Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok.Det var godt å høre at plutselige løft kan ha sammenheng med ekstraslag.Jeg er også plaget med det samme som du har blitt spurt om av en annen,nemlig "tregt hjerte".Det slår liksom langsommere og hardere(ubehageligt!)i situasjoner som man skulle ønske det slo fortere.Som feks reise seg etter et lengre opphold på sofa,eller ved adrenalin.Vanskeligt å komme i gang liksom.Kjære dokter,er det noe å gjøre med disse symptomene jeg har gitt deg?jeg finner det ganske vanskeligt skjønner du.Blir det feks bedre av å trene?(noe jeg har kuttet ut i frykt /ubehag)tusen takk for tilbake mld.

Kajen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49552-m%C3%A5-ha-svar/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Kajen.

Hos personer med ekstraslag ser vi av og til det vi kaller tvillingpuls. Det vil si at annenhvert slag er et ekstraslg. Ofte mangler ekstraslaget så mye volum at det ikke gir palpabel (kjennbar) puls, og dermed oppfatter de fleste det som om pulsen er halvparten av det som egentlig foreligger. Tendensen til slik tvillingpuls (bigemini på fagsproget) vil hos de fleste avta hvis treningstilstanden bedres. Dessuten er det endel andre forhold som påvirker ekstraslag-aktivitet : røyking, mye kaffe, store måltider, endel medikamenter, etc.

Jeg kan selvsagt ikke fastslå at det er slik puls som får deg til å tro at hjertet ikke "kommer skikkelig i gang". Hvis du skal ha svar på det, bør du få foretatt en arbeidsbelastning (ergometersykkel) med samtidig EKG-registrering.

Imidlertid : for en kvinne i din alder, og som ellers er frisk og ikke har noen tegn til hjertesykdom forøvrig, er sannsynligheten for, at alt du for tiden registrerer av pulsvariasjoner, er normale fenomèn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49552-m%C3%A5-ha-svar/#findComment-203086
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...