Gå til innhold

Plukker du sopp?

Anbefalte innlegg

påskelilje
Skrevet

Jeg er oppvokst med en far som alltid har plukket sopp. Har gode minner fra søndagstur i skogen med sopptur, soppbok og kniv, og deilige smørbrød om kvelden.

Jeg var lenge redd for å plukke på egenhånd, men for noen år siden tok jeg tak og fikk min far til å lære meg såpass mye at jeg kunne stole på meg selv. Jeg er ekstremt nøye, plukker alltid bare én og én sopp og lar alltid soppen bli igjen dersom jeg er usikker. Siden sopplukking var en vanlig aktivitet for oss da jeg var barn og ungdom, har jeg tenkt at det var normen 😄 Men har jo forstått etter hvert at det er relativt få som har kunnskap om sopp.

Disse soppene er jeg trygg på:

Kantarell, traktkantarell,  gul trompetsopp, sort trompetsopp, blek piggsopp,  navlepiggsopp, matblekksopp, rødskrubb.

Steinsopp, rimsopp, brunskrubb og matriske har jeg funnet såpass lite av at jeg ikke føler meg helt trygg ennå på egenhånd, så da må jeg få bekreftelse på dem av min far eller andre soppkyndige 😊

Plukker dere sopp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg plukker ikke sopp. Kjenner igjen kantarell, men liker ikke sopp generelt sett. Verken smaken, lukta eller konsistensen. 😅

Skrevet
påskelilje skrev (19 minutter siden):

Plukker dere sopp?

Nei, jeg er såpass lite glad i sopp at det ikke frister, i tillegg til at jeg ikke hadde tort nettopp pga det med at det er uhyre lett å få med seg noe giftig.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Bare fleinsopp. Neida. Ikke glad i sopp, kan spise champion på pizza om den er skjært tynn.

Gikk på kokkelinja på vgs, og mitt team presterte å plukke hvit fluesopp. Det ble jo kontrollert, så ingen fare.

påskelilje
Skrevet
Lillemus skrev (18 minutter siden):

Nei, jeg er såpass lite glad i sopp at det ikke frister, i tillegg til at jeg ikke hadde tort nettopp pga det med at det er uhyre lett å få med seg noe giftig.

Jeg liker ikke sopp på boks, sånn hermetiske, som er vanlig på pizza. Helt annerledes smak og konsistens når en steker den selv. Men det er jo litt spesielt,  så jeg skjønner godt at noen ikke liker det 😊 Mannen min tåler ikke sopp, så jeg får alt selv, unntatt når ungene er hjemme. De elsker det!

påskelilje
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (13 minutter siden):

Bare fleinsopp. Neida. Ikke glad i sopp, kan spise champion på pizza om den er skjært tynn.

Gikk på kokkelinja på vgs, og mitt team presterte å plukke hvit fluesopp. Det ble jo kontrollert, så ingen fare.

Plukket dere virkelig hvit fluesopp og trodde den var spiselig? Grøss!!!

påskelilje
Skrevet
Vhanja skrev (21 minutter siden):

Nei, jeg plukker ikke sopp. Kjenner igjen kantarell, men liker ikke sopp generelt sett. Verken smaken, lukta eller konsistensen. 😅

Det er lov det 😄

Skrevet
påskelilje skrev (8 minutter siden):

Jeg liker ikke sopp på boks, sånn hermetiske, som er vanlig på pizza. Helt annerledes smak og konsistens når en steker den selv. Men det er jo litt spesielt,  så jeg skjønner godt at noen ikke liker det 😊 Mannen min tåler ikke sopp, så jeg får alt selv, unntatt når ungene er hjemme. De elsker det!

Jeg har begynt å like det når jeg kjøper fersk champingnon i butikken og steker selv, men ikke på boks nei, det blir ikke det samme.

Skrevet

Hender jeg plukker kantareller om jeg kommer over (kan få litt blod på tann om jeg kommer over et "felt"), men min soppinteresse strekker seg ikke lengre enn det.

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Anbefaler på det varmeste denne nettsiden og appen: https://app.soppkontroll.no/ Der er det folk som har peiling som kan se bilder av soppen du har plukket og konkludere med om den er spiselig, uspiselig eller rett og slett giftig! Det skjer jo selvsagt på eget ansvar men mye tryggere enn å gjette eller bare kikke fra en bok. Jeg har plukket en del sopp og sendt inn til vurdering og har fått svar ganske raskt! Har også fått mye god sopp som jeg har stekt i smør eller brukt i pastaretter og slikt!

