Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På den ene side skal vi ha nullvisjon for selvmord, og det er ikke måte på uttalelser om hvor forferdelig det er at noen tar sitt eget liv.

På den annen side diskuteres det om vi skal følge etter Sveits og Nederland ved å tilby assistert selvmord og til og med aktiv dødshjelp.

Min erfaring er at flere av de som tar livet sitt gjør det av samme grunner som de som søker om assistert selvmord/aktiv dødshjelp.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er din erfaring med det? Altså, hvilke grunner går igjen?

Anonymkode: f8a57...38b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er din erfaring med det? Altså, hvilke grunner går igjen?

Anonymkode: f8a57...38b

Det vanligste er en kontinuerlig smerte som ikke har blitt bedre tross ulike behandlingstiltak over lengre tid.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (33 minutter siden):

På den ene side skal vi ha nullvisjon for selvmord, og det er ikke måte på uttalelser om hvor forferdelig det er at noen tar sitt eget liv.

På den annen side diskuteres det om vi skal følge etter Sveits og Nederland ved å tilby assistert selvmord og til og med aktiv dødshjelp.

Min erfaring er at flere av de som tar livet sitt gjør det av samme grunner som de som søker om assistert selvmord/aktiv dødshjelp.

Du får gjøre noe med det da. Slutt å klage.

Anonymkode: ab893...57b

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (47 minutter siden):

Du er mot nullvisjon for selvmord. Er du da for aktiv dødshjelp til psykiatriske pasienter? 

Anonymkode: d75eb...dd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er mot nullvisjon for selvmord. Er du da for aktiv dødshjelp til psykiatriske pasienter? 

Jeg synes nullvisjonen er noe stort tull.

Jeg vet ikke hva jeg mener om assistert selvmord/aktiv dødshjelp. Det er gode argumenter både for og mot.

AnonymBruker
Skrevet

Siden Nederland nevnes: det er forslag på bordet om at alder og kun alder kan være kriterium for å få assistert dødshjelp i Nederland. Friske over 75 kan da be om å bli avlivet. Det er en typisk utvikling i land med tillatt dødshjelp; grensene tøyes. Det skal ikke stor fantasi til for å se for seg hvordan enkelte utsettes for press fra familie og andre til å be om assistert selvdrap.

Anonymkode: 88f26...301

Skrevet
nachnoo skrev (54 minutter siden):

Selv synes jeg det er en stor forskjell på om en vil ta selvmord pga en feks er deprimert (og som kan behandles) eller om en ønsker å ta selvmord pga en uutholdelig smertetilstand som ikke blir bedre og som en må leve med.   

Har selv prøvd å ta mitt eget liv og er idag veldig glad for at jeg ikke greide det. Samtidig hadde jeg for noen år siden en lang periode med så store smerter døgnet rundt, at jeg begynte å tenke at hvis dette ikke gir seg, så orker jeg ikke mer. Heldigvis så ble jeg bedre, men skjønner at livet kan forbli uutholdelig pga smerter. Og da synes jeg en bør kunne få slippe. 

Uansett så er dette et utrolig vanskelig spørsmål.  Samtidig så går det jo ikke an å ha en null versjon og samtidig tillate assistert selvmord. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Siden Nederland nevnes: det er forslag på bordet om at alder og kun alder kan være kriterium for å få assistert dødshjelp i Nederland. Friske over 75 kan da be om å bli avlivet. Det er en typisk utvikling i land med tillatt dødshjelp; grensene tøyes. Det skal ikke stor fantasi til for å se for seg hvordan enkelte utsettes for press fra familie og andre til å be om assistert selvdrap.

Anonymkode: 88f26...301

Så det forslaget og det er skremmende synes jeg. Et menneskeliv er visst ikke mye verdt lengre

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke hva jeg mener om assistert selvmord/aktiv dødshjelp. Det er gode argumenter både for og mot.

Er det gode argumenter for å hjelpe psykiatriske pasienter til å ta livet av seg?

Jeg er redd for at det fort kan bli til «jaha, du har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, du lider svært mye, du kommer med hyppige trusler om selvmord, du ønsker å dø, du har prøvd et par ulike terapiformer uten suksess, ja, da innvilger jeg dødsønsket ditt: her har du en dødelig dose så det blir siste gang denne gangen».

Når skal man gi opp å behandle? Hvordan unngår man at egne følelser for pasienten eller hensynet til å unngå unødig ressursbruk går foran hensynet til pasienten? 

Jeg er helt motstander av aktiv dødshjelp. Jeg har likevel forståelse for at folk kan ønske å ta sitt eget liv under ulike omstendigheter, og jeg ville ikke dømt dem. Jeg har tenkt på ulike situasjoner der jeg ville tatt mitt eget liv (ikke relatert til psykiatri). Men jeg synes det er 100% galt av samfunnet å institusjonalisere å ta livet av folk, enten det er som straff eller tilsynelatende av barmhjertighet. Jeg synes eksempelet fra Nederland som er nevnt i tråden her viser at det fort kan bære galt avsted. Jeg synes heller ikke leger skal bli satt til å ta livet av folk - se på veterinærers selvmordsrate: det er ikke gøy å ta livet av dyr heller. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan unngår man at egne følelser for pasienten eller hensynet til å unngå unødig ressursbruk går foran hensynet til pasienten?

Man opptrer profesjonelt, og forholder seg til lovgivers intensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...