Gå til innhold

Jobbe svart og være syk


spirito

Anbefalte innlegg

Jeg jobber svart (bor gratis mot barnepass) og nå har jeg vært syk en uke. De sier jeg må jobbe overtid neste uke, og det er ikke mulig for meg! Jeg studerer og jobber ved siden av, og mer jobb vil gå utover skolen.

Det er ungene jeg passer som har smittet meg og jeg har legeattest på at jeg faktisk har vært syk.

Kan de tvinge meg til å ta igjen "det tapte"? De er jo liksom ikke noe å ta igjen, det blir bare til at jeg må sitte barnevakt en haug med lørdagskvelder for å "fylle opp" timene jeg har vært borte.

Er det noe sted jeg kan henvende meg for å få hjelp med dette problemet?

Har man krav på sykedager når man jobber svart (jobben forårsaket sykdommen)?

Er det veldig "svart" det jeg gjør? Jobbe for de jeg bor hos (jeg bor i et rom i huset, ikke noe egen leilighet)?

Og, hvis jeg "melder meg" og betaler skatt (det har jeg råd til). Må de betale meg tariff da? Og hvor mye ca. kommer arbeidsgiveravgiften på (har jobbet 2 t. daglig i et år)?

Tusen takk for hjelp! Jeg skal ned og krangle litt imorra nemlig, og trenger noe å slå i bordet med.

*håper på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke hjelpe deg så mye, men når du jobber svart, så har du vel ikke krav til sykedager, så lenge dere ikke har gått inn for en avtale ang dette. Men de burde jo så klart være såpass hensynsfulle at de ikke ber deg jobbe overtid iallefall... Men de kan jo heller ikke kreve det av deg vil jeg tro. Vist ikke du har en kontrakt hvor det står.. Du burde iallefall få en kontrakt på det med sykdom. Ring arbeidstilsynet, de kan gi deg litt råd :o)

LYKKE til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart arbeid er som du vet ulovlig i Norge!

Du har egentlig ikkje hverken retter/plikter i henhold til lovverket, som følge av ovenforsående.

Men det har heller ikkje din "arbeidsgiver", så dere står i utgangspunktet like dårlig stillt begge to.

Men her må en bruke skjønn og sunn fornuft, og det ser ut til å mangle hos arbeidsgiveren/husverten din.

Er du _syk_ så er du _syk_, det er ikkje noe du skal jobbe inn igjen uansett, det er bra att du også har legeerklæring.

Det med om att du jobber veldig "svart" eller ikkje er vanskelig, pr. definisjon ¨å jobber du svart, men eg for min del finner ikkje noe galt i den måten du jobber inn husleiga de på.

Om du vil leite om svart arbeid kommer inn i lovverket, så kan du se i arbeidsmiljøloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19770204-004.html

Lykke Til ! :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroniko

Kan ikke hjelpe deg så mye, men når du jobber svart, så har du vel ikke krav til sykedager, så lenge dere ikke har gått inn for en avtale ang dette. Men de burde jo så klart være såpass hensynsfulle at de ikke ber deg jobbe overtid iallefall... Men de kan jo heller ikke kreve det av deg vil jeg tro. Vist ikke du har en kontrakt hvor det står.. Du burde iallefall få en kontrakt på det med sykdom. Ring arbeidstilsynet, de kan gi deg litt råd :o)

LYKKE til

Sorry. Men så lenge du jobber svart, så har du ingen rettigheter. Absolutt ingen rettigheter. dette gjelder jo gjensidig.

Om du sier opp jobben, kan du gå på dagen. samme gjelder dersom dem sier deg opp. Med andre ord, så må du gå på dagen. Jobber du svart, får du ingeting igjen annet en dem pengene du får der og da. På trygdekontoret ligger det som regel en brosjyre om svart arbeid. skaff deg denne, og les hvilkene dårlige avtaler du har gitt deg inn på. Mulig dette også kan stå på trygdekontorets opplysning sider på nett. ikke vet jeg. Er svært skjeldent svart arbeid lønner seg, dersom det ikke er snakk om et engangstilbud der du kan gjøre en kjapp jobb, og tjene godt med penger på det.

psst. begynner du å true med å melde dette inn som et skattbart arbeid, så spørst det jo hvor lenge du bor der da? Så du har vel satt deg inn i en litt dum situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Men så lenge du jobber svart, så har du ingen rettigheter. Absolutt ingen rettigheter. dette gjelder jo gjensidig.

