Gå til innhold

Plukker du sopp?

Anbefalte innlegg

påskelilje
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (5 timer siden):

Anbefaler på det varmeste denne nettsiden og appen: https://app.soppkontroll.no/ Der er det folk som har peiling som kan se bilder av soppen du har plukket og konkludere med om den er spiselig, uspiselig eller rett og slett giftig! Det skjer jo selvsagt på eget ansvar men mye tryggere enn å gjette eller bare kikke fra en bok. Jeg har plukket en del sopp og sendt inn til vurdering og har fått svar ganske raskt! Har også fått mye god sopp som jeg har stekt i smør eller brukt i pastaretter og slikt!

Ja, jeg brukte den et par-tre ganger i fjor! Veldig nyttig!

Videoannonse
Annonse
påskelilje
Skrevet
stjernestøv skrev (4 timer siden):

Jeg er glad i sopp men har ikke peiling på det. 

Da er det lurt å la det være 😊

påskelilje
Skrevet
Kayia skrev (2 timer siden):

Jeg har plukket sopp i 25 år, og gleder meg alltid til å fylle fryseren fra sensommeren og utover høsten. Jeg var i skauen senest i går, men fant desverre lite. Er likevel fornøyd med årets sesong, her har det bugnet av kantareller og steinsopp, og det antydes at det er et bra trakt-år også :D 

Som deg plukker heller ikke jeg alt mulig, men går ganske systematisk etter kantareller, piggsopp og steinsopp på tidlighøsten og traktkantareller og gul trompet på senhøsten. Når jeg går meg på matblekksopp, kremle eller granmatrisk blir de med hjem, men skrubb tar jeg ikke med, den syns jeg ikke er noe særlig etter 15 min avkok. Jeg plukker heller ikke champinjonger, jeg syns det er så mange andre ungsopper som ligner. 

Men altså - årets første spagetti med sopp og bacon i fløtesaus, mmm!

Gøy at du også plukker sopp! En fin aktivitet om høsten 🧡🍂🍁 Jeg liker godt rødskrubb, og forsåvidt brunskrubb også.

Skrevet
påskelilje skrev (20 minutter siden):

Gøy at du også plukker sopp! En fin aktivitet om høsten 🧡🍂🍁 Jeg liker godt rødskrubb, og forsåvidt brunskrubb også.

Kjempefin aktivitet, og det beste jeg kan gjøre når det koker som værst på jobb. Jeg tenker jo KUN på sopp når jeg går rundt med falkeblikket :D 

påskelilje
Skrevet
Kayia skrev (1 time siden):

Kjempefin aktivitet, og det beste jeg kan gjøre når det koker som værst på jobb. Jeg tenker jo KUN på sopp når jeg går rundt med falkeblikket :D 

Kjenner meg igjen 🤩🙃😄 Har en travel uke,  så det blir nok ikke noe sopptur før til helga nå. Plukket matblekksopp lørdag og søndag

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...