Gå til innhold

Hvordan gratulere en kunstner


Cmoo

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg litt på...

Traff en kunstner idag, som nettopp har åpnet en utstilling med gode kritikker. Så ble jeg brått usikker..gratulerer man en kunstner med utstillingen, gode kritikker, eller hva sier man egentlig? Og hva om vedkommende ikke får så gode kritikker-hva sier man da?

Jeg kjenner ikke kunstneren veldig godt, men barna våre omgås og besøker hverandre med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*S*

Han er vel ikkje "kunstner" først og fremst, men ett menneske som disponerer tiden og engasjementet sitt annerledes enn de fleste andre.

Klart det er _stort_ for en kunstner å presentere sin egen utstilling, enten det er den første eller utstilling nummer 20.

Så du kan trygt gratulere med ny utstilling, det ligger helt sikkert massevis av arbeid bak ! :)

Ellers må du jo respondere om det er noe av vedkommendes arbeid som "treffer deg", ikkje kommenter utifra kritikker o.l. om du ikkje liker det sjøl !

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vet, man går litt rundt i sirkel, og så stiller man seg liksom tilfeldig ved siden av kunstneren, mens man kikker uinteressert på noe kunstnerisk. Og så lar man replikken falle, sånn på en blasert og ikke-engasjert måte. Man sier noe nesten-pent, for eksempel "grei kuppel" eller hva det nå er kunstneren har laga.

Evt satser man på den engasjerte stilen, med mye kinn-sussing og "du er den beste! Nei jeg meeeener det! Du er altså!"

Begge deler går an.

Men det greieste er vel å bare ignorere kunstneren og late som man grunner på hvilken kjortel man vil kjøpe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S*

Han er vel ikkje "kunstner" først og fremst, men ett menneske som disponerer tiden og engasjementet sitt annerledes enn de fleste andre.

Klart det er _stort_ for en kunstner å presentere sin egen utstilling, enten det er den første eller utstilling nummer 20.

Så du kan trygt gratulere med ny utstilling, det ligger helt sikkert massevis av arbeid bak ! :)

Ellers må du jo respondere om det er noe av vedkommendes arbeid som "treffer deg", ikkje kommenter utifra kritikker o.l. om du ikkje liker det sjøl !

Mvh

Hmm...er man ikke kunstner hvis dette er noe man driver med på heltid, har tatt den slags utdanning, og har hatt utstillinger på velkjente museer og t.o.m. fått pris for arbeidet sitt? Vedkommende lever jo av det, og blir omtalt i pressen som kunstner.

Jeg har ikke hatt tid til å gå på utstillingen enda, så å kommentere den blir vanskelig, det synes jeg er vanskelig okke som, men å yte min personlige mening når jeg ser bildene er ikke noe problem....eks: jøss-det var flott =)

Men hvis jeg koker det ned til ett spmål, kan jeg da si "Gratulerer med utstillingen" da? (Gratulere høres liksom litt feil ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver du å forme det som en gratulasjon, da? Jeg hadde kanskje heller sagt noe slikt som "Jeg ser du får gode tilbakemeldinger på utstillingen din. Så flott!" og babla noe om at jeg selvfølgelig skulle labbe avgårde og se den ved første gitte anledning.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du gratulerer slik du gjør når folk skal ha barn, har bygd seg hus, fått seg ny jobb -altså alt som smaker av velfortjent suksess etter noget slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behøver du å forme det som en gratulasjon, da? Jeg hadde kanskje heller sagt noe slikt som "Jeg ser du får gode tilbakemeldinger på utstillingen din. Så flott!" og babla noe om at jeg selvfølgelig skulle labbe avgårde og se den ved første gitte anledning.. ;o)

Det var jo akkurat det ordet "gratulerer" jeg ikke var komfortabel med...Men forslaget ditt var bra...jeg sa jo at jeg skulle gå på utstillingen hennes, og det skal jeg. *Noterer tips i boka*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...er man ikke kunstner hvis dette er noe man driver med på heltid, har tatt den slags utdanning, og har hatt utstillinger på velkjente museer og t.o.m. fått pris for arbeidet sitt? Vedkommende lever jo av det, og blir omtalt i pressen som kunstner.

