AnonymBruker Skrevet 26. august Skrevet 26. august Jeg har fått asperger diagnose, men ser nå i journalen at jeg bare har fått en score på 15 på raads. Er det virkelig mulig å få diagnosen med så lav score? (ja, jeg vet jeg har fått den men kanskje behandler har gjort en feil?) Anonymkode: 926e2...a22 0 Siter
skogbrann Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har fått asperger diagnose, men ser nå i journalen at jeg bare har fått en score på 15 på raads. Er det virkelig mulig å få diagnosen med så lav score? (ja, jeg vet jeg har fått den men kanskje behandler har gjort en feil?) Anonymkode: 926e2...a22 RAADS er ikke et diagnoseverktøy i seg selv, og er brukt for å «sjekke» om det kan ha noe for seg å gå videre med en mer omfattende utredning. Det er også utelukkende basert på selvrapportering, og man risikerer dermed en score som ikke er helt «riktig». Det kommer også an på hvilken RAADS test du tok, hvilken RAADS er det snakk om her? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 27. august Skrevet 27. august Du trenger ikke anerkjenne diagnosen dersom du har grunn til å tro at den er feil. Anbefaler å lese denne: web.archive.org/web/20230325163336/https://mentalhelse.no/aktuelt/psykobloggen/forvirrende-diagnosepraksis-av-mennesker-med-asperger-syndrom-as 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. august Skrevet 27. august skogbrann skrev (1 time siden): RAADS er ikke et diagnoseverktøy i seg selv, og er brukt for å «sjekke» om det kan ha noe for seg å gå videre med en mer omfattende utredning. Det er også utelukkende basert på selvrapportering, og man risikerer dermed en score som ikke er helt «riktig». Det kommer også an på hvilken RAADS test du tok, hvilken RAADS er det snakk om her? Er ganske sikker på at det var denne: https://www.oslo-universitetssykehus.no/4ae7ef/contentassets/56a56b24850043a2af1ef7f9297b83d4/1radds-r-norsk-versjon-1.0-kopi.pdf Anonymkode: 926e2...a22 0 Siter
psykedeliker Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ganske sikker på at det var denne: https://www.oslo-universitetssykehus.no/4ae7ef/contentassets/56a56b24850043a2af1ef7f9297b83d4/1radds-r-norsk-versjon-1.0-kopi.pdf Anonymkode: 926e2...a22 Fikk du forklaring på hvordan dette verktøyet er ment å fungere, eller ble du overlatt til deg selv og dine egne tolkninger av spørsmålene? Det er i så fall ikke riktig bruk av verktøyet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. august Skrevet 27. august psykedeliker skrev (1 minutt siden): Fikk du forklaring på hvordan dette verktøyet er ment å fungere, eller ble du overlatt til deg selv og dine egne tolkninger av spørsmålene? Det er i så fall ikke riktig bruk av verktøyet. Jeg fikk beskjed om å fylle ut skjemaet og ta det med på neste time. Anonymkode: 926e2...a22 0 Siter
psykedeliker Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk beskjed om å fylle ut skjemaet og ta det med på neste time. Jeg ville tatt kontakt med Pasient- og brukerombudet for å sjekke om denne praksisen er riktig. Men mener du selv at diagnosen er feil? I så fall hvorfor? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. august Skrevet 27. august 6 minutes ago, psykedeliker said: Jeg ville tatt kontakt med Pasient- og brukerombudet for å sjekke om denne praksisen er riktig. Den praksisen er nok vanlig. Jeg fikk med meg skjemat hjem for å fylle ut. Anonymkode: 4d57b...9f0 0 Siter
psykedeliker Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den praksisen er nok vanlig. Uavhengig av hva som er vanlig, trenger man ikke godta en slik praksis. Skjemaet skal fylles ut med behandler tilstede slik at eventuelle spørsmål kan besvares underveis. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. august Skrevet 27. august psykedeliker skrev (11 minutter siden): Jeg ville tatt kontakt med Pasient- og brukerombudet for å sjekke om denne praksisen er riktig. Men mener du selv at diagnosen er feil? I så fall hvorfor? Ja, jeg har tenkt på om diagnosen kan være feil, aller mest fordi jeg har innsett at jeg egentlig kjenner meg igjen i ganske lite med diagnosen. Det jeg kjenner meg igjen i er at det sosiale er vanskelig og vansker med å komme i gang, men det er mest fordi jeg er introvert og har dårlig selvtillit tror jeg. Anonymkode: 926e2...a22 0 Siter
