Gå til innhold

Tilregnelig eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt

• Philip Manshaus møter i retten igjen etter at nye sakkyndige mener han var psykotisk da han utførte drapet og terrorhandlingen i 2019.
  • Han ble opprinnelig dømt til 21 års forvaring, men saken er gjenåpnet på grunn av tvil om tilregnelighet.
  • Påtalemyndigheten mener fremdeles at han var tilregnelig, mens forsvarer Unni Fries ser fram til ny bevisførsel i retten.

Oslo tingrett må vurdere om Philip Manshaus var psykotisk eller ikke da han drepte søsteren og tok seg inn i Al-Noor-moskeen i Bærum med våpen. 

Hva tror du?

https://www.dagbladet.no/nyheter/i-retten-igjen-ikke-lett/83568256

Anonymkode: 3307e...dda

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Jeg tror han er en skrudd jævel, men at han ikke var gal nok til at han burde slippe straff. Lovene ang. utilregnelighet er nokså sære i Norge.

Skrevet

Ikke bruk mer penger vi ikke har på sånne. På tide å skåne menneskeheten for de som ikke kan leve med normer som er satt. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg tror ikke han var veldig psykotisk./ Jeg synes dommen bør stå. Litt for lettvint å bli dømt til tvunget psykisk helsevern. At det var sykdom i bildet tror jeg nok, det er ikke vanlig å bytte overbevisning fra kristen til homo til nazist osv som andre bytter sokker.

Skrevet

Det er mulig han synes det ikke var så kult å være i fengsel og at han prøver det han kan for å slippe billigere unna. Ellers har jo psykiatere gitt han diagnosen schizoaffektiv lidelse og sier han var psykotisk da han gjorde det og har vært psykotisk i lang tid. Samtidig var det noen andre psykiatere på den opprinnelige rettssaken hans som fastslo at han var tilregnelig. Han har sannsynligvis fått behandling nå mot sykdommen sin og han sier også at han angrer veldig og at det skulle vært ugjort. Om han mener det eller ikke er vanskelig å si.

Men hvis de sakkyndige mener han er utilregnelig ville jeg stolt på det.

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Men det er alltid like rart når en som er rolig, vennlig og kjærlig gjennom oppveksten ender opp med å bli det motsatte. Likevel skjer det igjen og igjen.

Anonymkode: 1c441...8da

Skrevet

Hvordan kan vi som ikke har undersøkt han ha en mening om dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Folk liker ikke å innse at også de som har gjort grusomme ting kan ha gjort det pga psykiske diagnoser som schizofreni og psykose. Det ser man f. Eks her. 

Anonymkode: 24ac8...8a0

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro han ikke ble sett eller forstått i oppveksten. Slet sikkert mye i det stille. Ikke alle skulle fått barn. At han har tunge diagnoser er vel ikke sjokkerende etter det han har gjort. Han var vel en av de som hverken fikk hjelp, forståelse eller ble sett

Anonymkode: f2390...3cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil tro han ikke ble sett eller forstått i oppveksten. Slet sikkert mye i det stille. Ikke alle skulle fått barn.

Generell bemerkning som ikke har spesielt med PM å gjøre: Det er ikke alltid sånn at foreldrene har skylden for at barna deres blir psykisk syke eller utvikler rusproblemer. Det blir litt for enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

Generell bemerkning som ikke har spesielt med PM å gjøre: Det er ikke alltid sånn at foreldrene har skylden for at barna deres blir psykisk syke eller utvikler rusproblemer. Det blir litt for enkelt. 

Jeg står fortsatt på mitt om dette. Vi vet alle at miljø har mye å si for psykiske plager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg står fortsatt på mitt om dette. Vi vet alle at miljø har mye å si for psykiske plager.

Jeg påstår ikke at miljøet er uvesentlig, men at man kan bli rammet av alvorlig psykisk sykdom uten at foreldrene har skylden. Verden er ikke så enkel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil tro han ikke ble sett eller forstått i oppveksten. Slet sikkert mye i det stille. Ikke alle skulle fått barn. At han har tunge diagnoser er vel ikke sjokkerende etter det han har gjort. Han var vel en av de som hverken fikk hjelp, forståelse eller ble sett

Ut fra hva som er kommet frem i pressen fra familie og venner virker det tvertimot som han har hatt en god oppvekst. Kan jo likevel hende at ting har skjedd under skoletiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ut fra hva som er kommet frem i pressen fra familie og venner virker det tvertimot som han har hatt en god oppvekst. Kan jo likevel hende at ting har skjedd under skoletiden.

Han mistet sin mor til selvmord.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hans mor begikk selvmord. Ikke bare er dette traumatisk for et barn, men det kan tyde på at det er psykisk lidelse i familien, og det er nærliggende å tenke i retning bipolar basert på selvmordet uten andre opplysninger, samt hans egen diagnose som schizoaffektiv. Det er uansett genetisk overlapp mellom bipolar og schizofreni.

