, blir det mas. Da er det kanskje ikke så rart at noen trekker seg unna, selv om det selvfølgelig ikke er en unnskyldning for å fraskrive seg ansvar. Så hva er svaret? Kanskje en kombinasjon. Noen menn må rett og slett steppe opp, ta mer initiativ og forstå at hjemmet ikke er et hotell. Men kanskje noen kvinner også må gi slipp på behovet for at alt skal være «"erfekt" – og heller akseptere at godt nok faktisk er godt nok. I et forhold er det to som bor sammen, to som lager rot, og to som må bidra. Hvis den ene gjør alt, er det ikke et partnerskap, det er et barnepass. Anonymkode: 51e7b...b32 1 Siter
Sokk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Dette handler ikke om menn mot kvinner, eller motsatt. Det handler om at det å oppdra barn samtidig som begge foreldrene jobber fulltid, ikke er bærekraftig. På gruppenivå ser det ut til at menn kanskje takler dette bedre mentalt, men det er nok også slik at kvinner i mye større grad (på gruppenivå) bærer den største emosjonelle byrden i familielivet, i tillegg til å måtte «administrere» en hel del, det såkalte 3. skiftet. Det er selvsagt variasjoner mellom familier og personer, ikke alle passer inn i klisjeene. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Eller, som jeg tror, er det slik at kvinner setter standarden så høyt at alt partneren gjør blir "feil"? Hvis mannen tar oppvasken, men ikke stabler tallerkenene på den "rette" måten, blir det fort kritikk i stedet for takk. Hvis han vasker klær, men velger feil program, blir det mas. Da er det kanskje ikke så rart at noen trekker seg unna, selv om det selvfølgelig ikke er en unnskyldning for å fraskrive seg ansvar. Det er forsåvidt interessant at du i ditt eksempel legger opp til at dette er kvinnens oppgaver og mannen hjelper til. Ingen av partene i et parforhold bør forvente takk for å gjøre husarbeid i sitt eget hjem - selv om det selvfølgelig er hyggelig å anerkjenne hverandre når man husker på det. Det er ikke burde være kvinnens ansvar å være arbeidsgiver og leder for mannen. Som småbarnsmor kan jeg for øvrig avkrefte myten om at kvinner må ha alt «perfekt» og at det er det som er problemet. Det krever mer enn nok arbeid bare å gjøre et minimum av det som kreves. Det er enorme mengder husarbeid sammenlignet med en barnløs tilværelse. Fy søren som jeg hater å smøre matpakker. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Sokk skrev (2 minutter siden): Som småbarnsmor kan jeg for øvrig avkrefte myten om at kvinner må ha alt «perfekt» og at det er det som er problemet. Det krever mer enn nok arbeid bare å gjøre et minimum av det som kreves. Det er enorme mengder husarbeid sammenlignet med en barnløs tilværelse. Fy søren som jeg hater å smøre matpakker. Greier ikke barn over en viss alder å smørematpakker selv? Jeg smurte selv matpakker fra 4. klasse (10 års alderen). Ikke noe problem det. Anonymkode: 2f2e7...0d0 0 Siter
Ekstra Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvorfor er det fortsatt sånn at mange kvinner ender opp med å jobbe doble skift – fulltidsjobb på dagtid og fulltids hushjelp på kveldstid? Er det fordi de har giftet seg med slappfisker som tror husarbeid er en frivillig hobby? Eller handler det om at mange menn rett og slett ikke gidder å ta sin del av Eller, som jeg tror, er det slik at kvinner setter standarden så høyt at alt partneren gjør blir "feil"? Hvis mannen tar oppvasken, men ikke stabler tallerkenene på den "rette" måten, blir det fort kritikk i stedet for takk. Hvis han vasker klær, men velger feil program, blir det mas. Da er det kanskje ikke så rart at noen trekker seg unna, selv om det selvfølgelig ikke er en unnskyldning for å fraskrive seg ansvar. Så hva er svaret? Kanskje en kombinasjon. Noen menn må rett og slett steppe opp, ta mer initiativ og forstå at hjemmet ikke er et hotell. Men kanskje noen kvinner også må gi slipp på behovet for at alt skal være «"erfekt" – og heller akseptere at godt nok faktisk er godt nok. I et forhold er det to som bor sammen, to som lager rot, og to som må bidra. Hvis den ene gjør alt, er det ikke et partnerskap, det er et barnepass. Anonymkode: 51e7b...b32 Dette har nok en rekke og sammensatte årsaker. Noen menn er slappfisker/dårlig oppdratt (ser ikke hva som trengs), noen menn/par tenker at om mannen har mer ansvarsfull jobb og tjener mer (ofte er det fortsatt slik, særlig i småbarnsfasen), er det naturlig at han spares litt på hjemmebane. Så blir det vanskelig å snu på dette selv om situasjonen endrer seg. Du fremstiller det også som om husarbeidet primært er kvinnens ansvar, mens mannen hjelper til ("hvis han..."). Det er ganske mye som skal gjøres i et hjem, særlig med småbarn, og jeg tror ikke det primært er snakk om at kvinnen setter listen høyt. Tror mange kvinner også mer eller mindre frivillig påtar seg å være sjef i hjemmet, og skjemmer bort mannen ved ikke bare å se til at ting blir gjort, de gjør det meste også. Har selv forundret meg over kvinnelige kolleger og kjente som kan snakke om at mannen hjelper til hjemme eller er barnevakt for egne barn. Slik kunne jeg aldri hatt det. Det er fullt mulig at begge foreldre jobber fullt når barna er små, i hvert fall om man har en viss fleksibilitet i jobben. Men det krever vanligvis at begge bidrar omtrent like mye på hjemmebane. 0 Siter
Sokk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Greier ikke barn over en viss alder å smørematpakker selv? Jeg smurte selv matpakker fra 4. klasse (10 års alderen). Ikke noe problem det. Anonymkode: 2f2e7...0d0 Det kan de kanskje. Men det tar 9 år fra barnehagestart å komme seg dit. Ganget med antall barn. Det blir mange matpakker. Så det er flott at barn kan smøre egne matpakker, men det blir det samme som å si at problemet er løst bare du tar med torokake på avslutningen. Det er jo bare en bitteliten ting. (Forresten hater jeg konseptet fruktfat også). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Sokk skrev (4 minutter siden): Det kan de kanskje. Men det tar 9 år fra barnehagestart å komme seg dit. Ganget med antall barn. Det blir mange matpakker. Hvem sier at det må ta 9 år??? Du mener virkelig at barn (altså ungdom i dette tilfellet) kan smøre matpakke selv før de er 14-15 år? Anonymkode: 2f2e7...0d0 0 Siter
Sokk Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem sier at det må ta 9 år??? Du mener virkelig at barn (altså ungdom i dette tilfellet) kan smøre matpakke selv før de er 14-15 år? Anonymkode: 2f2e7...0d0 Du sier det. Barnehagestart som ettåring. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 år. Så smører de matpakke selv som 10-åring, sånn som deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.