Gå til innhold

Er det farlig å ta lavdose jern noen måneder etter mangel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk jernmangel påvist 5.6 ved blodprøve. For noen måneder siden. Fikk beskjed om å ta 27 mg jern av fastlegen, men ikke hvor lenge. Tok i 3 måneder. Ny nlodprøve viste 10,2 altså lavt men innafor hemoglobinnivå økte også fra under referanse til rett over. Gikk noen måneder uten. Så begynte jeg på igjen for 12-14 uker. 20’mg denne gangen. Skal ta blodprøver om 14 dager. 
bør jeg slutte nå og se det an? Merker ingen symptomer på for høyt jernnivå. Antar mangel skyldes revmatisk sykdom med dmards medisin som har anemi som vanlig bivirkning, samt langvarig bruk av protonpumpehemmer. Noen som har innspill? Fastlegen min er vanskelig å få kontakt med utenfor timene, og hn er ikke så flink til å gi meg detaljer om bruk av tilskudd.

Anonymkode: 6112d...04d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent til ny måling. La legen styre dette.

Anonymkode: 79a27...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke farlig å ta jerntabletter, men du bør ta ny blodprøve neste gang du skal til legen din. Når du bruker en medisin som har anemi som bivirkning, så vil jeg tro nivået av jern er på vei tilbake til lav. Mulig du må bruke lavdose jerntabletter så lenge du bruker den medisinen. For å holde nivået stabilt over tid. 

Anonymkode: 87833...6de

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...