Gå til innhold

Skoleuniform på skolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er så enkelt. I beste fall utsettes kanskje fokuset på klær noen år, men man går jo ikke i uniformen hele dagen. Barna må ha andre klær også, og motepresset kan lett flyttes over til dyre fritidsklær som blir mindre brukt enn om de ikke måtte ha uniform på skolen.

I England hutrer mange - både voksne og barn - seg gjennom vinteren i tweed og blazer, merkelig nok går det på et vis. I Norge ville familiene bli pålagt å kjøpe minst ett dyrt ytterplagg til skolebruk i tillegg til de trolig minst like dyre jakkene som ungen ønsker seg til resten av dagen. 

Enkelte (ikke alle) barn som har gått på skole i land der skoleuniform er vanlig, har fortalt at fokuset lett kan flyttes til mindre synlige statusmerker, som klokker, smykker og annet "tilbehør". Ofte er det slik at de som styrer dette statushierarkiet, fort finner noe annet å henge seg opp i hvis de "ukule" også skaffer seg det som var kult i forrige uke. 

Rent egoistisk, selv om jeg ikke har skolebarn lenger, kan jeg styre meg for tanken på at de måtte ha et sett uniformsklær rene og tørre (nystrøkne hadde de ikke blitt, så risikoen for mobbing pga. krøllet uniform hadde vært til stede 😀) hver eneste morgen.  

Drømmeautomat
Skrevet (endret)

Elevene vil klare å signalisere klasse på annet vis, også på skolen. 

Endret av Drømmeautomat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...