Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei 20 år gammel jente, ca 60 kg og 1,67cm høy. ikke røyker. Jeg opplever å ha ofte ekstra hjerteslag. Dette kommer mest når jeg er stressa eller veldig mett. I tilegg har jeg de siste tre årene begynt å innimellom få "harahjerte" pluttselig høy puls. Somregel går det fort over, men det har hendt et par ganger at det har holdt på nermere 1.minutt ca.

Jeg har pågrunn av at jeg er kronisk syk, ulceriøs colitt, skjekket pulsen og hjertet med sånne sensorer på bena,magen osv. uten at noe noengang har vert noe feil.

Men jeg er fortsatt litt engstlig, jeg har sluttet å tenke på det og roet alt ned, fordi jeg har hørt at det ikke er farlig med litt ekstra slag og at det gjerne blir verre hvis man er bekymret for det. Og det merker jeg også, hvis det akkurat har skjedd og jeg stresser med det, skjer det igjen.

Men det som bekymrer meg er at det kommer når jeg minst aner det. Jeg har f.eks. våknet to ganger av at hjertet har løpt løpsk. Jeg tror det banker i takt, litt usikker når det gjelder ekstra slagene. Det har aldri gjort vondt. Men jeg har ofte stikkende smerter i bryst, nakke regionen.

Noenganger har det vært milde "stikkende" smerter når hjeret slår. Noe jeg tenker at kommer av stive muskler (har mye stive muskler rundt nakke rygg regionen)

Lurer på om jeg bare kan fortsette å over se det, eller om du synes jeg må gå til legen.

Mormoren min hadde hjertefeil, noe med dørene i hjertet, hun ble operet nyfødt.

På forhånd tusentakk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49593-l%C3%B8psk-hjerte/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Midtimellom.

De ekstraslagene du kjenner er høyst sannsynlig uskyldige og et normalt fenomèn. De kan ha tendens til å hope seg opp når man er i en "stresset" situasjon, etter større måltider, etc.

Du nevner imidlertid at du har perioder med plutselig innsettende, rask, regelmessig puls. Dette er et ikke så sjeldent forekommende symptom, som kan ha forskjellige årsaker, de aller fleste av helt uskyldig karakter, og som ikke trenger noen som helst behandling.

Hvis disse "plagene" er hyppige hos deg, vil det være ønskelig å få hjerteaktiviteten noe gundigere registrert, slik at man kan karakterisere hjerterytmen når du opplever din raske puls. Dette gjøres lettest ved hjelp av en båndspiller som registrerer ditt EKG kontinuerlig over et helt døgn. Forutsetningen for at en slik "Holter-monitorering" skal ha verdi, er at du får dine symptomer under registreringen.

Det er mulig at det ikke er reell indikasjon for å undersøke deg videre. Ta problemet opp med din lege. Det er viktig at du får sortert dette relativt raskt, slik at du ikke kommer inn i en tilstand av mer angst-nevrotisk karakter, og dermed blir fiksert til at ditt hjerte ikke er helt i orden, hvilket det sannsynligvis er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49593-l%C3%B8psk-hjerte/#findComment-203073
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...