Gå til innhold

Langvarig betennelse

Anbefalte innlegg

I nesten ett år nå har jeg slitt med en betennelse i en tidligere rotfylt tann. Samtidig med dette har jeg hele tiden hatt ekstra mye slim i hals og nese (er ofte tett i halsen og nesen om morgenen), og stadig fått følelsen av feber ved anstrengelser (har ikke målt).

Jeg har autoimmun thyreoiditt (knutestruma) og hypothyreose som jeg kun får thyroxin for. Sist jeg var hos tannlegen sa han at den autoimmune sykdommen gjør at jeg har enda vanskeligere med å bli kvitt denne betennelsen, enn det normalt ville vært.

Jeg gikk på en kraftig antibiotikakur ved juletider pga. en halsinfeksjon, og denne burde ha tatt knekken på betennelsen mente tannlegen. Svaret baserte han på prøver han har tatt og den antibiotikatypen jeg fikk av legen.

Hvorfor er det slik at den autoimmune sykdommen forlenger helbredstiden? Hvorfor er jeg fremdeles ikke frisk etter nesten ett år? Begynner å bli lei av å gå til tannlegen, jeg :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49638-langvarig-betennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Betennelsessykdommer i tannkjøtt og omkring tennene kan være meget langvarige, plagsomme og ofte vanskelig å behandle. Din thyreoidea-sykdom kan muligens bidra til det, fordi det hender at immunsystemet er ikke 100% patent ved slike sykdommer. Når det gjelder antibiotikabehandling for en halsinfeksjon, så kan det være riktig at det er de antibiotika som brukes ved slike infeksjoner påvirker de bakteriene som forårsaker tann/tannkjøtt infeksjonen, men behandlingens varighet må være ganske forskjellig. En vanlig halsinfeksjon går som regel over etter en behandling som varer i 6-7 dager, mens tannkjøttinfeksjoner krever minst den dobbelte tiden. Det er ganske ofte en kombinasjon av flere bakterier som medvirker til slike infeksjoner, og trenger følgelig flere antibiotika. Behandling av slike tilstander, spesielt når det er gjort flere mislykkede forsøk, regnes for å være noe for spesialister på feltet og ikke alle tannleger har erfaring med det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49638-langvarig-betennelse/#findComment-193700
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...