Den forsvunne diamanten
Skrevet
påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg er oppvokst med en far som alltid har plukket sopp. Har gode minner fra søndagstur i skogen med sopptur, soppbok og kniv, og deilige smørbrød om kvelden.

Jeg var lenge redd for å plukke på egenhånd, men for noen år siden tok jeg tak og fikk min far til å lære meg såpass mye at jeg kunne stole på meg selv. Jeg er ekstremt nøye, plukker alltid bare én og én sopp og lar alltid soppen bli igjen dersom jeg er usikker. Siden sopplukking var en vanlig aktivitet for oss da jeg var barn og ungdom, har jeg tenkt at det var normen 😄 Men har jo forstått etter hvert at det er relativt få som har kunnskap om sopp.

Disse soppene er jeg trygg på:

Kantarell, traktkantarell,  gul trompetsopp, sort trompetsopp, blek piggsopp,  navlepiggsopp, matblekksopp, rødskrubb.

Steinsopp, rimsopp, brunskrubb og matriske har jeg funnet såpass lite av at jeg ikke føler meg helt trygg ennå på egenhånd, så da må jeg få bekreftelse på dem av min far eller andre soppkyndige 😊

Plukker dere sopp?

Så koselig! Det er en fin aktivitet når man har greie på det❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plukker sopp, ja, men mindre enn før. Steinsopp er favoritten, men kantarell, trompetsopp og blek piggsopp er også stas å finne. 

Pleier tørke soppen i dehydrator, da holder den seg lenge og er enkel å bruke i forskjellige matretter. 

Anonymkode: 78fc5...47a

stjernestøv
Skrevet

Jeg er glad i sopp men har ikke peiling på det. 

Skrevet
Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg plukker heller ikke sopp og som deg så liker jeg ikke sopp. Får jeg stekt sopp i små biter (feks på pizza) så spiser jeg det, men greier ikke store biter. For meg er konsistensen det verste. 😅

Worriesome Plenty 2
Skrevet
påskelilje skrev (2 timer siden):

Plukket dere virkelig hvit fluesopp og trodde den var spiselig? Grøss!!!

Ja, vi tok det vel ikke veldig seriøst heller. Men hun som hadde boken sa den lignet på en spiselig en. Vet ikke hvilken, da dette er svært lenge siden.

påskelilje
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (32 minutter siden):

Ja, vi tok det vel ikke veldig seriøst heller. Men hun som hadde boken sa den lignet på en spiselig en. Vet ikke hvilken, da dette er svært lenge siden.

Den kan likne på en av sjampinjongene. Jeg hadde ikke turd å plukke sjampinjong uten å ha med en som kunne bekrefte det helt sikkert.

Det er jo 4 dødelige sopper i Norge: Hvit fluesopp,  grønn fluesopp,  spiss giftslørsopp og butt giftslørsopp. I tillegg finnes det flere som en kan bli skikkelig dårlige av.

påskelilje
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (2 timer siden):

Så koselig! Det er en fin aktivitet når man har greie på det❤️

Ja, veldig fin aktivitet 🍁🧡🍂

Skrevet

Ja, jeg plukker sopp. Kantarell har jeg plukket lenge, men de siste årene har jeg utvidet repertoaret med traktkantarell, svart trompetsopp og rødgul piggsopp. 

Jeg har plukket steinsopp hvis jeg går tur sammen med en kjenner, men har ikke knukket koden for den selv. Riktignok kan den ikke forveksles med noen giftige sopper, så her risikerer man bare å ødelegge middagen og ikke nyrene, men jeg tar ikke sjansen uanset. 

I fjor var det et fantastisk soppår og jeg fikk nesten helt overtenning på å ut og plukke. Plukket masse – både til fryser og tørkemaskin. 

Skrevet (endret)

Jeg har plukket sopp i 25 år, og gleder meg alltid til å fylle fryseren fra sensommeren og utover høsten. Jeg var i skauen senest i går, men fant desverre lite. Er likevel fornøyd med årets sesong, her har det bugnet av kantareller og steinsopp, og det antydes at det er et bra trakt-år også :D 

Som deg plukker heller ikke jeg alt mulig, men går ganske systematisk etter kantareller, piggsopp og steinsopp på tidlighøsten og traktkantareller og gul trompet på senhøsten. Når jeg går meg på matblekksopp, kremle eller granmatrisk blir de med hjem, men skrubb tar jeg ikke med, den syns jeg ikke er noe særlig etter 15 min avkok. Jeg plukker heller ikke champinjonger, jeg syns det er så mange andre ungsopper som ligner. 

Men altså - årets første spagetti med sopp og bacon i fløtesaus, mmm!

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...