Gå til innhold

Det norske folk vet ikke sitt eget beste, er beskjeden fra Sveits

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

– Jeg synes synd på Norge. Dette kommer til å føre til massiv utflytting, sier investor Jan Petter Sissener.

Investor Jens Rugseth bor i Sveits og har også kastet seg inn i den norske skattedebatten.

– Jeg håper høyrepartiene blir med på å forhandle fornuftige budsjetter så vi unngår de vanvittige statsbudsjettene til venstresiden og MDG, sier han.

Eiendomsmilliardær Kjartan Aas bor også i Sveits. Det har han gjort siden 2021.

– Jeg mener at det norske folk ikke vet sitt eget beste, dette valget er et nytt eksempel på det!, sier han til E24 fra Andermatt i Sveits.

– I økonomisk sammenheng gir altfor mange inntrykk av at de er utstyrt med finansiell babyhjerne.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/3Mv1mA/sissener-forventer-at-erna-trekker-seg-jeg-synes-synd-paa-norge

Tror du det kommer til å gå på dunken nå?

Anonymkode: e0428...3ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er morsomt at de som sier det allerede selv har flyttet ut. Hadde vært interessant å vite om det var rød-grønn eller borgerlig regjering når de flyttet.

Men generelt sett har jeg liten tro på dommedagsprofetier. Det kommer alltid uansett hvem som sitter i regjering.

Anonymkode: 00103...4ed

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg tror ikke det kommer til å gå på dunken med det samme, men over lenger tid kan jeg ikke forstå at nåværende regjering er bra for velferden. Når oljen skal fases ut og få vil starte nye bedrifter, hva skal vi da leve av ? 

psykedeliker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (31 minutter siden):

Når oljen skal fases ut og få vil starte nye bedrifter, hva skal vi da leve av ?

Vi skal leve av sild og poteter slik vi gjorde før.

AnonymBruker
Skrevet

Finansiell babyhjerne. Den var god.. Kun fordi de er millionærer liksom.. herregud, bra valget ble som det ble, med et sterkt AP, SV, Rødt og MDG. SP kunne gjerne vært det laveste blant de partiene der men...

Anonymkode: 16c7b...1d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har seriøst slutta å høre på rikinger som  ikke kan komme seg fort nok ut av landet. 

Anonymkode: be538...dba

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det blir neppe store endringer, det blir det nesten aldri i Norge. Men deler av formueskatten ser jeg problemer med. Man kan mislike disse rikingene så mye man vil, men hvis mange av dem flytter og trekker midlene ut av Norge så blir det et problem for norsk økonomi.

Skulle gjerne sett en betydelig økning av skatt på eiendom, men det går ingen politikere inn for, ville vært politisk suicid. 

psykedeliker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Man kan mislike disse rikingene så mye man vil, men hvis mange av dem flytter og trekker midlene ut av Norge så blir det et problem for norsk økonomi.

Det er både teoretisk og praktisk mulig å hindre dem i å ta med maskiner og produksjonsmidler ut av landet, men det krever politisk vilje.

Drømmeautomat
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det er både teoretisk og praktisk mulig å hindre dem i å ta med maskiner og produksjonsmidler ut av landet, men det krever politisk vilje.

Det er det nok, men blir neppe så mange nye startups her da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har seriøst slutta å høre på rikinger som  ikke kan komme seg fort nok ut av landet. 

Anonymkode: be538...dba

Problemet er, det er bare rikingene som betaler skatt i Norge, alle oss vanlige folk får mye mer i ytelser/etc enn vi betaler inn, vi FÅR skatt vi betaler ikke skatt, men fordi det "trekkes" skatt fra lønna tror vi at vi "betaler" skatt, som rikingene gjør, men det er ikke riktig.

Ser ofte det på forumet her, offentlige ansatte som tror de betaler skatt (av den skattefinansierte lønna deres), jeg tror mye av problemet er at folk ikke forstår hvor mye staten gir, og hvor mye det hentes fra de rike, folk vil bare at det skal hentes mer, men fra hvor...

Dagens næringsliv er mye mer kapitalkrevende enn før også, så om alle med kapital drar, blir det veldig vanskelig å få startet opp noe som helst, utlendingene gidder definitivt ikke investere her, så om rike nordmenn også forsvinner da ser det veldig mørkt ut.

Kommunisme/sosialisme/miljøfokus, fungerer ikke i en kapitalistisk verden. Angående klima: jo mer din bedrift bruker av penger på "klima", jo dårligere står de i konkurransen mot bedrifter i utlandet, og i kapitalismen betyr det, du taper bedriften går under.

Lykke til -_- 

Anonymkode: 57163...7d7

Skrevet

Situasjonen i Norge i dag er at vi praktisk talt bare har olje og vannkraft. Olje og gass har passert toppen.  

Vi trenger nye næringer i 100 - 1000 milliardersklassen som ikke er basert på olje eller strøm. Det burde skjedd for 10 år siden. Det er veldig dårlig timing å drive krig mot alle andre bransjer.

Hva gjør vi? Hjelpepakke på 65 milliarder til oljenæringen....det snakker ingen om. Havvind som delvis er en plan for å sysselsette oljeingeniører i fremtiden.

Da er det viktig å skvise daglivarebransjen som har 3% margin og nøkternt lønnsnivå.

Jeg så forresten en gladnyhet nylig hvor en norsk bedrift skal bygge et stort oppdrettsanlegg i Japan. Hvorfor ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

– Jeg synes synd på Norge. Dette kommer til å føre til massiv utflytting, sier investor Jan Petter Sissener.

Investor Jens Rugseth bor i Sveits og har også kastet seg inn i den norske skattedebatten.

– Jeg håper høyrepartiene blir med på å forhandle fornuftige budsjetter så vi unngår de vanvittige statsbudsjettene til venstresiden og MDG, sier han.

Eiendomsmilliardær Kjartan Aas bor også i Sveits. Det har han gjort siden 2021.

– Jeg mener at det norske folk ikke vet sitt eget beste, dette valget er et nytt eksempel på det!, sier han til E24 fra Andermatt i Sveits.

– I økonomisk sammenheng gir altfor mange inntrykk av at de er utstyrt med finansiell babyhjerne.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/3Mv1mA/sissener-forventer-at-erna-trekker-seg-jeg-synes-synd-paa-norge

Anonymkode: e0428...3ce

Det er grenser for hvor ille det kan gå med Norge som tross alt har oljefondet, men det vil komme en skikk kalddusj.

Politikere i vestlige land tenker ikke langsiktig.

Skrevet

Det skulle vært interessant å gjennomføre et valg hvor man fikk 1 stemme pr krone man betalte i skatt.

Kanskje noen da ville innse at disse jævla ubrukelige rikingene faktisk bidrar en del til fellesskapet? 

Skrevet
Grendel skrev (13 minutter siden):

Det er grenser for hvor ille det kan gå med Norge som tross alt har oljefondet, men det vil komme en skikk kalddusj.

Politikere i vestlige land tenker ikke langsiktig.

Min erfaring er at nordmenn gladelig vil kaste bort hele oljefondet på klimapolitikk/flyktningpolitkk, i det minste indirekte, så at det er grenser for hvor ille det kan gå er jeg uenig i, men det vil ta noe tid det er riktig.

Anonymkode: 57163...7d7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...