Jeg har ikke hatt tid til å gå på utstillingen enda, så å kommentere den blir vanskelig, det synes jeg er vanskelig okke som, men å yte min personlige mening når jeg ser bildene er ikke noe problem....eks: jøss-det var flott =)

Men hvis jeg koker det ned til ett spmål, kan jeg da si "Gratulerer med utstillingen" da? (Gratulere høres liksom litt feil ut)

Kok det ned til ett spørsmål du ! :-)

Og SLUTT å tenk, gjør det du føler for !

Eg er (desverre) litt sær når det gjelder kunst/kunstnere, var med på ei utstilling i fjor der vi hadde kunstlaget som gjester og "sjefen" babla i ett om kunst osv.osv...zzzzzzzz.....:-)

Eg har personlig ikkje noe som helst forhold til disse forferdeligt akademiske uttrykka, kunst stammer jo fra det "å kunne" men her i Norge holder det liksom med x antall mnd. på en eller annen skole så er du plutselig _kunstner_.....:(

ikkje faen, Leonardo Da Vinci, Botticelli, Michelangelo, Raphael, Carravaggio m.fl. de _KUNNE_ sitt håndverk !

Men de hadde neppe noe bevis fra en eller annen dusteskole ! *grynt*

*LOL* Er visst begynt å bli småbrisen, sorry !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok det ned til ett spørsmål du ! :-)

Og SLUTT å tenk, gjør det du føler for !

Eg er (desverre) litt sær når det gjelder kunst/kunstnere, var med på ei utstilling i fjor der vi hadde kunstlaget som gjester og "sjefen" babla i ett om kunst osv.osv...zzzzzzzz.....:-)

Eg har personlig ikkje noe som helst forhold til disse forferdeligt akademiske uttrykka, kunst stammer jo fra det "å kunne" men her i Norge holder det liksom med x antall mnd. på en eller annen skole så er du plutselig _kunstner_.....:(

ikkje faen, Leonardo Da Vinci, Botticelli, Michelangelo, Raphael, Carravaggio m.fl. de _KUNNE_ sitt håndverk !

Men de hadde neppe noe bevis fra en eller annen dusteskole ! *grynt*

*LOL* Er visst begynt å bli småbrisen, sorry !

Er det bare "de gamle" som er kunstnere for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare "de gamle" som er kunstnere for deg?

Nei egentlig så er ordet kunstner (for meg) noe oppkonstruert og kjedelig, noe som har mistet sin betydning i ordets rette forstand (det å kunne) !

En dyktig skomaker er for meg en større kunstner enn mange av de som har sin formelle utdannelse i orden, om du skjønner hvor eg vil ?

Men _kunstner_ er ikkje noe du kan utdanne deg til, har du talentet så kan du (kanskje) utvikle det til å bli ett kunstnerisk uttrykk!

Men eg elsker de gamle mesterne, uavhengig av hva det kalles det arbeidet de har utført ! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mellomrommet

jeg gleder meg til å se den, kan du godt si.

En viktig utstilling er noe ganske stort for en kunstner, like viktig som å få barn, fylle år eller hva jeg skal si.

Du kan også si at du har lest gode kritikker, og at du synes det var hyggelig at responsen virker positiv, kanskje aller helst kan du si at du ser frem til å se utstillingen.

Det har ikke så mye å si HVA du sier, det mest ålreite for kunstneren er at du viser oppmerksomhet/viser din oppriktige interesse, på en eller annen måte. Ikke vær engstelig, kanskje finner du en humoristisk variant, uansett, -er det en ålreit kunstner (og slik virker det) så kan du si hva som helst, bare du mener det oppriktig vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...