Gå til innhold

Det brenner under oljefondet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreløpig ikke noe konkrete trusler, men Trump gjengen har blitt sint på Oljefondet siden de trakk seg ut at caterpillar:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Gyp1gq/naa-brenner-det-under-oljefondet

Hva kan de finne på? Trump kan finne på hva som helst. Ekstra toll i alle fall. Kanskje skatt på avkastningen i USA? 

Det kan hende flere land etter hvert synes det er urettferdig at Norge skal være styrtrike og ha passiv inntekt i evig tid etter å ødelegge klimaet.

Noen har jo foreslått formueskatt på utenlandske investeringer Norge... heldigvis er ideen avvist av Stoltenberg. Hva om andre land gjør det mot oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt delt i synet på dette.

På den ene siden mener jeg at vi ikke alltid skal danse etter USA sin pipe. Men med det sagt, hvor strategisk lurt var det å boikotte et selskap med virksomhet midt i hjertet til MAGA-republikanerne (diesel og metall og store motorer) bare fordi Israel benytter bulldozerne? Det blir litt som å boikotte Apple fordi IDF-soldater eller terrorister bruker iPhone. Det beskrives at det ikke er en politisk beslutning - vel - venstrepopulistisk er det, og det tror jeg nok at både jeg og republikanerne i USA kanskje tenker på. Klokt var det nok ikke.

Med det sagt, jeg tror Trump-leiren melker denne saken foreløpig for det den er verdt, litt i lys av "se de idiotene i woke-Europa som pisser på oss" - og så tror jeg den blir relativt raskt glemt. Jeg tviler på at dette får alvorlige konsekvenser for Norge. Men hvor lurt det var, og hvor gjennomtenkt det var, det er en annen sak.

Skrevet

Dette Trumputspillet viser med all tydelighet hvorfor det er riktig å ha en (politisk) uavhengig etisk komité utenfor oljefondet til å vurdere investeringene. Dersom omverden opplever Oljefondet som et politisk verktøy er det kjørt. Anbefaler dere å høre Kommentert-episoden på NRK der Nicolai Tangen er gjest. 

Drømmeautomat
Skrevet

Oljefondet var alltid delvis et politisk verktøy, uavhengig av hva politikere eller Tangen måtte hevde. Fondets eksistens var et politisk valg, mandatet ble bestemt av politikerne  og etikkrådet ble utnevnt av Bondevik II-regjeringen. I stedet for å late som noe annet burde Norge eie dette, slik USA nå gjør når de politiserer økonomien.

Lenge var det bare Norge og Kina som sto på Wikipedias liste over land som bedrev statskapitalisme. Nylig ble USA lagt til lista, så dette kan bli spennende.

https://en.wikipedia.org/wiki/State_capitalism

AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (35 minutter siden):

det er riktig å ha en (politisk) uavhengig etisk komité utenfor oljefondet til å vurdere investeringene. 

Dette gir ingen mening. Tenk om jeg slår person B. Så sier han hvorfor slo du meg. Så sier jeg, en helt uavhengig komite med medlemmer jeg valgte, og betingelser jeg bestemte at de skulle forholde seg til, bestemte helt uavhengig at jeg skulle slå deg. SÅ DA ER DET VEL GREIT???

Det er bare tull, den som bestemmer komitteens medlemmer/betingelser, er den som faktisk bestemmer. Du kan aldri komme deg unna det. Det er bare overfladisk tull.

Trump setter folk som er på høyresiden i høyesterett. Høyesterett i USA kan aldri bli uavhengig da, Høyesterett i USA er nå mye mer høyreradikal, er derfor abort greiene ble endret fordi den høyreradikale høyesteretten vedtok Roe abort greiene helt ulogiskt, og når Trump fikk sine folk inn så snudde det. "uavhengig"....

Anonymkode: e55c5...0ee

Skrevet
2 hours ago, Grendel said:

Noen har jo foreslått formueskatt på utenlandske investeringer Norge... heldigvis er ideen avvist av Stoltenberg. Hva om andre land gjør det mot oss?

Da regner jeg med Ap plutselig hadde blitt imot formuesskatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...