Han ble trolig født med en genetisk sårbarhet, som så kom til uttrykk på denne måten. Det er ikke vits i å forsøke å finne forklaringer i oppvekst eller oppdragelse på noe som i svært høy grad er genetisk betinget (men multifaktorielt og vanskelig å forutse).

Om noe, tenker jeg at vi bør få større bevissthet rundt utvikling av psykose hos unge, så foreldre og lærere, og andre de er i kontakt med, klarer å plukke det opp tidsnok, før det skjer forferdelige ting.

Han beskrives på en helt annen måte i denne rettssaken enn i den forrige, så et eller annet har skjedd. Jeg tolker det som et resultat av behandling. Dette står i skarp kontrast til Breivik, som uten behandling fortsatt oppfører seg like hårreisende merkelig i hver eneste opptreden. 

Anonymkode: 6e3e6...f12

AnonymBruker
Skrevet

Fra forrige rettsrunde husker jeg at han forklarte seg om motivet for å drepe stesøsteren. Det han da sa var at han trodde hun utgjorde en trussel for hans foreldre, og han ville beskytte dem. Dette lyder som en typisk vrangforestilling i psykose, samtidig som det er tankegods basert på farlig rasistisk grums fra diverse internettfora. Det blir nok vanskelig å ta stilling til spørsmålet om tilregnelighet.

AnonymBruker
Skrevet
On 9/12/2025 at 11:21 AM, AnonymBruker said:

Fra forrige rettsrunde husker jeg at han forklarte seg om motivet for å drepe stesøsteren. Det han da sa var at han trodde hun utgjorde en trussel for hans foreldre, og han ville beskytte dem. Dette lyder som en typisk vrangforestilling i psykose, samtidig som det er tankegods basert på farlig rasistisk grums fra diverse internettfora. Det blir nok vanskelig å ta stilling til spørsmålet om tilregnelighet.

De må/burde se mer på funksjonsnivået hans heller enn kun hva han tenkte om ditten og datten. Er funksjonsnivået som sier noe om hvor syk han eventuelt var. 

Anonymkode: 24ac8...8a0

AnonymBruker
Skrevet

Philip Manshaus har forandret seg så mye at det er mulig å se ham for seg som en fri mann.

Dommen hadde èn svakhetDe sakkyndige var ikke i den minste tvil om at Manshaus var psykisk frisk og tilregnelig, de så ingen tegn til psykose og mente at han heller ikke har noen personlighetsforstyrrelser. 

Stikk i strid med deres inntrykk og mot Manshaus eget ønske prosederte hans forsvarer Unni Fries likevel på utilregnelighet. Det var uvanlig og sterkt å høre henne argumentere for hvorfor hun mente klienten var så syk at han må anses uskyldig og dømmes til tvunget psykisk helsevern.

Det var også umulig å ettergå. Store deler av bevisførselsen gikk for lukkede dører. At familien ønsket å holde private tragedier og helseopplysninger privat er forståelig, men hemmelighold truer rettssikkerheten. Jeg omtalte den gang at moras selvmord var Philip Manshaus' første minne i livet, men at flere nære familiemedlemmer også har valgt å avslutte sine liv og familiens omfattende historie med alvorlig psykisk sykdom i flere generasjoner ble ikke offentlig kjent den gang. Mandag fortalte Philip Manshaus' tante detaljert om dette i retten.

To og et halvt år etter dommen ble Manshaus innlagt på Dikemark med akutt psykoselidelse. Forsvareren søkte om gjenopptakelse av saken, og nye sakkyndige har til Gjenopptakelseskommisjonen erklært at de mener Philip Manshaus var psykotisk også på gjerningsøyeblikket i 2019. Saken ble besluttet gjenåpnet og de tre sakkyndige fra den første rettssaken ble bedt om å levere en tilleggserklæring. To av tre mener fortsatt at Manshaus er tilgjengelig, en mener nå han er psykisk syk. Påtalemyndigheten har på nytt tiltalt Manshaus som tilregnelig.

Denne rettssaken kan kaste nytt lys over sammenhengen mellom psykisk sykdom og terrorisme. Helt siden de motstridende sakkyndige-rapportene i 22. juli-rettssaken i 2011 har det vært skapt et feilaktig bilde i den offentlige debatten, av at en gjerningsperson er enten syk eller politisk motivert. Dette er en falsk motsetning, psykisk syke er ekstra sårbare for radikalisering. Og man kan selvsagt også være psykisk syk og tilregnelig samtidig.

https://www.dagbladet.no/meninger/fullstendig-forvandlet/83594073

Anonymkode: 3307e...dda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...