Gå til innhold

Ønsker bli anorektisk er det psykt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en jente på tiktok som mente at hvis en person ønsket å bli anorektisk så var man allerede syk. Er dere uenig eller enig?

Anonymkode: 17da3...48e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg så en jente på tiktok som mente at hvis en person ønsket å bli anorektisk så var man allerede syk. Er dere uenig eller enig?

Kan legge til at begrunnelsen var at en frisk person ikke ville tenkt slik.

psykedeliker
Skrevet

Vi har tankefrihet i Norge, så hva noen mener er sykt eller friskt spiller ingen rolle.

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (19 minutter siden):

Ja, det er sykt.

Har du blitt tankepoliti nå?

Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Har du blitt tankepoliti nå?

Du blander stadig juss inni dette. Tanker er ikke ulovlige, men syke. 

Skrevet
psykedeliker skrev (48 minutter siden):

Vi har tankefrihet i Norge, så hva noen mener er sykt eller friskt spiller ingen rolle.

Nå er du på viddene. Dette har ingenting med juss eller tankefrihet å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva om et barn (10-12 år) ønsker seg AIDS eller kreft? Normalt eller sykt?

Anonymkode: d2815...c7d

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (43 minutter siden):

Dette har ingenting med juss eller tankefrihet å gjøre.

Neivel, men hva vil du gjøre med det? Tvangsinnlegge alle som tenker eller handler mot bedre vitende? Da har du en stor jobb foran deg.

Skrevet
nachnoo skrev (53 minutter siden):

Sykt. 

Samtidig så vet man at søsken til barn med alvorlige sykdommer, av og til føler seg så oversett, at de lurer på om det ville vært bedre å ha kreft enn å være frisk. Det betyr jo ikke at de egentlig ønsker å bli syke, men de ønsker seg noe av den oppmerksomheten som den som er syk får. Noe av det samme kan også gjelde ungdom som tenker at det kunne vært fint å få anoreksi, - de klarer ikke å innse hva sykdommen egentlig innebærer og skjønner ikke hva de dermed tenker at kunne være helt ok å få. 

Så jeg tenker at noen ganger er det som beskrives sykt, mens det andre ganger mer handler om manglende innsikt i kombinasjon med ønsket om å få dekt et behov. 

Jeg kjente for øvrig en 5 åring som gikk i barnehagen og proklamerte at nå hadde hun fått cp (søsteren hadde cp). . 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har anorexia og er syk

Anonymkode: 57faa...3db

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har anorexia og er syk

Anonymkode: 57faa...3db

Det er det vel ingen som har reist tvil om. Spørsmålet som drøftes er om en person som sier at hun skulle ønske hun hadde anoreksi, er syk. 

Skrevet
psykedeliker skrev (10 timer siden):

Neivel, men hva vil du gjøre med det? Tvangsinnlegge alle som tenker eller handler mot bedre vitende? Da har du en stor jobb foran deg.

Trenger ikke gjøre noe med det. 

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

De som har spiseforstyrrelse har et ønske om å være syk. Det ligger i diagnosen at de vil sulte seg og spiseforstyrrelsen blir ikke fornøyd før de er radmagre nok, før de har blitt innlagt nok ganger, før de har blitt sondet nok, hvis de ikke spiser næringsdrikker og hvis de ikke har fått hjertestopp. Det er mange som sikkert blir provosert av å høre sannheten nå, men sannheten bak spiseforstyrrelse er dette ønske om å være nettopp syk nok. 

Anonymkode: 532c3...150

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De som har spiseforstyrrelse har et ønske om å være syk. Det ligger i diagnosen at de vil sulte seg og spiseforstyrrelsen blir ikke fornøyd før de er radmagre nok, før de har blitt innlagt nok ganger, før de har blitt sondet nok, hvis de ikke spiser næringsdrikker og hvis de ikke har fått hjertestopp. Det er mange som sikkert blir provosert av å høre sannheten nå, men sannheten bak spiseforstyrrelse er dette ønske om å være nettopp syk nok. 

Du har innsikt ser jeg🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakker du av egenerfaring, kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke skjære alle over en kam på den måten der

Anonymkode: c3c5d...4c1

Den forsvunne diamanten
Skrevet
frosken skrev (16 timer siden):

Samtidig så vet man at søsken til barn med alvorlige sykdommer, av og til føler seg så oversett, at de lurer på om det ville vært bedre å ha kreft enn å være frisk. Det betyr jo ikke at de egentlig ønsker å bli syke, men de ønsker seg noe av den oppmerksomheten som den som er syk får. Noe av det samme kan også gjelde ungdom som tenker at det kunne vært fint å få anoreksi, - de klarer ikke å innse hva sykdommen egentlig innebærer og skjønner ikke hva de dermed tenker at kunne være helt ok å få. 

Så jeg tenker at noen ganger er det som beskrives sykt, mens det andre ganger mer handler om manglende innsikt i kombinasjon med ønsket om å få dekt et behov. 

Jeg kjente for øvrig en 5 åring som gikk i barnehagen og proklamerte at nå hadde hun fått cp (søsteren hadde cp). . 

Uff får vondt av den 5 åringen. Kan nok ikke være enkelt å være en glass child som man kaller det. Sier ikke at det alltid blir sånn med barn som lever med en søsken som har en funksjonsnedsettelse men det skjer jo med mange. Jeg tenker jo som deg i dette tilfellet at det ikke er sykt men et behov som ikke blir dekt hos et barn.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg vil vel si det er et symptom på at det er noe i personens liv som ikke er bra. Som at hen føler seg oversett, ikke tatt på alvor, ikke føler hen får hjelp med det hen sliter med...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...