Om du sier opp jobben, kan du gå på dagen. samme gjelder dersom dem sier deg opp. Med andre ord, så må du gå på dagen. Jobber du svart, får du ingeting igjen annet en dem pengene du får der og da. På trygdekontoret ligger det som regel en brosjyre om svart arbeid. skaff deg denne, og les hvilkene dårlige avtaler du har gitt deg inn på. Mulig dette også kan stå på trygdekontorets opplysning sider på nett. ikke vet jeg. Er svært skjeldent svart arbeid lønner seg, dersom det ikke er snakk om et engangstilbud der du kan gjøre en kjapp jobb, og tjene godt med penger på det.

psst. begynner du å true med å melde dette inn som et skattbart arbeid, så spørst det jo hvor lenge du bor der da? Så du har vel satt deg inn i en litt dum situasjon?

Jeg har faktisk ikke tenkt over at det er svart før nå. Jeg bor jo hos folka og gjør dem en tjeneste som takk - på en måte.

Jeg har dessuten en kontrakt på hybelen som gjør det umulig for dem å sparke meg på dagen. Jeg har en måneds oppsigelsestid på både jobben og hybelen.

Jeg vet at det er dumt å jobbe svart, men kan dette kalles å jobbe svart da? Jeg mottar jo ikke noe lønn, bare tak over hodet.

Og hvis jeg melder meg nå, hva skjer?

Jeg har jobbet mer enn hybelen er verdt "i timepris". Jeg har jobbet for ca. 4000 i måneden hvis man regner tariff for ufaglært over 18, mens hybelen er verdt ca. 2500,- i måneden.

De begrunner at jeg må jobbe mer fordi jeg (heldige meg) slipper skatt. Men de slipper jo arbeidsgiveravgift, og de utnytter det at jeg er ung og har dårlig råd.

Uff, skulle aldri gitt meg ut på dette!

*angrer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SELVSAGT har du INGEN rettigheter når du jobber svart! Skulle faen meg bare mangle!

Jeg får ikke noe lønn altså, så definisjonen "arbeid" er vel litt vag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du ikke krav på verken sykedager eller såkalt rettferdig behandling når du jobber svart!

Det er jo liksom litt av poenget, da - svart arbeid er jo rett og slett _ulovlig_, dermed har du fraskrevet deg ethvert rettsvern i forbindelse med jobben. I praksis kan de nekte deg lønn også, uten at du får gjort så mye med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du ikke krav på verken sykedager eller såkalt rettferdig behandling når du jobber svart!

Det er jo liksom litt av poenget, da - svart arbeid er jo rett og slett _ulovlig_, dermed har du fraskrevet deg ethvert rettsvern i forbindelse med jobben. I praksis kan de nekte deg lønn også, uten at du får gjort så mye med det...

Ser at du ikke mottar lønn i form av penger, men gratis husvære. En form for lønn er det allikevel, tilsvarende hva du sparer på ikke å betale husleien - de betaler den jo på en måte for deg.

Det har selvsagt ikke noe å si for dine rettigheter om du bor i et rom i huset eller i egen enhet - svart er svaet, og dermed ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du visst fått nok kjeft for å jobbe svart.

Jeg vil kommentere noe annet ved situasjonen din: Jeg mener den aktuelle situasjonen tydelig viser at hvordan slike ordninger ikke er så bra. Når man jobber svart for dem man leier hos, og dermed gjør seg avhengig av dem uten å ha rettigheter, så kan det jo selvsagt gå bra. Men alt dette med leiekontrakter, lønnet arbeid og skatt er med på å gi deg sikkerhet og rettigheter. Når alt blir under bordet kan man selvsagt spare noen skattekroner. Men samtidig gjør man seg selv veldig sårbar. Man sparer også vekk rettighetene sine!

Håper du kan skaffe deg en godt lønnet jobb, begynne å betale husleie, og kunne være syk i fred for arbeidsgiveren din, uten å være i samvittighetsklemme eller redsel for å bli kastet ut.

Lykke til med å få orden på den delen av livet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjennomsnittlig

Bedre meg, tror de fleste her har misforstått forbindelsen mellom svart arbeid og sykepenger. Problemet ditt er IKKE at du ikke betaler skatt, men at du ikke har en arbeidskontrakt. Den første tiden du er syk er det arbeidsiveren som betaler sykepenger.

Hva er vitsen med å ikke oppgi dette arbeidet til ligningsmyndighetene? Du slipper sikkert uansett å betale noe særlig skatt.

