Gå til innhold

300 000 nordmenn har ikke råd til tannlege. Men velgerne sier "F-you", vi må redde kloden!

Hva er viktigst for deg? Klimakampen eller dine landsmenn ?  

4 stemmer

1. 1. Hva er viktigst for deg. Klimakampen eller dine landsmenn ?

• Redde kloden, co2 utslipp (i Norge) må ned (men co2 utslipp i Kina er greit)
      0
    • Nordmenn først. Vi må redde oss selv før vi (prøver å..) redder verden. For mange nordmenn sliter nå så fokuset må bli her.
      2
    • HÆÆÆÆÆ? Denne pollen er urimelig vinklet så jeg nekter å svare (aka jeg vil ikke stå for min politikk og feiger ut) :D
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/det-er-amerikanske-tilstander/83431672

Lurer på hvordan dere virkelig klarer å fokusere på "klima", når dine naboer etc ikke har råd til tannlegen engang. Klimapolitikken presser opp prisene på alt, og når alt koster mer får folk mindre penger, til ting, som f.eks tannlege. Så folk skal gå rundt med tannpine, fordi du bryr deg mer om å føle deg bra for du redder kloden så du er "god", mens naboen kan skylde seg selv for at han ikke har råd etter at din politikk presser opp prisene på alt.

Har dere ingen sympati med deres medborgere? Hvorfor skal en fattig nordmann ikke ha råd til tannlege fordi han skal redde kloden, mens en fattig person i Kina f.eks slipper å redde kloden og heller kan få gå til tannlegen. Dette gir ingen mening??

Noen som vil forsvare sin "klima" politikk her ? Mer kostander for å redde kloden betyr mindre penger for folk flest til andre ting, det regner jeg med at dere er klar over ? Har dere ingen medfølelse for dine landsmenn ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan bare øke formuesskatten til 5%. Da får vi råd til både tannlege og klima.

Noe sånt.

Anonymkode: 02719...2f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kan bare øke formuesskatten til 5%. Da får vi råd til både tannlege og klima.

Noe sånt.

Anonymkode: 02719...2f7

Godt forslag.

Bortsett fra at det ikke blir noen formuer i Norge den dagen det blir innført :P Men en kan samtidig innføre 100% exit skatt, da vil det på sett og vis gå, en stund, helt til det ikke går 😅

psykedeliker
Skrevet
JordMagi skrev (1 time siden):

Lurer på hvordan dere virkelig klarer å fokusere på "klima", når dine naboer etc ikke har råd til tannlegen engang.

Mine naboer etc har bare seg selv å takke for at de ikke har tatt vare på tennene sine, så jeg bryr meg ikke.

Skrevet

Vet ikke helt hvorfor akkurat tannhelsetjeneste skal settes opp mot klima. Har vel ikke fulgt godt nok med. 

Hvis vi ikke prioriterer klima så finnes det ingen verden igjen å oppsøke tannlegetjenesten i om 100 år. Men klart noe må investeres i å redde fremtiden.  Samtidig må tiltak skje gradvis og vi må forholde oss til slik verden er i dag. Vi kan ikke gjøre radikale endringer som ødelegger massivt for økonomien til folk nå fra en dag til den neste. Vi må skynde oss langsomt. 

Samtidig er det jo litt rart at ikke tannhelse også går under samme kategori som all annen helse. Men selvsagt koster denne endringen enormt om man skal sikre gode helsetjenester på dette området også, så jeg tenker at denne posten ikke står på toppen av prioriteringslisten, til tross for at det er en sak som har stor direkte betydning for mange. Jeg nedprioriterer også tannhelse pga økonomi, men så handler også det om prioriteringer. Man vet jo at det BØR prioriteres, men behandler vel tennene som bilen min: Jeg drar ikke på verksted før det virkelig ryker. Må bare innrømme at jeg da heller bruker penger på noe annet som f.eks. utflukt med familie eller andre ting som ikke er like livsnødvendige sånn egentlig. 

Kanskje kan man dele potten om spørsmålet kommer til å enten redde verden eller gi folk gratis tannhelsetjenester. Kanskje flere enkeltgrupper bør få noen goder før "alle", som en slags mellomting.

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (20 minutter siden):

Vet ikke helt hvorfor akkurat tannhelsetjeneste skal settes opp mot klima. Har vel ikke fulgt godt nok med. 

Alt er opp mot alt. 100 kroner mer hit, betyr 100 kroner mindre dit. Prøv selv neste gang du trenger tannlegetime, si du har 2000 kroner på kontoen din, også koster (ditt bidrag til) å redde klimaet 2000 kroner og tannlegen 2000 kroner, hva velger du da i den situasjonen?

Legg merke til at du får valget i eksempelet mitt (det gjør ikke disse 300'000,  du kan være grådig egoist og ta tannlegen og la klimaet forfalle, men det valget fratar du oss andre. du tvinger på oss disse kostandene. Kostandene spres ut over hele samfunnet gjennom at alt blir dyrere.

krøll9 skrev (33 minutter siden):

Kanskje flere enkeltgrupper bør få noen goder før "alle", som en slags mellomting.

sosialisme er neppe løsningen på disse gedigne kostnadene vi selvpåfører oss, pengene må hentes fra et sted, og de må være villige til å betale, de rike flytter allerede til sveits, FØR, vi bringer landet enda mer i sosialistisk retning som du foreslår, bare tenk etterpå.

krøll9 skrev (35 minutter siden):

Samtidig må tiltak skje gradvis og vi må forholde oss til slik verden er i dag. Vi kan ikke gjøre radikale endringer som ødelegger massivt for økonomien til folk nå fra en dag til den neste. Vi må skynde oss langsomt. 

Ja å koke frosken sakte, er "lurt" i den forstand at en kan komme unna med mer før folk starter opptøyer og brenner ned byene i protest. Men kostnad som fases inn over tid er fortsatt kostanden uansett innfasingen, så hovedproblemet (den enorme kostnaden) vedvarer, selv ved "sakte" tempo. Er ingen løsning i seg selv.

CrankyCartoon-BoilingFrogs-EN.jpg 

Anonymkode: a828c...b97

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...