skogbrann Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er ganske sikker på at det var denne: https://www.oslo-universitetssykehus.no/4ae7ef/contentassets/56a56b24850043a2af1ef7f9297b83d4/1radds-r-norsk-versjon-1.0-kopi.pdf Anonymkode: 926e2...a22 Da er det merkelig at du i det hele tatt ble utredet, og at det i det hele tatt ble fattet mistanke om en autismespekterforstyrrelse. For såkalt «nevrotypiske» ligger gjenomsnittscoren angivelig på 25. En score på 15 er hele 10 «poeng» under dette, og vil bety at ikke har et eneste symptom på aspergers. En så lav score indikerer at man er svært godt «tilpasset» sosialt, og at man mest sannsynlig ikke har nevneverdige problemer i sosiale settinger eller i relasjon til andre. Man har lett for å komme i kontakt andre mennesker, ingen problemer med «smalltalk» osv. Man kan ikke svare «stemmer nå og da jeg var ung» på fire spørsmål engang med en score på 15, og testen består av 80 spørsmål. Stemmer dette er det helt absurd at du har fått diagnosen. 0 Siter
skogbrann Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har tenkt på om diagnosen kan være feil, aller mest fordi jeg har innsett at jeg egentlig kjenner meg igjen i ganske lite med diagnosen. Det jeg kjenner meg igjen i er at det sosiale er vanskelig og vansker med å komme i gang, men det er mest fordi jeg er introvert og har dårlig selvtillit tror jeg. Anonymkode: 926e2...a22 Hvis du har krysset av for dette kan du umulig ha scoret 15 poeng på RAADS-R. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. august Skrevet 27. august skogbrann skrev (2 minutter siden): Da er det merkelig at du i det hele tatt ble utredet, og at det i det hele tatt ble fattet mistanke om en autismespekterforstyrrelse. For såkalt «nevrotypiske» ligger gjenomsnittscoren angivelig på 25. En score på 15 er hele 10 «poeng» under dette, og vil bety at ikke har et eneste symptom på aspergers. En så lav score indikerer at man er svært godt «tilpasset» sosialt, og at man mest sannsynlig ikke har nevneverdige problemer i sosiale settinger eller i relasjon til andre. Man har lett for å komme i kontakt andre mennesker, ingen problemer med «smalltalk» osv. Man kan ikke svare «stemmer nå og da jeg var ung» på fire spørsmål engang med en score på 15, og testen består av 80 spørsmål. Stemmer dette er det helt absurd at du har fått diagnosen. Det stemmer ikke at jeg er godt tilpasset sosialt og ikke har problemer i sosiale settinger, men jeg har ikke så mange av de problemene som blir nevnt i akkurat dette raads skjemaet. (Hvis dere skulle lure så er det at jeg har dårlig selvtillit og bryr meg mye om hva andre tenker om meg som gjør det sosiale vanskelig). skogbrann skrev (1 minutt siden): Hvis du har krysset av for dette kan du umulig ha scoret 15 poeng på RAADS-R. Kanskje det var en annen type raads jeg scoret 15 på da? Skal sies at dette var fra første utredningen jeg fikk og endte da opp med ikke diagnose. Det er jo noen år siden så husker ikke så godt. Da jeg tok raads for andre gang og fikk diagnosen vet jeg ikke hvilken score jeg fikk, men regner med de var omtrent like hvis ikke jeg bare tolket spørsmålene på en annen måte da. Anonymkode: 926e2...a22 0 Siter
