Gå til innhold

Europa og USA på vei inn i et nytt fascistisk mørke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fascisme er et begrep mange slenger ut, men få virkelig forstår. For de fleste kaller det frem bilder av Hitler, Mussolini, støvler mot brostein og faner som vaier på folkemøter. Men fascismen er ikke død historie. Den er en metode, et system, et virus som alltid vender tilbake når demokratiet råtner. Kjernen er tidløs: sammensmeltingen av stat og kapital, knusing av opposisjon, propaganda som gjør løgner til sannheter – og en befolkning presset til lydighet.

I dag kommer fascismen ikke i brunskjorter, men i dresser og slips. Den marsjerer ikke på gatene, den sitter i styrerommene, i Brussel, i Washington, i lobbyenes korridorer. Den snakker om “demokrati”, “verdier” og “sikkerhet”, mens den driver overvåking, sensur og militær opprustning. Støvelen er byttet ut med et slips, men grepet rundt strupen vår er like stramt.

Hvorfor får fascismen grobunn igjen? Fordi folkestyret er blitt en kulisse. Parlamentene spiller teater, mens de virkelige avgjørelsene tas bak lukkede dører av kommisjoner, komiteer og konsernsjefer. Vanlige mennesker møter dyrtid, arbeidsløshet og økende ulikhet – og får beskjed om at de må “ofre seg”. For klimaet. For konkurranseevnen. For krigen. Retorikken er ny, men mekanismen er den samme som på 1920- og 30-tallet: elitene svikter, økonomien knekker, massene fylles av frykt – og autoritære “redningsmenn” står klare.

Europa har vært her før. Vi vet hvor denne veien ender. Og likevel later vi som om vi ikke ser det.

Anonymkode: f7fb2...218

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor får fascismen grobunn igjen? Fordi folkestyret er blitt en kulisse. Parlamentene spiller teater, mens de virkelige avgjørelsene tas bak lukkede dører av kommisjoner, komiteer og konsernsjefer. Vanlige mennesker møter dyrtid, arbeidsløshet og økende ulikhet – og får beskjed om at de må “ofre seg”. For klimaet. For konkurranseevnen. For krigen. Retorikken er ny, men mekanismen er den samme som på 1920- og 30-tallet: elitene svikter, økonomien knekker, massene fylles av frykt – og autoritære “redningsmenn” står klare.

Europa har vært her før. Vi vet hvor denne veien ender. Og likevel later vi som om vi ikke ser det.

Anonymkode: f7fb2...218

Ja, lurt å prøve å unngå ting som leder til fascisme.

Strømkablene som ikke skulle gi høyere strømpriser, 😅de som slengte ut de påstandene har enten psykisk utviklingshemming (og burde miste jobbene sine), eller er korrupte/har alternative motiver/EU jobb etc som planer for fremtiden. 

Masseinnvandring fra 3.verden for å drive lønningene nedover, det er ikke sustainable og vil lede til misnøye i ene og andre retning, inkludert masse rare kulturer som ikke passer helt inn, også vil en bruke at de ikke passer inn som bevis på rasisme etc så har en en grunn til å starte opptøyer, blir bare rot hele greia, og Islam er imot alle verdier vi hevder vi er for -_-

Klimakampen, en skal tvinge alle til å bli med å betale for den kampen, gjennom at alt blir dyrere, men alle har ikke råd særlig de fattigste, å ofre seg for klimaet må bli en privatsak, ikke påtvunget gjennom staten. Vil du ofre ditt liv og helse og økonomi, for å redde verdens globale klima? kjør på, men ikke tving MEG til det gjennom staten

EU styrer alt i Norge, men ble folket spurt om vi ville det ? Kan ikke ha en skrukork på melkeflasken uten å trygle EU om et unntak for lover DE har vedtatt for oss. Hva slags Norge er dette. Nordmennene som kjempet mot fascistene, for Norges frihet, ville vært utrolig skuffet over hvordan deres etterkommere klarte å miste landet til fremmede makter, helt uten kamp.

Folk her på forumet virker livredde for fascismen, og greit nok, men jeg er livredd for hva dere "ikke fascister" klarer å gjøre med landet vårt. Dere er helt sinnsyke. Dersom nordmenn virkelig ikke klarer å bruke stemmeretten sin ordentlig, så fortjener vi kanskje ikke stemmerett ? 

Anonymkode: 8e367...221

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fascisme er et begrep mange slenger ut, men få virkelig forstår. For de fleste kaller det frem bilder av Hitler, Mussolini, støvler mot brostein og faner som vaier på folkemøter. Men fascismen er ikke død historie. Den er en metode, et system, et virus som alltid vender tilbake når demokratiet råtner. Kjernen er tidløs: sammensmeltingen av stat og kapital, knusing av opposisjon, propaganda som gjør løgner til sannheter – og en befolkning presset til lydighet.

I dag kommer fascismen ikke i brunskjorter, men i dresser og slips. Den marsjerer ikke på gatene, den sitter i styrerommene, i Brussel, i Washington, i lobbyenes korridorer. Den snakker om “demokrati”, “verdier” og “sikkerhet”, mens den driver overvåking, sensur og militær opprustning. Støvelen er byttet ut med et slips, men grepet rundt strupen vår er like stramt.

Jeg tror ikke Julius Evola ville vært enig i din definisjon av fascisme her.

UtakknemligDiva
Skrevet

Fascisme er et ord som blir misbrukt. Jeg vil veldig gjerne bli kvitt freakshowet vi ofte ser i gatene nå (se nå på demonstrasjonen som var). Jeg orker ikke et samfunn der klovner skal rule alt sammen, og et sånn inkluderende samfunn der en skal måtte si «jeg identifiserer meg som she/he/non-binary». Hva mer skal komme i fremtiden som vi må gi oppmerksomhet? 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (3 minutter siden):

Jeg orker ikke et samfunn der klovner skal rule alt sammen, og et sånn inkluderende samfunn der en skal måtte si «jeg identifiserer meg som she/he/non-binary».

Konfronterer du de det gjelder direkte når du får muligheten, slik jeg gjør?

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (22 minutter siden):

Konfronterer du de det gjelder direkte når du får muligheten, slik jeg gjør?

Nei. Jeg vil ha minst mulig med dem å gjøre. Jeg kan heller ikke se hvordan det skal fikse noe som helst at jeg sier til de at de skal la være, oppføre seg annerledes og alt mulig… 

Endret av UtakknemligDiva
psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (3 minutter siden):

Jeg kan heller ikke se hvordan det skal fikse noe som helst at jeg sier til de at de skal la være, oppføre seg annerledes og alt mulig…

Da kan du slutte å klage over ting du ikke er villig til å gjøre noe med selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...