Gå til innhold

Syk av psykiatrien - hvor kan man gå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har mottatt flere ulike typer behandling fra psykiatrien og flere ulike diagnoser. Jeg har møtt flinke folk, noen litt mindre flinke folk og direkte fæle folk. Noe av behandlingen har vært bra, men noe har også vært dårlig og det har bidratt til å gjøre meg sykere.

Det føles som at jeg har store åpne sår, som kanskje alltid vil være med meg, men som uansett vil ta lang tid å gro. Det er som om jeg kom inn i psykiatrien som et vanlig menneske i en tøff situasjon, og at jeg kom ut igjen som en demon.

Jeg føler ikke det nytter å snakke med noen i psykiatrien om dette fordi jeg da risikerer å bli møtt på en dårlig måte igjen, som gjør alt enda verre. Jeg føler meg knust, og jeg trenger å sette sammen bitene igjen. Jeg vil ikke at noen skal plukke meg fra hverandre for å finne flere feil.

Finnes det noen steder/tilbud hvor man kan få hjelp til å komme seg etter å ha vært i psykiatrien?

Anonymkode: 99ce8...490

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg har mottatt flere ulike typer behandling fra psykiatrien og flere ulike diagnoser. Jeg har møtt flinke folk, noen litt mindre flinke folk og direkte fæle folk. Noe av behandlingen har vært bra, men noe har også vært dårlig og det har bidratt til å gjøre meg sykere.

Det føles som at jeg har store åpne sår, som kanskje alltid vil være med meg, men som uansett vil ta lang tid å gro. Det er som om jeg kom inn i psykiatrien som et vanlig menneske i en tøff situasjon, og at jeg kom ut igjen som en demon.

Jeg føler ikke det nytter å snakke med noen i psykiatrien om dette fordi jeg da risikerer å bli møtt på en dårlig måte igjen, som gjør alt enda verre. Jeg føler meg knust, og jeg trenger å sette sammen bitene igjen. Jeg vil ikke at noen skal plukke meg fra hverandre for å finne flere feil.

Finnes det noen steder/tilbud hvor man kan få hjelp til å komme seg etter å ha vært i psykiatrien?

Snakk med fastlegen din i første omgang. Fortell hvordan du har det. 

Anonymkode: 5de6f...78f

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Kommunen? 

Anonymkode: 95489...6c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakk med fastlegen din i første omgang. Fortell hvordan du har det. 

Anonymkode: 5de6f...78f

Ja, jeg kan gjøre det.

Jeg er likevel redd for å ikke bli tatt på alvor. Fastlegen har fått tilsendt mange epikriser uten at jeg har fått gi min versjon av saken. Så jeg er redd for at det jeg forteller bare vil bli tolket som symptomer på min sykdom og bli brukt mot meg der også. Jeg er egentlig veldig fornøyd med fastlegen, men jeg er redd for at jeg fremover risikerer å bli mistenkeliggjort og ikke hørt hvis jeg kommer med symptomer på fysisk sykdom. Men det er vel umulig å vite uten å snakke gjennom saken med fastlegen.

Jeg har lurt på om jeg skulle prøvd meg med en prest e.l.? Selv om jeg er litt redd for alt som har med kristendom og lignende (har tidligere hatt litt tvangstanker og angst knyttet til det).

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommunen? 

Hva da i kommunen? Jeg er redd det kan bli litt som en forlengelse av psykiatrien?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så jeg er redd for at det jeg forteller bare vil bli tolket som symptomer på min sykdom og bli brukt mot meg der også.

Ta med deg en annen person på konsultasjonen, så har du et vitne dersom du blir beskyldt for å snakke usant.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Ta med deg en annen person på konsultasjonen, så har du et vitne dersom du blir beskyldt for å snakke usant.

Jeg har tenkt i de baner selv. Men vil de ikke da få mer «bevis» for at jeg er paranoid?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men vil de ikke da få mer «bevis» for at jeg er paranoid?

Nei, det er de som må bevise at du snakker usant, ikke omvendt. Derfor skal du ha med deg et vitne.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Hva strever du med, diagnoser og symptomer, + hvilken meds går du på om noe? Hvilken hjelp ønsker du, hva trenger du hjelp til?

Anonymkode: e9fa2...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva strever du med, diagnoser og symptomer, + hvilken meds går du på om noe? Hvilken hjelp ønsker du, hva trenger du hjelp til?

Jeg ønsker å bearbeide mine opplevelser i psykiatrien. Uten å grave meg ned, men for å klare å legge det bak meg. Jeg ønsker hjelp og støtte til å bygge meg selv opp igjen, med mindre fokus på diagnoser. Jeg har fått ulike diagnoser av ulike folk.