psykedeliker Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det jeg kjenner meg igjen i er at det sosiale er vanskelig og vansker med å komme i gang, men det er mest fordi jeg er introvert og har dårlig selvtillit tror jeg. Da har du jo en annen årsaksforklaring. Drøftet du dette med behandler? skogbrann skrev (8 minutter siden): Stemmer dette er det helt absurd at du har fått diagnosen. Diagnosen kan settes uavhengig av RAADS-scoren, det er bl.a. fordi det er tatt hensyn til at RAADS har metodiske svakheter. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. august Skrevet 27. august psykedeliker skrev (11 minutter siden): Da har du jo en annen årsaksforklaring. Drøftet du dette med behandler? Det husker jeg ikke helt, men jeg tror ikke jeg gjorde det? Anonymkode: 926e2...a22 0 Siter
psykedeliker Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det husker jeg ikke helt, men jeg tror ikke jeg gjorde det? Hva står i journalen? 0 Siter
skogbrann Skrevet 27. august Skrevet 27. august psykedeliker skrev (31 minutter siden): Da har du jo en annen årsaksforklaring. Drøftet du dette med behandler? Diagnosen kan settes uavhengig av RAADS-scoren, det er bl.a. fordi det er tatt hensyn til at RAADS har metodiske svakheter. Helt sant, man kan få diagnosen med en lavere score enn hva som er «cut-off» men med en score på 15 virker det rimelig usannsynlig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. august Skrevet 27. august psykedeliker skrev (33 minutter siden): Hva står i journalen? Det er jeg usikker på, har ikke tilgang til journalen digitalt så får ikke sjekket her og nå heller. skogbrann skrev (16 minutter siden): Helt sant, man kan få diagnosen med en lavere score enn hva som er «cut-off» men med en score på 15 virker det rimelig usannsynlig. Jeg tok testen på nytt her: https://embrace-autism.com/raads-r/ bare for å se og jeg fikk en score på 38 nå i alle fall. Aner ikke hvordan jeg klarte få 15 første gangen jeg tok den, men kan kanskje være skrivefeil også? Anonymkode: 926e2...a22 0 Siter
skogbrann Skrevet 27. august Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jeg usikker på, har ikke tilgang til journalen digitalt så får ikke sjekket her og nå heller. Jeg tok testen på nytt her: https://embrace-autism.com/raads-r/ bare for å se og jeg fikk en score på 38 nå i alle fall. Aner ikke hvordan jeg klarte få 15 første gangen jeg tok den, men kan kanskje være skrivefeil også? Anonymkode: 926e2...a22 Kan veldig godt være at du har blitt feildiagnostisert, men det kan også være at du leter etter andre forklaring på problemene som kanskje kan oppleves som «lettere» å håndtere? Skyldes vanskene dine angst, at du er «introvert», lite selvtillit eller andre ting du kan få en mer konkret behandling/hjelp for, så er det kanskje lettere å håpe at du kan kommer over vanskene som plager deg? At du rett og slett har et behov for at det skal være noe annet enn aspergers slik at du kan bli «bra» med riktig behandling? Jeg aner ikke altså, men kanskje verdt å tenke over. Diagnosen må jo ha blitt satt på et eller annet grunnlag, men om det skyldes autisme eller ei er umulig for meg eller noen andre på forumet å vite. Det viktigste er at du er ærlig overfor deg selv med tanke på hva du faktisk sliter med, og hva angsten og de sosiale problemene dine faktisk skyldes. Sliter du med å tolke andre, og vite hva du skal si i sosiale settinger? Klarer du å håndtere «smalltalk», starte og holde en samtale eller er du avhengig av at noen andre tar initiativ eller holder samtalen gående? Er det usikkerhet eller kraftig angst i den aktuelle situasjonen du kjenner på? Rett og slett, spørre deg selv om hva det egentlig som gjør det sosiale vanskelig, ikke bare hva som føles vanskelig. 0 Siter
skogbrann Skrevet 27. august Skrevet 27. august Vil også legge til at å ha aspergers ikke er en slags livstidsdom, eller noe som trenger å stoppe en fra å ha et meningsfullt liv med gode venner, kjæreste, barn, jobb eller hva man måtte ønske. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.