Gå til innhold

Regjeringen fiflet med ventelistene i helsevesenet før valget. – Jeg blir så sint når jeg ser han på TV, regjeringens skryt er en bløff

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/jeg-blir-sa-sint-nar-jeg-ser-han-pa-tv/18065298/ 

Etter måneder i helsekø fikk 74 år gamle Gerd Reidun Westerheim endelig en innkalling fra Sykehuset Innlandet på Gjøvik. Timen var satt til 15. mai klokken 16. For å komme dit måtte hun kjøre i to og en halv time – med sterke smerter i kneet.

– Kirurgen jeg møtte var ærlig. Hun sa at politikerne har bedt dem kalle inn alle som ventet. Hun fortalte at jeg etter denne samtalen ikke lenger stod på venteliste, men at det ikke har fått meg noe nærmere operasjon.

Sykehuset bekrefter at dette ikke er unikt, men tvert imot i tråd med «gjeldende prioriteringsveiledere».

– Når retten til helsehjelp er innfridd, skjer videre behandling etter medisinsk prioritering. Helsehjelpen er da definert som startet og et behandlingsløp påbegynt, forklarer Ellen Henriette Pettersen, direktør for medisin og helsefag ved Sykehuset Innlandet.

Kort tid etter fikk Westerheim se helseminister Jan Christian Vestre på TV 2 Nyhetene, der han skrøt av at ventelistetallene hadde gått kraftig ned.

– Det er det verste sviket jeg har opplevd i mitt liv. Når jeg ser Vestre på TV klappe seg selv på skuldra, så blir jeg så sint. Jeg må gå noen runder i TV-stua for å roe meg ned, sier Westerheim.

Hun opplever regjeringens fremstilling som direkte villedende: Pasientene tas av ventelistene, men kommer bare inn i en ny kø før de får faktisk behandling.

Kritikken mot regjeringens håndtering har økt. Mange peker på at presset på helsepersonell og omfattende overtidsbruk har vært uforsvarlig, mens andre – som Westerheim – peker på at statistikken pynter på virkeligheten fremfor å løse problemene.

«I tråd med forskrift om ventelisteregistrering avvikles man fra venteliste når man har hatt en første konsultasjon fordi behandlingen har startet», lyder den korte forklaringen fra statssekretær Karl Erik Bekeng (Ap).

Helse- og omsorgsdepartementet har samtidig løftet frem at ventetiden til «påbegynt helsehjelp» er redusert.

– Jeg er stolt over at vi har lykkes og vil takke fremragende ansatte og ledere som virkelig har stått på for å komme hit vi er i dag, uttalte helseminister Jon Christian Vestre i departementets melding.

Anonymkode: 608c3...bfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull hele greia, vi er nødt til å privatisere, å leke med tall fordi budsjettet er for lite, løser ingenting, det utsetter og gjør overgangen vanskeligere. Savner at politikere tar ansvar og sier det som det er, de har ikke sjangs til å dekke folks behov for helsehjelp, med budsjettet de har tilgjengelig. 

En mulig løsning er å betale for å slippe køen ikke hele kostanden men f.eks 20% el.l av hva behandlingen koster staten. Jada, "2 tiered system", urettferdig, blablabla, enig i det, men, vi har ingen andre gode valg, så må en kjøpe forsikring eller dekke av egen lomme om en vil ha kjapp behandling, eller vente mulig veldig lenge i køen ellers. At mange folk da betaler ekstra inn i systemet for å slippe køen, vil gjøre at flere leger kan finansieres, altså det blir en ekstra skatt på sett og vis, som kun betales av de som har råd, og de som ikke har råd må betale med å vente lenge på behandling, som de uansett må i dag.

I en eventyrverden, er alt gratis og alle er like og alle levde lykkelige i alle sine dager, slik regjeringen virker tro de skal levere til oss, men når virkeligheten ikke matcher må en forholde seg til de faktiske forhold og finne løsninger selv om de ikke er ideelle og hva vi ønsker, er det hva som er nødvendig.

Dersom AP fortalte sannheten om deres politikk, ville de ikke fått mange stemmer, så at de lyver og manipulerer kommer ikke som noen overraskelse på meg.

Lykke til.

Anonymkode: 45631...e2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/jeg-blir-sa-sint-nar-jeg-ser-han-pa-tv/18065298/ 

Etter måneder i helsekø fikk 74 år gamle Gerd Reidun Westerheim endelig en innkalling fra Sykehuset Innlandet på Gjøvik. Timen var satt til 15. mai klokken 16. For å komme dit måtte hun kjøre i to og en halv time – med sterke smerter i kneet.

– Kirurgen jeg møtte var ærlig. Hun sa at politikerne har bedt dem kalle inn alle som ventet. Hun fortalte at jeg etter denne samtalen ikke lenger stod på venteliste, men at det ikke har fått meg noe nærmere operasjon.

Sykehuset bekrefter at dette ikke er unikt, men tvert imot i tråd med «gjeldende prioriteringsveiledere».

– Når retten til helsehjelp er innfridd, skjer videre behandling etter medisinsk prioritering. Helsehjelpen er da definert som startet og et behandlingsløp påbegynt, forklarer Ellen Henriette Pettersen, direktør for medisin og helsefag ved Sykehuset Innlandet.

Kort tid etter fikk Westerheim se helseminister Jan Christian Vestre på TV 2 Nyhetene, der han skrøt av at ventelistetallene hadde gått kraftig ned.

– Det er det verste sviket jeg har opplevd i mitt liv. Når jeg ser Vestre på TV klappe seg selv på skuldra, så blir jeg så sint. Jeg må gå noen runder i TV-stua for å roe meg ned, sier Westerheim.

Hun opplever regjeringens fremstilling som direkte villedende: Pasientene tas av ventelistene, men kommer bare inn i en ny kø før de får faktisk behandling.

Kritikken mot regjeringens håndtering har økt. Mange peker på at presset på helsepersonell og omfattende overtidsbruk har vært uforsvarlig, mens andre – som Westerheim – peker på at statistikken pynter på virkeligheten fremfor å løse problemene.

«I tråd med forskrift om ventelisteregistrering avvikles man fra venteliste når man har hatt en første konsultasjon fordi behandlingen har startet», lyder den korte forklaringen fra statssekretær Karl Erik Bekeng (Ap).

Helse- og omsorgsdepartementet har samtidig løftet frem at ventetiden til «påbegynt helsehjelp» er redusert.

– Jeg er stolt over at vi har lykkes og vil takke fremragende ansatte og ledere som virkelig har stått på for å komme hit vi er i dag, uttalte helseminister Jon Christian Vestre i departementets melding.

Anonymkode: 608c3...bfd

Hadde vi ikke her i Norge vært så trauste og flegmatisk anlagt, ville vi tatt til gatene slik de gjør i Frankrike.

Anonymkode: 72ae7...bb6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...