Mitt tips er at du forsøker å få tak i en skriftlig avtale med arbeidsgiveren, og at du oppgir det du fakrisk tjener til ligningsmyndighetene.

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre meg, tror de fleste her har misforstått forbindelsen mellom svart arbeid og sykepenger. Problemet ditt er IKKE at du ikke betaler skatt, men at du ikke har en arbeidskontrakt. Den første tiden du er syk er det arbeidsiveren som betaler sykepenger.

Hva er vitsen med å ikke oppgi dette arbeidet til ligningsmyndighetene? Du slipper sikkert uansett å betale noe særlig skatt.

Mitt tips er at du forsøker å få tak i en skriftlig avtale med arbeidsgiveren, og at du oppgir det du fakrisk tjener til ligningsmyndighetene.

LYKKE TIL

Arbeider man svart, har man ingen krav på sykepenger, hverken fra arbeidsgiver eller andre. Siden man har et arbeidsforhold som er lovstridig, gjelder ingen av lovene som skal beskytte arbeidstaker - kontrakt eller ikke. En arbeidskontrakt på svart arbeid, er pr. definisjon en ulovlig kontrakt - og binder ikke arbeidsgiver/taker til noenting. Kjipt, men sånn er det.

Til Spirito: Forsøk å få legalisert arbeidsforholdet. Det høres på meg ut som at du ikke tjener all verden på dette, og at du ikke skal betale all verdens skatt. Kontakt jusshjelpa eller jussbuss for å legalisere dette - og få ordnet papirene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe lønn altså, så definisjonen "arbeid" er vel litt vag.

Du er jo mere som en praktikant da. Det finnes vel arbeidskontrakter for dem gjør det ikke?

Og ingen kan tvinge deg til å jobbe. Synes du burde få dette "arbeidsforholdet" ditt skikkelig på papiret jeg. Så har du krav på mer og har mer rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har du visst fått nok kjeft for å jobbe svart.

Jeg vil kommentere noe annet ved situasjonen din: Jeg mener den aktuelle situasjonen tydelig viser at hvordan slike ordninger ikke er så bra. Når man jobber svart for dem man leier hos, og dermed gjør seg avhengig av dem uten å ha rettigheter, så kan det jo selvsagt gå bra. Men alt dette med leiekontrakter, lønnet arbeid og skatt er med på å gi deg sikkerhet og rettigheter. Når alt blir under bordet kan man selvsagt spare noen skattekroner. Men samtidig gjør man seg selv veldig sårbar. Man sparer også vekk rettighetene sine!

Håper du kan skaffe deg en godt lønnet jobb, begynne å betale husleie, og kunne være syk i fred for arbeidsgiveren din, uten å være i samvittighetsklemme eller redsel for å bli kastet ut.

Lykke til med å få orden på den delen av livet!!

Takk!

*snufs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke tenkt over at det er svart før nå. Jeg bor jo hos folka og gjør dem en tjeneste som takk - på en måte.

Jeg har dessuten en kontrakt på hybelen som gjør det umulig for dem å sparke meg på dagen. Jeg har en måneds oppsigelsestid på både jobben og hybelen.

Jeg vet at det er dumt å jobbe svart, men kan dette kalles å jobbe svart da? Jeg mottar jo ikke noe lønn, bare tak over hodet.

Og hvis jeg melder meg nå, hva skjer?

Jeg har jobbet mer enn hybelen er verdt "i timepris". Jeg har jobbet for ca. 4000 i måneden hvis man regner tariff for ufaglært over 18, mens hybelen er verdt ca. 2500,- i måneden.

De begrunner at jeg må jobbe mer fordi jeg (heldige meg) slipper skatt. Men de slipper jo arbeidsgiveravgift, og de utnytter det at jeg er ung og har dårlig råd.

Uff, skulle aldri gitt meg ut på dette!

*angrer*

Dersom arbeidsforholdet registreres skal det innberettes en fast sats pr dag for gratis losji. Denne satsen har jeg ikke foran meg nå, men det er ikke så mye. Noe særlig skatt blir det ikke av det.

Arbeidsgiveravgift skal ikke betales, barnepass er unntatt fra denne.

Som de andre har nevnt bør du snarest ordne en kontrakt på dette arbeidsforholdet. Da har du rett på sykepenger og evt. dagpenger om du blir arbeidsledig, vel og merke dersom du tjener over en viss grense (Tror det er litt over 50.000 i året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...