For tiden strever jeg med konsentrasjon, å komme i gang med ting. Jeg våkner om morgenen og kjenner at ting er tungt. Man kan kanskje si at jeg er litt nedstemt, men det har bare vart en uke, så jeg tror kanskje det er fordi jeg er forkjølet. Så føler jeg meg også knust og jeg føler at enkelte psykiatrien har bidratt til dette ved å rive ned alt jeg er og var. Så jeg vil gjerne få hjelp til eller klare å bygge opp selvfølelse og selvrespekt igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker å bearbeide mine opplevelser i psykiatrien. Uten å grave meg ned, men for å klare å legge det bak meg. Jeg ønsker hjelp og støtte til å bygge meg selv opp igjen, med mindre fokus på diagnoser. Jeg har fått ulike diagnoser av ulike folk.

For tiden strever jeg med konsentrasjon, å komme i gang med ting. Jeg våkner om morgenen og kjenner at ting er tungt. Man kan kanskje si at jeg er litt nedstemt, men det har bare vart en uke, så jeg tror kanskje det er fordi jeg er forkjølet. Så føler jeg meg også knust og jeg føler at enkelte psykiatrien har bidratt til dette ved å rive ned alt jeg er og var. Så jeg vil gjerne få hjelp til eller klare å bygge opp selvfølelse og selvrespekt igjen. 

Gå privat.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Gå privat ja. Og før du sier du ikke har råd. De fleste har råd, men det handler om prioriteringer. Du har sikkert noe du bruke unødvendig penger på,røyk,shopping,reiser, mat du kan droppe. 

Anonymkode: fd3fb...e34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gå privat ja. Og før du sier du ikke har råd. De fleste har råd, men det handler om prioriteringer. Du har sikkert noe du bruke unødvendig penger på,røyk,shopping,reiser, mat du kan droppe. 

Men risikerer jeg ikke å møte på det samme hos private psykologer/psykiatere?

Er så redd for å måtte gå til mange forskjellige, som både koster penger og bare gjør ting verre, før jeg til slutt finner en som er god. Hver ny behandler utgjør risiko for nye diagnoser og nye sterke meninger om hva som feiler meg.

Jeg tenkte egentlig mer i retning støttegrupper e.l. Eller prest eller andre samtalepartnere utenfor psykiatrien. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kan gjøre det.

Jeg er likevel redd for å ikke bli tatt på alvor. Fastlegen har fått tilsendt mange epikriser uten at jeg har fått gi min versjon av saken. Så jeg er redd for at det jeg forteller bare vil bli tolket som symptomer på min sykdom og bli brukt mot meg der også. Jeg er egentlig veldig fornøyd med fastlegen, men jeg er redd for at jeg fremover risikerer å bli mistenkeliggjort og ikke hørt hvis jeg kommer med symptomer på fysisk sykdom. Men det er vel umulig å vite uten å snakke gjennom saken med fastlegen.

Jeg har lurt på om jeg skulle prøvd meg med en prest e.l.? Selv om jeg er litt redd for alt som har med kristendom og lignende (har tidligere hatt litt tvangstanker og angst knyttet til det).

Hva da i kommunen? Jeg er redd det kan bli litt som en forlengelse av psykiatrien?

Terapeutiske samtaler i kommunen (søk til helse og velferd).

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til dette, flere private har avtale = lavere pris.

AnonymBruker
Skrevet

Men risikerer jeg ikke å møte på det samme hos private psykologer/psykiatere?

Er så redd for å måtte gå til mange forskjellige, som både koster penger og bare gjør ting verre, før jeg til slutt finner en som er god. Hver ny behandler utgjør risiko for nye diagnoser og nye sterke meninger om hva som feiler meg.

Jeg tenkte egentlig mer i retning støttegrupper e.l. Eller prest eller andre samtalepartnere utenfor psykiatrien. 

Ok, så da er du ikke syk? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, så da er du ikke syk? 

Nå søker jeg løsninger litt på siden av det klassiske «du er syk, her er behandlingen». Kanskje kan man si at jeg har behov for å styrke sjelen, eller styrke selvet. Jeg har konkret behov for å reparere skaden som har skjedd i psykiatrien.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå søker jeg løsninger litt på siden av det klassiske «du er syk, her er behandlingen». Kanskje kan man si at jeg har behov for å styrke sjelen, eller styrke selvet. Jeg har konkret behov for å reparere skaden som har skjedd i psykiatrien.

Høres litt ut som du nesten må finne deg en healer eller en coach. Jeg er veldig skeptisk til de greiene men hvis du er etter noe som skal styrke sjelen og ikke psykiatri så er kanskje det best?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Forstår, da ville jeg nok heller forsøkt hos en prest eller en eller annen støttegruppe.

AnonymBruker
Skrevet

Ligg unna alternative i alle fall. Finn noe annet. 

Anonymkode: 0d1ff...0b4

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ønsker å bearbeide mine opplevelser i psykiatrien.

Ta det opp med fastlegen, ha med deg vitne/rådgiver, og ikke gi dere før dette behovet er anerkjent. Vær helt konkret når det gjelder hva slags skade som har oppstått, og hvorfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...