Gå til innhold

Etterlønn og sykepenger?


amarige

Anbefalte innlegg

Vet at man ikke kan motta arbeidsledighetstrygd og etterlønn samtidig.

Men, kan man motta sykepenger og etterlønn samtidig?

Man er jo ute av stand til å arbeide, så det er jo en forskjell fra å være arbeidsledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva hvis jeg blir sykemeldt i etterlønnsperioden? Hva blir da grunnlaget for sykepengene? Blir jeg ansett for å være arbeidstager, arbeidsledig eller annet, som etter som jeg har forstått bare utgjør 65% av vanlig inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Men hva hvis jeg blir sykemeldt i etterlønnsperioden? Hva blir da grunnlaget for sykepengene? Blir jeg ansett for å være arbeidstager, arbeidsledig eller annet, som etter som jeg har forstått bare utgjør 65% av vanlig inntekt?

Nei, blir du sykmeldt etter at arbeidsforholdet er opphørt blir det annerledes.

Retten til sykepenger spinner da enten ut av § 8-49 (som sist ble endret 1.1.2002 med tanke på nettopp etterlønn, men da slik etterlønn som er regulert av særlov) eller så blir det § 8-47 (midlertidig ute av arbeid). I sistnevnte tilfelle må du vise til inntektstap. Se

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-026.html#8-47

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-027.html#8-49

Forbehold: Bestemmelsen i § 8-49 er ny, det foreligger ikke rettspraksis. Hva som er mulig å oppnå gjennom en grundigere vurdering og evt klage-/ankebehandling kan jeg ikke forutsi her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...