Gå til innhold

Jobbe svart og være syk


spirito

Anbefalte innlegg

Jeg jobber svart (bor gratis mot barnepass) og nå har jeg vært syk en uke. De sier jeg må jobbe overtid neste uke, og det er ikke mulig for meg! Jeg studerer og jobber ved siden av, og mer jobb vil gå utover skolen.

Det er ungene jeg passer som har smittet meg og jeg har legeattest på at jeg faktisk har vært syk.

Kan de tvinge meg til å ta igjen "det tapte"? De er jo liksom ikke noe å ta igjen, det blir bare til at jeg må sitte barnevakt en haug med lørdagskvelder for å "fylle opp" timene jeg har vært borte.

Er det noe sted jeg kan henvende meg for å få hjelp med dette problemet?

Har man krav på sykedager når man jobber svart (jobben forårsaket sykdommen)?

Er det veldig "svart" det jeg gjør? Jobbe for de jeg bor hos (jeg bor i et rom i huset, ikke noe egen leilighet)?

Og, hvis jeg "melder meg" og betaler skatt (det har jeg råd til). Må de betale meg tariff da? Og hvor mye ca. kommer arbeidsgiveravgiften på (har jobbet 2 t. daglig i et år)?

Tusen takk for hjelp! Jeg skal ned og krangle litt imorra nemlig, og trenger noe å slå i bordet med.

*håper på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke hjelpe deg så mye, men når du jobber svart, så har du vel ikke krav til sykedager, så lenge dere ikke har gått inn for en avtale ang dette. Men de burde jo så klart være såpass hensynsfulle at de ikke ber deg jobbe overtid iallefall... Men de kan jo heller ikke kreve det av deg vil jeg tro. Vist ikke du har en kontrakt hvor det står.. Du burde iallefall få en kontrakt på det med sykdom. Ring arbeidstilsynet, de kan gi deg litt råd :o)

LYKKE til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart arbeid er som du vet ulovlig i Norge!

Du har egentlig ikkje hverken retter/plikter i henhold til lovverket, som følge av ovenforsående.

Men det har heller ikkje din "arbeidsgiver", så dere står i utgangspunktet like dårlig stillt begge to.