Gå til innhold

Plukker du sopp?

Anbefalte innlegg

påskelilje
Skrevet

Jeg er oppvokst med en far som alltid har plukket sopp. Har gode minner fra søndagstur i skogen med sopptur, soppbok og kniv, og deilige smørbrød om kvelden.

Jeg var lenge redd for å plukke på egenhånd, men for noen år siden tok jeg tak og fikk min far til å lære meg såpass mye at jeg kunne stole på meg selv. Jeg er ekstremt nøye, plukker alltid bare én og én sopp og lar alltid soppen bli igjen dersom jeg er usikker. Siden sopplukking var en vanlig aktivitet for oss da jeg var barn og ungdom, har jeg tenkt at det var normen 😄 Men har jo forstått etter hvert at det er relativt få som har kunnskap om sopp.

Disse soppene er jeg trygg på:

Kantarell, traktkantarell,  gul trompetsopp, sort trompetsopp, blek piggsopp,  navlepiggsopp, matblekksopp, rødskrubb.

Steinsopp, rimsopp, brunskrubb og matriske har jeg funnet såpass lite av at jeg ikke føler meg helt trygg ennå på egenhånd, så da må jeg få bekreftelse på dem av min far eller andre soppkyndige 😊

Plukker dere sopp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg plukker ikke sopp. Kjenner igjen kantarell, men liker ikke sopp generelt sett. Verken smaken, lukta eller konsistensen. 😅

Skrevet
påskelilje skrev (19 minutter siden):

Plukker dere sopp?

Nei, jeg er såpass lite glad i sopp at det ikke frister, i tillegg til at jeg ikke hadde tort nettopp pga det med at det er uhyre lett å få med seg noe giftig.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Bare fleinsopp. Neida. Ikke glad i sopp, kan spise champion på pizza om den er skjært tynn.

Gikk på kokkelinja på vgs, og mitt team presterte å plukke hvit fluesopp. Det ble jo kontrollert, så ingen fare.

Skrevet
Lillemus skrev (18 minutter siden):

Nei, jeg er såpass lite glad i sopp at det ikke frister, i tillegg til at jeg ikke hadde tort nettopp pga det med at det er uhyre lett å få med seg noe giftig.

Jeg liker ikke sopp på boks, sånn hermetiske, som er vanlig på pizza. Helt annerledes smak og konsistens når en steker den selv. Men det er jo litt spesielt,  så jeg skjønner godt at noen ikke liker det 😊 Mannen min tåler ikke sopp, så jeg får alt selv, unntatt når ungene er hjemme. De elsker det!

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (13 minutter siden):

Bare fleinsopp. Neida. Ikke glad i sopp, kan spise champion på pizza om den er skjært tynn.

Gikk på kokkelinja på vgs, og mitt team presterte å plukke hvit fluesopp. Det ble jo kontrollert, så ingen fare.

Plukket dere virkelig hvit fluesopp og trodde den var spiselig? Grøss!!!

Skrevet
Vhanja skrev (21 minutter siden):

Nei, jeg plukker ikke sopp. Kjenner igjen kantarell, men liker ikke sopp generelt sett. Verken smaken, lukta eller konsistensen. 😅

Det er lov det 😄

Skrevet
påskelilje skrev (8 minutter siden):

Jeg liker ikke sopp på boks, sånn hermetiske, som er vanlig på pizza. Helt annerledes smak og konsistens når en steker den selv. Men det er jo litt spesielt,  så jeg skjønner godt at noen ikke liker det 😊 Mannen min tåler ikke sopp, så jeg får alt selv, unntatt når ungene er hjemme. De elsker det!

Jeg har begynt å like det når jeg kjøper fersk champingnon i butikken og steker selv, men ikke på boks nei, det blir ikke det samme.

Skrevet

Hender jeg plukker kantareller om jeg kommer over (kan få litt blod på tann om jeg kommer over et "felt"), men min soppinteresse strekker seg ikke lengre enn det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...